FFtF: Hoe tech-business Bazoeki handel in pups transparant maakt
Bazoeki is het online platform waar viervoeter-minnend Nederland terecht kan voor een pup van een betrouwbare aanbieder, vrij van malafide broodfokkers en louche praktijken. Na een succesvolle lancering en een covid-piek in de activiteiten, maakt Joris Kuijper, mede-oprichter van Bazoeki, de balans op: wat brengt de toekomst? Hoe Fit For the Future is Bazoeki?
Bazoeki is een voorbeeld van een Fit For the Future bedrijf. Leer alles over Fit For the Future worden in ons e-book.
Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit For the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. Lees meer over ons meest recente Fit For the Future onderzoek.
Nietsvermoedend gingen Joris en Suzanne van der Vliet in 2017 op zoek naar een pup. Ha, leuk, gezinsuitbreiding, maar al gauw liepen ze tegen een muur op van gewiekste fokkers en schimmige praktijken.
Dat kan anders, dachten jullie?
“Inderdaad. Bizar, dat er zoveel niet klopte, het riep alleen maar vraagtekens op. Waarom is er niet een platform waar mensen terecht kunnen die een gezonde pup willen? Een plek waar je aan de hand wordt genomen in het proces, transparant, informatief én met respect voor het dier.’’
Je zat zelf bij Deliveroo, Suzanne werkte in New York voor de VN, maar jullie waagden de sprong in het diepe.
“We hadden ons erin vastgebeten en bekeken het ook echt vanuit een business point of view. We hebben maandenlang onderzoek gedaan, partijen benaderd zoals het Ministerie LNV, NVWA, verschillende dierenartsen van o.a. faculteit Diergeneeskunde, noem maar opWe moesten overal induiken want van de hele huisdierenbranche hadden we nog geen kaas gegeten.’’
"We moesten continu het wiel uitvinden. Covid bracht niet alleen groeispurt, maar ook groeipijn."
Een vlucht naar voren: eind 2019 gingen jullie live. Hoe hebben jullie dat gefikst?
“We hebben ons concept bij verschillende partijen gepitcht. We liepen aanvankelijk tegen best wat weerstand op: ‘heb je weer van die yuppen die denken het met zijn tweetjes wel even te gaan doen’, dat idee. Maar we hebben vrij snel waardevolle partners aan ons weten te binden, waaronder FonkMobile, die ons technisch en business wise ondersteunen, waardoor we nu een systeem hebben dat écht goed werkt.’’
Toen kwam covid en heel Nederland wilde ineens een pup…
“Toen zijn we extreem gegroeid, van 450 unieke bezoekers naar 65 duizend unieke bezoekers per maand. Natuurlijk was die groeispurt fijn voor onze naamsbekendheid, maar voor het product zelf bleek het een uitdaging. We zijn in principe lead generator voor fokkers. Maar wat gebeurde er? Fokkers kregen zóveel aanvragen, dat ze dachten ons niet meer nodig te hebben. We hebben toen heel snel geschakeld en gekeken naar welke benefits we de fokkers ook in die tijd konden bieden. Waar lopen ze – ondanks de groeiende vraag – nog steeds tegenaan?’’
En? Met welke oplossingen kwamen jullie?
“We hebben de toolkit voor fokkers uitgebreid met een slim inschrijvingssysteem en wachtlijstmanagement, waardoor fokkers continu inzage hadden in de meest ge-update wachtlijsten, waar spookinschrijvingen automatisch werden weg-gefilterd. Daar hebben we covid echt mee gewonnen.’’
Hoe zit dat systeem verder in elkaar?
“Het systeem is tweeledig: we hebben de consumentenwebsite, die in een cms is gebouwd. De portal voor fokkers is gebouwd in een no-code, low code tool, waardoor we heel flexibel zijn. Fijn, want daardoor kunnen we snel anticiperen op user insights. Maar inmiddels lopen we nu ook tegen de grenzen van dit systeem aan. We hebben zoveel verkeer naar onze websites, dat het systeem begint te piepen en te kraken.’’
Tijd voor een digitale transitie, dus?
“Zeker. Willen we volgend jaar de grens over, dan moeten we werken aan een volledige hard code website, waarbij alles in de cloud zit. Ook data-wise zijn we vol in ontwikkeling. De data die we ophalen is heilig, we zijn continu bezig om op basis van data insights onze systemen te optimaliseren. Van doorlooptijden, wachtlijsten, tot aan marketingtechnische targeting.’’
Het ontstijgt inmiddels elke vorm van hobbyisme en liefhebberij
“Klopt. Waar we begonnen uit nieuwsgierigheid, zijn we inmiddels een volwaardig, strategisch tech-bedrijf. We zijn hondenliefhebbers, maar bovenal tech-ondernemers in – toevallig – de hondenbranche. We hebben in de afgelopen jaren een heel fijn team om ons heen verzameld waardoor we staan waar we nu staan. Daarnaast werken we met een vooraanstaande dierenarts en een team diergeneeskunde studenten die fokkers bezoeken en screenen. Het proces zit goed in elkaar, dus we zijn klaar voor een volgende stap.’’
En wat is die volgende stap precies?
“We willen komend jaar marktleider worden in de Benelux en Duitsland. We hebben een samenwerking met interessante multinationals, waardoor we onze slagkracht kunnen vergroten en een nóg vollediger product kunnen aanbieden. Een plek waar je alle zaken rondom je huisdier kunt vinden. Een platform waar je niet alleen op zoek kan gaan naar een gekeurde pup, maar een centraal punt waar je je verzekeringspolis kan inzien, je een afspraak kan maken met de dierenarts en waar je al je facturen kan terugvinden.’’
Hoe Fit For the Future is Bazoeki?
“Heel fit. We gaan in een rap tempo vooruit en dat is mooi. We zijn continu bezig om huisdierenbezit voor de gebruiker makkelijker te maken: van aanschaf tot verzorging.Daarnaast hebben we ook profijt van onze Europese voorsprong. We hebben de kennis in huis, een sterk team, ambitie en geweldige partners die het plaatje compleet maken. Bovendien staat onze backlog vol fraaie ideeën en komen we nu in een fase waarin we die vorm kunnen gaan geven.’’’
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
In het nieuwste Fit For the Future Onderzoek (2022) hebben we gezien dat FFtF-ondernemers ook heel anders aankijken tegen innovatie, duurzaamheid en cyberveiligheid.
Download dan het 'Fit for the Future 2022 Rapport'.
Fit for the future
Hoe digitalisering te omarmen
Hoe om te gaan met flexibilisering
Hoe koplopers kijken naar duurzaamheid
Deel dit artikel