Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Vodafone Business in dialoog met mkb'ers over digitale transformatie

Hoe kijken brancheverenigingen naar de digitale transformatie van het mkb? Waar liggen de digitale kansen voor ondernemers en waar lopen ze tegenaan? Vodafone Business zocht de mkb’ers onlangs op tijdens een event van partner MKB-Nederland. Er ontstond een levendige dialoog tussen mkb-ondernemers en de digital- en businessexperts van Vodafone Business en MKB-Nederland. 

Nieuw onderzoek wijst uit dat kennisgebrek onder mkb’ers de digitalisering van hun bedrijf in de weg staat. Om mkb’ers te ondersteunen, lanceerde Vodafone Business daarom onlangs het initiatief ‘Gratis Ondernemersadvies’, waarmee ondernemers onafhankelijk advies kunnen inwinnen over digitalisering. Maak hier direct een afspraak.

Aanwezig bij de sessie in Den Haag waren tien afgevaardigden van brancheverenigingen voor onder andere vervoer en transport, groenten en fruit, reisorganisaties, hoveniers, retail – en detailhandel. Alle zijn aangesloten bij MKB-Nederland, zo ook Walter Schut, interim-directeur van de branchevereniging voor ondernemers in de reisindustrie zoals touroperators, reisbureaus en online travel agents. “In onze branche is digitalisering key, we drijven op digitale informatie. Dat doen we goed, maar het kan altijd beter. Daarom ben ik hier. Ik wil onderzoeken aan welke digitale aspecten we als branche harder moeten werken, maar ook hoe we als brancheverenigingen van elkaar kunnen leren op digitaal vlak”, vertelt Schut voorafgaand aan de sessie. 

Vodafone Business in dialoog met mkb-ers over digitale transformatie

“De digitale drempel ligt voor veel mkb’ers nog te hoog”

Annelies van Klaveren en Barry Kouer van branchevereniging Evofenedex, de ondernemersvereniging van handel en logistiek, schuiven eveneens aan. “Evofenedex vertegenwoordigt 11.000 ondernemers. Voor al deze mkb’ers hebben we binnen de vereniging een programma ontwikkeld rondom digitalisering. Het belangrijkste onderdeel daarin is het ondersteunen van onze leden in hun route naar digitalisering. We zijn hier om met experts en andere brancheverenigingen in gesprek te gaan, feedback over ons programma op te halen en van gedachten te wisselen over het effectief toepassen van technologie en digitalisering in de praktijk.”

Lees verder over het onderzoek onder mkb'ers

Nederlandse mkb’er nog steeds in Europese voorhoede

Remco Kers (Vodafone Business) trapte de ochtend af met een reeks opmerkelijke feiten en cijfers. In opdracht van Vodafone Business en MKB-Nederland onderzocht bureau Ipsos I&O de digitale transformatie van het mkb, wat interessante inzichten opleverde. “Als het om digitalisatie gaat, loopt de Nederlandse mkb’er nog steeds in de Europese voorhoede. Toch zien we dat de groei stagneert en we op hetzelfde niveau blijven steken. Exemplarisch: 76 procent van de mkb’ers staat positief tegenover digitalisering, ziet kansen en wil er volop mee aan de slag. De crux zit hem alleen in praktische toepassing. De drempel om daadwerkelijk digitale technologieën zoals AI of IoT (Internet of Things) te implementeren is nog erg hoog, waardoor we op het oude level blijven plakken.”  

Maar hoe verlagen we die drempel en ontstijgen we ons huidige niveau? Kers: “Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat mkb’ers grote behoefte hebben aan externe digitale begeleiding en advies: hulp van buitenaf. En dat is begrijpelijk. Digitalisering gaat immers zo ontzettend snel en is voor veel ondernemers nauwelijks bij te benen. 

Ook interessant: 'Is uw website oke? Met deze actielijst kunt u 'm checken.'

Vodafone Business in dialoog met mkb-ers over digitale transformatie

Samenwerken en kennis delen, dus!

In één van de werkgroepen neemt Patrick Dekker het woord. Als strategisch adviseur van de branchevereniging VGB Bloemen & Planten houdt Dekker zich dagelijks bezig met het optimaliseren van de datasystemen waarop de Nederlandse bloemen – en plantenmarkt leunt. “Onze branche is ontzettend snel en heeft veel lagen in de keten, waardoor efficiënte data-overdracht met stip op nummer één moet staan. Maar het blijft een lastig proces. Enerzijds omdat het betekent dat je data moet uitwisselen met partners. Daar zit een risico aan, want hoe betrouwbaar is dat? Anderzijds merk ik dat het omarmen van data en digitalisering in de managementlagen van het MKB nog niet als prioriteit wordt gezien.” 

Barry Kouer (Evofenedex) herkent de stugheid van beleidsmakers in het mkb. “Om die reden hebben wij ons toegelegd op een digitaliseringsprogramma waarmee we draagvlak willen creëren binnen het bestuur van het Nederlandse mkb. Een structurele aanpak en een helder programma waarmee we concrete ondersteuning kunnen bieden aan mkb’ers die willen digitaliseren.”Remco Kers: “En die kennisdeling is hard nodig. Door als brancheverenigingen gezamenlijk meer gewicht te hangen aan digitalisering, kunnen we beleidsmakers bewegen en motiveren om hier prioriteit aan te geven en geconcentreerd met digitalisering aan de slag te gaan.”

Slim meer klanten en omzet scoren? Check onze serie over 'Digital Marketing'

Vodafone Business in dialoog met mkb-ers over digitale transformatie

En dat is precies wat er op deze donderdagochtend in Den Haag gebeurde. Onder de paraplu van Vodafone Business en MKB-Nederland wisselden deelnemers ervaringen uit, twijfels over digitale strategieën en nieuwverworven inzichten. Jesse Scheurs (MKB-Nederland): “Digitalisering is een heel log begrip, maar door met elkaar te praten en te sparren merk je dat er focuspunten ontstaan. Digitale uitdagingen krijgen daardoor meer kleur en een concreet karakter. Samen met Vodafone Business en onze overheidspartners willen we dit blijven faciliteren en ondersteunen.”

Interessant voor mkb'ers: 'Geld verdienen door efficiënter en effectiever factureren: 4 tips'

Gratis Ondernemers Advies

Elise van der Knaap, omnichannel marketeer bij Vodafone Business en medeorganisator van de sessie knikt. “We begrijpen dat het ontzettend uitdagend kan zijn voor mkb’ers om de juiste weg te vinden in digitale transitie. Daarom introduceert Vodafone Business in samenwerking met MKB-Nederland Gratis Ondernemers Advies. We gaan individueel met ondernemers in gesprek om te kijken welke digitale thema’s er spelen en hoe we struikelblokken gezamenlijk kunnen wegnemen.”

Lees hier meer over het Gratis Ondernemers Advies.

Gratis Ondernemers Advies

Krijg 1-op-1 advies van een onafhankelijk adviseur