Thuiswerken: hoe houd je het team bij elkaar?
Werkend Nederland, hoe hou je het vol? Thuiswerken, meeting in en meeting uit. Partner werkt ook online en intussen heb je ook kinderen thuis die af en toe geholpen moeten worden met hun schooltaken… Het BNR-programma ‘Slimme Koppen’ behandelt de uitdagingen van thuiswerken, onder meer met Jeroen Hoencamp, CEO van VodafoneZiggo.
Ondernemers doen er goed aan aandacht te besteden aan gezondheid en het welzijn van thuiswerkende medewerkers, zo stelt ‘Slimme Koppen’ vast.
Thuiswerkers zijn helden, dat wordt in deze BNR-aflevering met de titel ‘Hoe houd je het team bij elkaar?’ wel duidelijk. Want alles gaat tegenwoordig via dat beeldscherm in de werkkamer, op zolder of – voor wie kleinbehuisd is – in het washok. Werken, vergaderen, de vrijdagmiddagborrel én alles wat met de school van de kinderen te maken heeft, het gaat allemaal op afstand. We hebben ons in de afgelopen maanden flexibel opgesteld en het lukt… maar het gaat niet altijd eenvoudig.
Thuiswerken kan uitdagend zijn
Ook VodafoneZiggo’s CEO Jeroen Hoencamp erkent in de BNR-show dat thuiswerken uitdagend kan zijn. “Mijn vrouw en ik delen één studeerkamer. Dan moet je soms een beetje plannen, bijvoorbeeld bij een belangrijke call. Ik ben onlangs verhuisd naar de voormalige kamer van mijn dochter, want die is het huis uit”, vertelt Hoencamp, die aangeeft dat zijn bedrijf medewerkers ook na de coronaperiode de kans geeft om de helft van de tijd thuis te werken.
Gezondheid en welzijn
Ondernemers doen er goed aan aandacht te besteden aan gezondheid en het welzijn van thuiswerkende medewerkers, zo stelt ‘Slimme Koppen’ vast. Hoencamp: “Functioneel hebben we in Nederland wel de slag gemaakt naar thuiswerken. De middelen, de infrastructuur, ze zijn er. Maar nu is het de vraag hoe we kunnen voldoen aan onze behoefte aan sociaal contact. Daar zit de crux. We missen de menskant, de interactie. Sommige dingen lenen zich gewoon niet voor een videocall.”
De CEO van Vodafone Ziggo hoopt dat werkend Nederland over een tijd, als de pandemie achter de rug is, zal vaststellen dat thuiswerken veel efficiënter en productiever kan zijn dan kantoorwerken, dat decennialang gepaard ging met lange files op wegen en volle treinen. “Thuiswerken kan een veel leukere en effectieve manier van werken zijn.”
Interessant: ‘Slimme Koppen’ gaf tijdens de uitzending twee bedrijven de kans gegeven om hun digitale pitch te laten horen. Dimi Albers van Dept Agency presenteerde een 3D-festival voor bedrijven in coronatijd en Alex Malone van Meetings in The Sun met een pleidooi om aandacht te besteden het welzijn van thuiswerkers.
Hybride Vooruit
Alle collega's en klanten steeds verbonden met de zaak. Overal.
Deel dit artikel