Van Lieshout: “Wij zijn de verbinder van hybride werkend Nederland”
Maar liefst 84 procent van de thuiswerkers in Nederland wil straks, als de pandemie voorbij is, niet meer vijf dagen op kantoor werken. Hybride werken in een combi van thuis- en kantoorwerk heeft de toekomst, zegt Martijn van Lieshout, Marketing Director VodafoneZiggo. Tijdens het Thuiswerk Summit legde Van Lieshout uit hoe VodafoneZiggo deze aanpak zelf doorvoert én hoe het bedrijf andere organisaties ondersteunt met advies, organisatie en technologie op het gebied van connectiviteit en security.
Het is verstandig en (vooral ook: een kans) als organisaties nu reeds nadenken over hoe ‘post-Covid werken’ er uit moet zien.
Volgens de marketingdirecteur is het verstandig en vooral ook een kans om als organisatie nu reeds na te denken over hoe ‘post-Covid werken’ er uit moet zien. “Laten we het moment aangrijpen om het werk anders in te richten. Met een duidelijke rol voor thuiswerken, want de voordelen zijn groot. De werk-privé balans is beter, mensen zijn productiever. We zien ook dat mensen bepaalde dingen aan kantoorwerk missen. Denk aan een collega face-to-face ontmoeten en beter leren kennen, wat bijdraagt aan een goede samenwerking.”
We hebben online leren werken
Van Lieshout gaf aan dat hij in het verleden managers bij bedrijven tegenkwam die twijfelden of medewerkers flexibel werken wel zouden aankunnen, qua discipline. “Die twijfel is naar mijn idee in het afgelopen jaar volledig onterecht gebleken. We hebben massaal online leren werken, en niet alleen op kantoren. Kijk hoe scholen massaal digitaal zijn gegaan, zie hoe artsen consulten met beeldbellen doen. Ook blijkt een hypotheek prima te verkopen in een Teams-gesprek.”
Deze ontwikkeling is geleidelijk gegaan. “We hebben met name aan het begin van de pandemie klanten geholpen met het op niveau brengen van hun verbinding, met hogere capaciteit voor cloud-diensten, met mobiel werken via telefoon en laptop. Na een paar weken verschoof de klantvraag van puur technische kwesties naar zaken als ‘hoe kunnen we medewerkers echt met elkaar verbonden laten blijven’ en ‘hoe houden we echt contact met onze klanten, langs digitale weg?’”
Fysieke nabijheid
Van Lieshout erkent het: het is moeilijk om door een beeldscherm gevoel te houden met klant, zonder dat je deze in de ogen kunt kijken. Voor complexe zaken en bij ontwikkeling die veel creativiteit vereist, is fysieke nabijheid belangrijk. “Dat 84 procent van werkend Nederland niet meer terug wil naar een hele werkweek op kantoor, dat is enorme eye-opener waar wij bij Vodafone Business mee aan de slag zijn gegaan. En waar wij ook onze klanten bij helpen. De vraag is hoe we vanuit het huidige online thuiswerken tijdens de pandemie groeien naar een hybride vorm waarin ruimte is voor thuiswerken én voor ontmoetingen op kantoor.”
Hoe we dat gaan doen, dat vloeit voort uit vragen die VodafoneZiggo zich, net als iedere organisatie, stelt. Eén: wat bevalt in de huidige online manier van werken, wat willen wij meenemen naar de tijd na de pandemie? En twee: wat missen onze medewerkers in de huidige online manier van werken?
Kantoor voortaan ontmoetingsplek
In de VodafoneZiggo-visie op hybride werken is het kantoor vooral een ontmoetingsplek. Want: “Elkaar echt zien, bevordert onderlinge werkrelaties. Ook zijn er werkzaamheden die beter gaan bij fysiek samenkomen, bijvoorbeeld complexer werk als het ontwikkelen van een strategie, of processen waarbij veel creativiteit wordt gevraagd. De combi van thuiswerken en ontmoeten op kantoor, die kan heel sterk zijn.”
Hybride werken is bij VodafoneZiggo inmiddels vastgelegd in de Connected Working Policy; daar staat in wanneer en hoe vaak medewerkers op kantoor werken en wat zij daar bij voorkeur gaan doen. De rode draad door de Policy: iedereen die wil, mag de helft van de tijd thuis werken, ook als alles weer normaal wordt. Van Lieshout: “De oogst bij ons, tot nu toe: winst in productiviteit, 10 procent minder ziekteverzuim. Ook is de medewerkerstevredenheid gestegen. Alle reden dus om een mix van thuiswerken én kantoorbijeenkomsten tot norm te verheffen.”
"Wij bieden onze technologie, onze cloud-oplossingen en alles wat we op het gebied van connectiviteit en security in huis hebben."
VodafoneZiggo houdt deze inzichten en deze aanpak niet voor zichzelf. “Wij helpen ondernemingen die ook hybride werken willen omarmen. Wij bieden onze technologie, onze cloud-oplossingen en alles wat we op het gebied van connectiviteit en security in huis hebben. Wij kunnen bij dat alles ondersteunen, van het organiseren tot de implementatie van oplossingen. Wij hebben Home Office Consultants klaar staan die juist kleinere bedrijven kunnen helpen de stap naar hybride werken te maken.” Tenslotte, vol zelfvertrouwen: “Wij zijn de verbinder van hybride werkend Nederland!”
Haal meer uit uw onderneming
Welke oplossingen hebben u en uw medewerkers nodig zodat u meer uit uw bedrijf kan halen? Neem contact op en laat u adviseren door onze Home Office Consultants.
Deel dit artikel