Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

De 10 trends van vandaag – hoe speelt u er in 2025 op in?

Voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf was 2024 een jaar van uitdagingen. Veranderingen in technologie, regelgeving en marktdynamiek beïnvloeden de bedrijfsvoering. Ontdek hier belangrijkste trends van het jaar en stel uzelf de vraag: hoe ga ik als ondernemer in 2025 inspelen op deze ontwikkelingen?

Tijd voor reflectie. Waar lagen de uitdagingen en de kansen in 2024? Hoe bent u ermee omgegaan? En nog belangrijker: hoe pakt u zaken als automatisering, personeelswerving, digitalisering, security en AI in 2025 op? 

1 Automatisering als strategische keuze

Automatisering is een essentieel hulpmiddel geworden voor mkb'ers. Van factureringssoftware tot slimme voorraadbeheer-oplossingen: deze tools besparen tijd en geld. Met een voorraadbeheer-tool wordt realtime zichtbaarheid van voorraden mogelijk, wat inventariseringsprocessen versnelt en fouten minimaliseert. 

Meer over tech: Hoe houdt u leuk werk leuk? (spoiler: met tech die werkt)

2 Personeel werven in een aanhoudende krappe arbeidsmarkt

Het tekort aan personeel is ook in 2024 een obstakel gebleken. Veel ondernemers kiezen voor flexibele werkmodellen, zoals samenwerking met freelancers en hybride werken. Voorbeeld: een marketingbureau schakelde over op een volledig hybride model, wat niet alleen nieuwe talenten aantrok, maar ook de tevredenheid van bestaande medewerkers verhoogde. Een IT-dienstverlener zette in op hybride werkvormen en samenwerking met nearshore-teams (die werken vanuit het buitenland, maar binnen dezelfde tijdzone). Dit biedt hen toegang tot een bredere talentenpool terwijl hun bestaande personeel behouden blijft.

Meer over dit onderwerp: 'Personeelsprobleem te lijf – 7 tips voor betere recruitment marketing'

De 10 trends van vandaag – hoe speelt u er in 2025 op in?

3 Duurzaamheid als prioriteit

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een nieuwe Europese richtlijn die bedrijven verplicht om een duurzaamheidsrapportage uit te brengen. De regels gelden sinds 2024 voor grote bedrijven, maar ook kleine mkb-bedrijven krijgen er nu al mee te maken. Met de regelgeving is duurzaamheid geen keuze meer. Maar dit biedt ook kansen. Voorbeeld: een fabrikant stapte over op circulaire productieprocessen, wat een besparing van 20 procent op grondstoffen opleverde, terwijl de vraag naar hun producten toenam.

Een ander voorbeeld is de inzet van bedrijven in de bouwsector, zoals glastuinbouwbedrijven, die in 2024 meer nadruk leggen op het in kaart brengen en verminderen van hun CO₂-uitstoot. En er zijn ook jonge merken die helemaal inzetten op duurzaamheid. Kinfill bijvoorbeeld, dat duurzame schoonmaakproducten ontwikkelt. Dit jaar heeft het bedrijf de verzendmethodes herzien door ophaalpunten in te voeren, wat bijdraagt aan het verlagen van hun CO2-uitstoot. 

4 AI wordt een sleutelspeler

AI-tools, zoals ChatGPT en uitgebreide analyseprogramma's, zijn niet meer weg te denken en nemen veel werk uit handen. Voorbeeld: een klein consultancybedrijf gebruikte AI om klantvragen sneller te beantwoorden, waardoor ze 30 procent meer opdrachten aankonden - zonder extra personeel in te huren. In de klantenservice maakt KLM gebruik van AI-chatbots om reizigers sneller en efficiënter te helpen. Voor kleinere bedrijven zoals webshops zijn tools zoals Jasper en ChatGPT handig voor het genereren van content. Dit verlaagt de werkdruk en maakt processen efficiënter. Bedrijven trainen medewerkers om optimaal gebruik te maken van AI, zodat deze technologie personeel aanvult in plaats van vervangt.

Verder lezen over AI: 'Stoomcursus AI: hoe schrijft u de slimme, effectieve prompt'

De 10 trends van vandaag – hoe speelt u er in 2025 op in?

5 Focus op welzijn van werknemers

Strengere regels voor werkgevers met betrekking tot arbeidsmigranten in 2024 houdt in dat ze meer verantwoordelijkheden moeten nemen voor zaken zoals huisvesting en begeleiding. Dit heeft op meerdere vlakken een positief effect. Voorbeeld: een bouwbedrijf investeerde in huisvesting voor werknemers uit het buitenland, wat niet alleen de arbeidsproductiviteit verbeterde, maar ook het imago van de werkgever versterkte.

6 Arbeidsmigranten: nieuwe verantwoordelijkheden

Werknemers verwachten meer dan een goed salaris en daar is in 2024 meer oog voor geweest. Mentale gezondheid en werk-privébalans zijn belangrijke thema's. Een recent rapport van PwC laat zien dat bedrijven die mindfulness-sessies en hybride werkstructuren implementeren, profiteren van aanzienlijke verbeteringen in het welzijn van hun medewerkers. Dit leidt bijvoorbeeld tot een vermindering van het ziekteverzuim, met bedrijven die een daling van 15 procent rapporteren. Bovendien ervaren werknemers een hogere mate van tevredenheid, wat de productiviteit en betrokkenheid ten goede komt.

7 Bedrijfsopvolging toegankelijker gemaakt

De bedrijfsopvolgingsregeling (BOR), de fiscale regeling die bedoeld is om de overdracht van een familiebedrijf van de ene generatie naar de volgende te vergemakkelijken, is flexibeler geworden. De BOR stelt ondernemers in staat om belastingvoordelen te ontvangen bij de overdracht van hun onderneming, zowel bij schenking als verkoop van aandelen of bedrijfsmiddelen aan familieleden. De voorwaarden waaronder de belastingvoordelen worden toegekend, worden soepeler. 

Groene tech? 'Hoe u met technologie uw bedrijf 'vergroent': 4 tips'

De 10 trends van vandaag – hoe speelt u er in 2025 op in?

8 Cybersecurity: geen luxe, maar noodzaak

Mkb-bedrijven investeerden in 2024 meer in digitale veiligheid. De groeiende dreiging van phishing en datalekken, waarbij hackers zich vaker richten op kleinere bedrijven, dwingt ondernemers proactief te zijn. Voorbeelden zijn bedrijven die cloudoplossingen met verhoogde beveiliging implementeren om hun klantdata te beschermen. 

9 Groene mobiliteit wint terrein

De overheid stimuleert investeringen in elektrische voertuigen en duurzame logistiek. Voorbeeld: een logistiek bedrijf verving een deel van zijn wagenpark door elektrische voertuigen en profiteerde van belastingvoordelen en lagere brandstofkosten. 

10 Klantgericht ondernemen dankzij data-analyse

Data-analyse biedt inzicht in klantgedrag en maakt gepersonaliseerde marketing toegankelijk. Horecagelegenheden maakten in 2024 meer gebruik van data-analysetools om klantvoorkeuren te monitoren en op basis hiervan menu-aanpassingen door te voeren. Zaken die deze technologische tools toepassen kunnen vaak sneller inspelen op klantwensen, hun winstgevendheid verhogen en zelfs hun duurzaamheid verbeteren door bijvoorbeeld voedselverspilling te verminderen.

Aan de slag met technologie? 'Innovatie met 5G en IoT'

V-Hub maakt het persoonlijk

V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en Gratis Ondernemers Advies.