Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Wat Threads is en wat kunt u er mee kunt (of moet) voor uw bedrijf

Threads is als nieuw sociaal medium klaar voor gebruik in Nederland. Wat is het? Welke kansen biedt deze schijnbare mengvorm van Instagram en X? Hoe kunnen bedrijven via social media marketing met Threads hun merken of expertises laten groeien? V-Hub legt het uit, met advies van digital marketing expert Antal de Waij.

Threads is nu ook beschikbaar in Nederland en de rest van de Europese Unie. Daarmee kan Meta verder de concurrentie aangaan met X, voorheen Twitter. De eerste vraag van ondernemers is logisch: wat is Threads en wat kan ik er mee? Dit artikel beantwoordt deze vragen. Meer weten over digital marketing? Bekijk de serie.

Wat is Threads?

Threads is een app van Instagram waar je in maximaal 500 tekens je nieuws, innovaties, ideeën en gedachten met de wereld kan delen, in zogenoemde threads. In die threads kun je ook linkjes, foto’s en video’s (tot 5 minuten) verwerken, of een combinatie hiervan. In één klik kun je een Threads-account aanmaken, gebaseerd op je Instagram-profiel. Via één extra klik volg je iedereen op Threads die je ook op Instagram volgt. Naast het posten van berichten kun je ook threads van anderen beantwoorden en interessante profielen volgen. Mensen kunnen je volgen en daarmee jouw threads en antwoorden op Threads te zien krijgen in hun eigen feeds, of door naar je profiel te gaan.

Threads bevat twee tijdlijnen:

  • De For You-page is geïmiteerd van TikTok en gericht op het ontvangen van informatie. Hij omvat een mix van posts vanuit profielen die men zelf heeft uitgekozen en vanuit profielen die het algoritme van Meta - het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Threads - aanbeveelt op basis van eerder bekeken content in die verschillende kanalen.
  • De Following-feed laat alleen posts zien van de profielen die u volgt. 

Lees ook: Welke 'social' werkt voor uw bedrijf?'

Wat is Threads?

Welke profielopties biedt Threads?

Threads bevat twee profielopties:

  • Openbaar profiel: iedereen die Threads gebruikt kan uw threads zonder uw goedkeuring volgen.
  • Privéprofiel: alleen door u goedgekeurde volgers krijgen uw threads te zien. U kunt overigens automatisch volgers van Instagram en Twitter meenemen naar Threads.

Wat is het marketingvoordeel van Threads?

Bij gebruik van een openbaar profiel wordt de reikwijdte van uw communicatie via Threads uiteraard groter. Dit is temeer het geval omdat gebruikers met een openbaar profiel profiteren van de koppeling van Threads - als eerste social networking app - aan het open social networking protocol ActivityPub. In de praktijk betekent dit dat uw threads ook mensen kunnen bereiken die actief zijn op andere met ActivityPub verbonden platformen, zonder dat uw organisatie zelf op die netwerken vertegenwoordigd hoeft te zijn.
Het superkrachtige algoritme van Meta zorgt ervoor dat precies die mensen met uw threads worden bereikt - dus ook buiten het medium Threads - die in hun mediagedrag blijk hebben gemaakt van interesse in de onderwerpen waarover uw threads informatie geven. Zo kunt u dus zonder extra inspanning een deels nieuw, en groter publiek aanspreken. 
 
Wat kan een bedrijf met Threads

Heeft Threads advertentie-opties?

Nadelig aan Thread: er zijn geen advertentieopties. Daarmee is het organisch - via interessante content in je threads - bereiken van je klanten topprioriteit geworden. Dit sluit weer aan bij het verwachte Europese verbod op third party cookies, in de loop van 2024. Daarmee wordt het van nog groter belang om rechtstreeks data van uw gebruikers - die interactie hebben met uw platform - te verzamelen. In dit geval spreekt men van first party cookies. 

"Een voordeel is dat je in Threads links kunt toevoegen. In Instagram-posts moet je daarvoor verwijzen naar het omslachtige ‘link in bio’ boven een bericht.”

Hoe verhoudt Threads zich tot x en Instagram?

We vroegen digital marketing expert Antal de Waij naar zijn mening over Threads. En hoe positioneert hij Threads ten opzichte van Instagram en Twitter?

“Een internationale bouwonderneming die ik adviseer maakte een Threads-account aan en zag aanvankelijk een piek qua traffic en ook social engagement rondom de gepubliceerde threads. Maar na enkele maanden trad hierin afvlakking op. Als waarschuwing geef ik dus mee dat Threads iets van een hype in zich bergt. Threads lijkt natuurlijk op X, het voormalige Twitter: een nadeel ten opzichte van X is dat ontvangers in Threads geen lijsten kunnen aanmaken van interessante thema’s, zodat je berichten over die thema’s in je feed krijgt."

"Anderzijds staat Threads niet - zoals X - alleen, maar is het onderdeel van Meta. Daarmee profiteert het van het ongekend krachtige Meta-algoritme. Dat zorgt ervoor dat content via Threads bij exact het juiste publiek terechtkomt, in het geval van een openbaar profiel. Threads wordt verder wel de tekstuele variant van Instagram genoemd. Een voordeel is dat je in Threads links kunt toevoegen. In Instagram-posts moet je daarvoor verwijzen naar het omslachtige ‘link in bio’ boven een bericht.”

Ook interessant: 'Digital marketing serie #8: zie uw verkeer met Google Analytics'

Threads

Moet u meteen aan de slag met Threads? Twee opties, zegt de expert

Afhankelijk van hoe een bedrijf er zelf strategisch tegenover staat, schetst De Waij twee perspectieven voor hoe bedrijven kunnen omgaan met Threads:

Perspectief 1 - "Enerzijds voorspelde de tech-onderzoeksfirma Gartner onlangs een grote social media exodus door consumenten vanaf 2025. Steeds meer mensen hebben genoeg van de polarisatie en giftige sfeer op veel social media platformen, evenals de aanwezigheid van bots, dus nepbezoekers. Anderzijds wordt het huidige Threads door veel gebruikers ervaren als een verademing, een soort Twitter uit 2007: een nuttige plek van interactie, waar de sfeer nog prettig en niet-toxic is. Vanuit deze context zou een bedrijf kunnen beginnen met het posten van één tot twee threads per week, om een merk of propositie te claimen en rustig te bekijken wat dit nieuwe sociale medium kan brengen.” 

Perspectief 2 - “Maar je kunt er ook anders mee omgaan, want Threads is nog heel nieuw en gaat de komende zes maanden qua aantal gebruikers met 800% groeien, zo is de verwachting. Door op bepaalde thema’s misschien wel dagelijks threads te plaatsen, heeft u nu nog de unieke gelegenheid om een inhoudelijk domein te claimen en mee te liften met de groei van dit medium. Een Tip? Plaats nieuwe posts met interessante inzichten of nieuws, maar herplaats of bewerk bijvoorbeeld ook de best scorende, recente posts van uw bedrijf op andere sociale media. Maar maak als bedrijf in ieder geval een bewuste keuze: is het mij de moeite waard om op bepaalde thema’s groot te worden in Threads? Zo ja, investeer hier dan ook tijd en aandacht in - bijvoorbeeld gedurende een halfjaar - en bekijk daarna wat het uw bedrijf heeft gebracht.”

Ook interessant: 'Digital marketing serie #8: zie uw verkeer met Google Analytics'

Alles leren over digital marketing? Bekijk de serie
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement

Gratis Ondernemers Advies

Krijg 1-op-1 advies van een onafhankelijk adviseur