Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Wat gemiddelde bestelwaarde (AOV) voor e-commerce betekent

Wat is AOV? De Gemiddelde Bestelwaarde is meer dan alleen een getal. Het is een cruciale metric die uw e-commerce strategie kan veranderen. Ontdek wat AOV is, waarom het belangrijk is en hoe u het kunt gebruiken om slimmere beslissingen te nemen en uw omzet te verhogen.

We leggen in dit artikel uit wat AOV is, waarom het belangrijk is, hoe u AOV berekent en stellen enkele strategieën voor om uw e-commerce te verbeteren. Als u als winkelier overweegt om meer online te verkopen, lees dan 'Hoe blijft uw winkelbedrijf relevant? Switch van retail naar e-tail!'

Als u een online bedrijf of webshop runt, dan weet u dat er een breed scala aan statistieken is waarmee u uw succes kunt meten. Een ongelooflijk waardevolle, maar vaak over het hoofd geziene maatstaf is de gemiddelde bestelwaarde (AOV). 

Wat gemiddelde bestelwaarde (AOV) voor uw e-commerce betekent

Wat is de gemiddelde bestelwaarde (AOV)?

AOV vertelt u hoeveel geld uw klanten gemiddeld per aankoop uitgeven. Het berekenen van AOV is eenvoudig. U deelt gewoon uw totale omzet door het aantal bestellingen in een bepaalde periode. Als u bijvoorbeeld in een maand €10.000 verdient met 200 bestellingen, is uw AOV €50. Deze momentopname geeft u een duidelijk beeld van het koopgedrag van uw klanten, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen over uw marketing, producten en algemene strategie. 

Waarom is AOV belangrijk voor bedrijven?

Een sterke AOV kan uw bedrijf een reeks voordelen opleveren, waaronder: 

Inzicht in klantgedrag - AOV kan u veel vertellen over uw klanten. Een hoge AOV suggereert dat mensen duurdere artikelen kopen of in bulk. Een lage AOV kan betekenen dat ze kiezen voor één of twee artikelen per keer. Deze inzichten helpen u om uw bedrijfsstrategieën beter af te stemmen op de behoeften en voorkeuren van uw klanten en de verkoop te laten groeien. 

Lagere acquisitiekosten - We weten allemaal dat het meer kost om nieuwe klanten aan te trekken dan om bestaande klanten te houden. Daar komen reclame, social media campagnes en andere kosten bij kijken. En dan hebben we het nog niet eens over de dagelijkse kosten van het runnen van een bedrijf. Maar hoe hoger uw gemiddelde orderwaarde, hoe groter uw winst en budget om de kosten te compenseren. 

Verbeterde cashflow - Een hogere AOV staat gelijk aan meer geld per transactie. Dit is vooral handig voor kleinere bedrijven die afhankelijk zijn van een soepele cashflow om te herinvesteren in voorraad, marketing of andere groei-initiatieven.

Meer leren? 'Hoe je een webshop bouwt, download het uitgebreide e-book'

Wat gemiddelde bestelwaarde (AOV) voor uw e-commerce betekent

Strategieën om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen

Laten we eens wat dieper ingaan op hoe we de gemiddelde bestelwaarde kunnen verhogen.

Upselling en cross-selling - Benadruk de superieure functies en voordelen van premium versies van artikelen die klanten aan het bekijken zijn en aanvullende producten die waarde toevoegen. Dit kan van alles zijn, van een hoesje en screenprotector voor een nieuwe telefoon tot printercartridges en extra opslagruimte voor een laptop. Vergeet niet dat het doel is om de ervaring van uw klant te verbeteren en hem aan te moedigen om iets aan zijn winkelmandje toe te voegen, zonder opdringerig te zijn. 

Prijsmodellen - Door creatiever te zijn met uw prijzen, kunt u klanten aansporen om meer te kopen zonder druk uit te oefenen.Bundel populaire artikelen en bied ze aan tegen een gereduceerde prijs in plaats van ze afzonderlijk te kopen, zodat klanten extra waar voor hun geld krijgen. Een andere optie is een gedifferentieerde prijsstelling, waarbij de prijs per eenheid daalt naarmate de klant meer koopt. U kunt ook staffelkortingen aanbieden waarbij uw klanten een hoger kortingspercentage krijgen of een cadeau boven een bepaalde bestedingsdrempel. 

Ook interessant: 'Is uw website oke? Met deze actielijst kunt u 'm checken.'

Wat gemiddelde bestelwaarde (AOV) voor uw e-commerce betekent

Kwantumkortingen - Door korting aan te bieden voor het kopen van bepaalde artikelen in bulk, kunt u mensen aanmoedigen om meer uit te geven en tegelijkertijd helpen om de voorraad sneller op te ruimen. Deze strategie kan vooral effectief zijn als uw bedrijf producten heeft met een lange houdbaarheid of dure opslagkosten.

Gratis verzending - Gratis verzending kan een krachtige motivator zijn voor klanten. De sleutel is om een minimum bestelwaarde in te stellen die haalbaar is voor de meeste klanten terwijl u ervoor zorgt dat u een gezonde winstmarge behoudt voor een win-win situatie.

Minimumbestelling - Hoewel dit misschien alleen geschikt is voor sommige bedrijven, kan een minimumbestelling helpen om uw gemiddelde bestelwaarde te verhogen. Het kan echter potentiële klanten afschrikken die op zoek zijn naar een enkel artikel, dus denk altijd goed na over uw doelgroep en zorg voor een balans tussen het aanmoedigen van grotere aankopen en aantrekkelijk blijven voor prijsbewuste klanten.

Meer leren? 'SEO-checker voor uw website doet'

Wat gemiddelde bestelwaarde (AOV) voor uw e-commerce betekent

Hoe AOV uw business beïnvloedt

Het verhogen van het gemiddelde bedrag dat per bestelling wordt besteed, kan de omzet verhogen zonder dat er een massale instroom van nieuwe klanten nodig is, waardoor er tijd en geld vrijkomt voor marketing of productontwikkeling. Door uw AOV regelmatig te controleren, kunt u ook de effectiviteit van uw marketing- en verkoopstrategieën controleren en gebieden identificeren waarop de klantenservice en de operationele efficiëntie kunnen worden verbeterd.

Het begrijpen en maximaliseren van AOV gaat niet alleen over het verhogen van de winst, het gaat over het ontsluiten van een schat aan klantinzichten. Samen kunnen ze uw bedrijf helpen zich te ontwikkelen. 

Slim meer klanten en omzet scoren? Check onze serie over 'Digital Marketing'

Wat gemiddelde bestelwaarde (AOV) voor uw e-commerce betekent

Het belang van web analytics voor bedrijven

Uw website is een krachtig instrument. Maar zonder webanalyse tast u in het duister. Webanalyse kan helpen om het volledige potentieel ervan te benadrukken door:  

Slimmere beslissingen - Vergeet giswerk of wishful thinking. Webanalyse geeft harde feiten over welke marketing werkt, welke content bezoekers leuk vinden en waar mensen afhaken. Hierdoor kunt u slimmere beslissingen nemen over uw website en marketingstrategieën.

Meer verkoop en leads - Een website moet een conversiemachine zijn. Webanalyses wijzen gebieden aan die voor verbetering vatbaar zijn, zodat u uw site kunt verfijnen en toevallige bezoekers kunt converteren in betalende klanten. 

Betere gebruikerservaring - Een onhandige website frustreert bezoekers en kan ertoe leiden dat ze uw site verlaten. Web analytics laten u zien welke pagina's mensen leuk vinden en waar ze verdwalen, zodat u een gebruiksvriendelijke ervaring kunt creëren waardoor ze tevreden blijven en terugkomen voor meer. 

Blijf op de hoogte van trends - De online wereld verandert snel. Webanalyse helpt u trends in gebruikersgedrag en -voorkeuren te identificeren, zodat u uw website en marketing kunt aanpassen aan wat uw publiek wil. Website analytics laten u zien hoe bezoekers door uw site navigeren, welke marketingcampagnes aanslaan en hoe goed uw pagina's presteren. Met deze gegevensgestuurde inzichten kunt u slimmere beslissingen nemen, meer klanten krijgen en voorop blijven lopen. Het resultaat? Een website voor zakelijk succes. 

Nog succesvoller worden met uw e-commerce? 'Wat klantenservice kan doen voor uw (online) business - met 10 tips'

V-Hub maakt het persoonlijk

V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en een digitaal advies op maat voor uw bedrijf.