Chatbots & AI micro-influencers: de social media trends van 2025
De belangrijkste social media trends voor 2025 benutten de kracht van platformen, plus de unieke mogelijkheden die AI creëert. Dat betekent dat er virtuele beleving hubs ontstaan, holografische paskamers en bijvoorbeeld AI-gegenereerde micro-influencers in nichemarkten. Benieuwd wat 2025 voor ons in petto heeft als het gaat om social media? Dit zijn de trends om in de gaten te houden.
Social media zetten de online wereld zoals we die kennen op z’n kop. Sinds een paar jaar heeft AI een vergelijkbare, veranderende kracht. Wat levert de combinatie van die twee op? Dit artikel presenteert 5 trends die in 2025 ‘groot’ gaan worden. Lees snel verder!
1 Holografische paskamers
De holografische paskamer creëert een online beleving zoals we die nog nauwelijks kennen. Vergelijkbaar zijn nieuwe mogelijkheden voor interieurontwerp en bijvoorbeeld coachingprogramma’s waarbij klanten niet langer fysiek op locatie hoeven te zijn. Social mediaplatformen zoals Spatial.io en AltspaceVR spelen daar geweldig op in. Ze bieden de mogelijkheid om virtuele ruimtes te creëren, waarin klanten een online beleving ervaren. Steeds meer merken experimenteren met exclusieve evenementen, zoals productlanceringen en VIP-tours. Daarnaast biedt het de mogelijkheid tot hologramprojecties en bijvoorbeeld 3D-modellen.
Ook interessant: 'Verkopen via social media? Snelle tips om u op weg te helpen'
2 AI micro-influencers
Een digitale influencer of virtuele assistent als het gezicht van uw merk. De precieze focus op de doelgroep maakt het een relevante optie voor potentiële klanten en voor anderen die benieuwd zijn naar uw merk.
Het voordeel van AI-influencers is dat ze iedere stijl en persoonlijkheid aan kunnen nemen. Dat betekent dat ze precies passen bij de merkwaarden die u binnen de onderneming belangrijk vindt.Stelt u zich bijvoorbeeld voor hoe een AI-avatar content over slow fashion en ecologische voordelen deelt. De micro-influencer voor social media kan zelfs reageren op klantvragen en advies geven, bijvoorbeeld over het duurzaam inkopen van kleding of andere producten. Een paar tips helpen u aan de slag te gaan met deze social media trend:
- Gebruik platformen zoals Fable Studio of Soul Machines door AI-micro-influencers
- Pas de persoonlijkheid aan op de merkwaarden van uw bedrijf of merk
- Start met korte video’s of Instagram Stories, om veel impact te maken
Meer over influencers: 'Werken met de 'social stars': wat is uw influencer marketing strategie?'
3 Social commerce via slimme chatbots
Chatbots zijn niet nieuw. Maar wist u dat ze steeds beter emoties herkennen en klantervaringen kunnen personaliseren? Sterker nog, moderne AI-technologie kan feedback in real-time interpreteren en daar meteen op reageren.
Als online coachingsbedrijf kunt u bijvoorbeeld een bot gebruiken die aan de gezichtsuitdrukking van klanten ziet of zij lastige momenten ervaren. Die bot kan gepersonaliseerde aanmoedigingen delen. Of vragen of de klant hulp wenst van een menselijke coach.Onder andere software zoals Affectiva of Realeyes kan emoties herkennen. Train de bot vervolgens om specifieke reacties te geven, bijvoorbeeld bij geregistreerde onzekerheid of andere emoties waarop gepaste antwoorden nodig zijn.
Tip: gebruik de slimme chatbots bijvoorbeeld tijdens productdemonstraties, bij trainingen of tijdens support. Dat biedt de mogelijkheid om indruk te maken, de bots optimaal te benutten en de interactie met klanten op een efficiënte manier aan te gaan.
Meer weten over de trends van volgend jaar? '3 Tech-trends voor mkb: zo loopt uw bedrijf in 2025 voorop'
4 Decentrale social mediaplatformen
Steeds meer organisaties omarmen decentrale social mediaplatformen. Het gaat om zogeheten DAO’s. Die bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om een loyale klantgemeenschap op te bouwen. Probeer klanten bijvoorbeeld te betrekken bij productontwikkeling, door ze inspraak te geven of om hun mening te vragen. Of betrek klanten zelfs bij bedrijfsbeslissingen, waardoor de onderlinge verbondenheid toeneemt.
Dat biedt mogelijkheden voor bijvoorbeeld een bedrijf in duurzame voeding. Een DAO biedt de mogelijkheid om klanten om hun mening te vragen, voor nieuwe smaken of het ontwerp van verpakkingen. Leden van de DAO kunnen stemmen over de samenstelling. Vanzelfsprekend bepaalt u zelf hoe u vervolgens omgaat met de input die u ontvangt.
Tip: Benieuwd naar de juiste tools om hiermee aan de slag te gaan? Probeer platformen zoals Aragon of DAOstack. Laat klanten makkelijk meedenken of stemmen. Of gun leden van de DAO exclusieve voordelen, zoals eerdere toegang tot producten. Of biedt ze kortingen, waardoor het extra de moeite waard is om aan te melden en mee te doen.
Verder lezen: 'Video: digital marketing is essentieel voor bedrijfsgroei'
5 Social trend: video-SEO en Voice Search
Ten slotte mogen video-SEO en Voice Search niet ontbreken als belangrijke social media trends voor 2025. Het is al langer belangrijk om video’s te optimaliseren voor zoekmachines. In 2025 zullen we zien dat steeds meer merken dat bovendien doen voor spraakherkenning.Dat is daarnaast interessant voor TikTok en bijvoorbeeld Instagram Reels. Daar wordt video-inhoud geoptimaliseerd voor snelle zoekopdrachten, zodat gebruikers het makkelijker vinden.Gelukkig is de optimalisatie niet alleen voorbehouden aan grote organisaties. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk om als lokale vakman in video’s uit te leggen hoe een muur te schilderen of een kast te timmeren. Probeer na te denken over de manier waarop potentiële klanten hiernaar zoeken via een slimme speaker.
- Een paar tips om met deze social media trend aan de slag te gaan:
- Gebruik transcripten en ondertitels, om zoekwoorden te integreren
- Verwerk populaire zoektermen zoals ’tips voor’ of ‘beste manier om’
Daarnaast is het de moeite waard om video’s voor Google My Business te maken. Dat kan de lokale vindbaarheid (sterk) verbeteren.
Wilt u aan de slag, maar weet u niet waar te beginnen? Ga het gesprek aan met de experts van Gratis Ondernemers Advies!
V-Hub maakt het persoonlijk
V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en Gratis Ondernemers Advies.
Deel dit artikel