ChatGPT: 8 vragen over deze zakelijke game changer
De AI-tool ChatGPT, die op praktisch elke vraag een helder antwoord geeft, is een absolute game changer. Wat is het precies? Wat kunt u er als ondernemer mee, met name in uw marketing en verkoop? En heeft dat dure adverteren bij zoektermen in Google straks nog wel zin? Hoog tijd voor een analyse in acht vragen en antwoorden!
ChatGPT biedt ondernemers diverse nieuwe mogelijkheden op het gebied van marketing en communicatie. De tool gaat veel verder dan chatbots. Leer alles over artificial intelligence.
1. Wat is ChatGPT en wat is er nieuw aan?
ChatGPT is een systeem waarmee je kunt communiceren in natuurlijke taal, ontwikkeld door het bedrijf Open AI. Het geeft antwoorden op de meest uiteenlopende vragen. Maar in plaats van die antwoorden op te zoeken op het internet genereert het systeem razendsnel antwoorden op basis van een analyse van talloze eerdere, door mensen gemaakte internetteksten. Die antwoorden zijn verbluffend realistisch en helder verwoord. De technologie achter deze AI-chatbot bestaat al een tijd, maar nu is hij extreem toegankelijk geworden. Waardoor het gebruik is ontploft: begin februari had ChatGPT al honderd miljoen actieve gebruikers.
2. Hoe maak ik gebruik van ChatGPT?
Ga naar https://chat.openai.com, maak een account aan en u kunt binnen een minuut beginnen.
3. Wat kunnen ondernemers met ChatGPT?
De mogelijkheden zijn verstrekkend. Toegankelijke AI-bots vormen de grootste verandering van het internet sinds de smartphone-revolutie. Met name in marketing liggen de kansen voor het oprapen. Enkele voorbeelden:
Betere klantenservice - Met ChatGPT kunt u de klanttevredenheid optimaliseren en de conversie vergroten. Ingezet als AI-chatbot voor klanten, verslaat het moeiteloos de vaak gebrekkige chatbots die klanten tot wanhoop drijven met nutteloze antwoorden of warrige wedervragen. Door een deel van uw klantenservice te automatiseren met een AI-chatbot zoals ChatGPT, worden de eenvoudige vragen sneller en efficiënter opgelost, terwijl de medewerkers tijd overhouden voor complexere klantvragen. Daarmee verkort u het koopproces en verbetert u de conversie. Wel kan de implementatie op uw website van zo’n chatbot met de technologie van Open AI een tijdelijke uitdaging betekenen.
Efficiëntere contentgeneratie - ChatGPT kan snel unieke en hoogwaardige inhoud genereren. Bijvoorbeeld productbeschrijvingen, kopteksten en intro’s voor nieuwsbrieven en marketingcampagnes. Maar ook merknamen, slogans, social media posts en blogposts. Heeft uw redacteur een writers block? Geen probleem: ChatGPT levert op basis van ingegeven wensen - bijvoorbeeld zoekmachinevriendelijke woorden of kreten die in een kop boven een nieuwsbrief moeten worden verwerkt - binnen enkele seconden tientallen tekstvoorstellen. Natuurlijk zal de uiteindelijke tekst een bewerkte versie zijn. Maar deze creatieve hulp bespaart redacteuren en marketeers tijd die zij kunnen aanwenden voor meer strategische marketingvraagstukken.
Betere product- en dienstaanbevelingen - ChatGPT kan product- en dienstaanbevelingen creëren op basis van de voorkeuren en behoeften van klanten die u in de vraagstelling aan deze AI-tool meeneemt.
Via meer klantinzicht naar betere communicatie én nieuwe ideeën - Met ChatGPT kunt u erachter komen wat consumenten zeggen over een merk, product of dienst. Op basis daarvan kunt u de merkpositionering en marketing verfijnen, maar ook ideeën opdoen voor nieuw te ontwikkelen producten of diensten.
Ook interessant: 'De 4 manieren waarop AI ondernemen gaat veranderen'.
4. Hoe krijgt u van ChatGPT de best mogelijke hulp?
Optimalisatie van de input aan ChatGPT heeft al geleid tot een nieuwe functiecategorie: ‘prompt engineers’. Zij bedenken slimme opdrachten en vragen voor deze AI-tool.
5. Kent ChatGPT ook beperkingen?
Uiteraard zijn er ook beperkingen:
- Het systeem factcheckt niet en het is onduidelijk hoe het tot een antwoord komt.
- Het systeem kent rekenkracht, maar geen verbeeldingskracht. Het kijkt terug naar patronen in data uit het verleden: tot ergens in 2021, en in een volgende versie ook naar het heden. Het bedenkt geen nieuwe oplossingen voor nieuwe problemen. De mens daarentegen kan vooruit kijken en zaken verbeelden die buiten de bestaande patronen vallen. De mens kan op basis van intuïtie besluiten anders te handelen dan de statistieken suggereren. Dat leidt tot fouten, maar ook tot de geniale ingevingen die de wereld grootse innovaties hebben gebracht.
- Geen bronvermelding: Omdat ChatGPT zelf unieke content genereert op basis van verregaande aggregatie van een oneindige hoeveelheid bestaande content, biedt ChatGPT geen bronvermelding. Het kan dat niet eens. Bent u bezig met teksten waarin harde feiten worden aangehaald? Dan is bronvermelding noodzakelijk en kunt u ChatGPT beter negeren.
6. Wat betekent de komst van ChatGPT voor adverteren via Google Search?
ChatGPT en andere AI-chatbots kunnen de komende jaren de wereld van Search Advertising op zijn kop zetten, zo melden diverse internetdeskundigen. De gedachte hierachter: consumenten lezen waarschijnlijk liever het concrete, helder verwoorde en goed opgebouwde antwoord van ChatGPT op hun vraag, dan daarvoor Google-zoekresultaten na te lopen. Minder clicks op zoeklinks betekenen minder publiek voor adverteerders via Google Adwords.
Met een marktaandeel van maar 3% in ‘Search’ heeft Microsoft met haar zoekmachine Bing juist veel meer te winnen dan te verliezen. Het bedrijf investeerde voor 10 miljard dollar in Open AI, de ontwikkelaar van ChatGPT. Wie straks een zoekopdracht in Bing invoert, krijgt rechts naast de bekende linkjes een chatbot te zien die uitgebreidere antwoorden geeft. Daarnaast kunt u dan in een apart venster aan diezelfde chatbot vervolgvragen stellen over uw zoekopdracht. Dat is nog eens service!
7. Het antwoord van Google?
Het antwoord van Google kon niet uitblijven: met Google Bard heeft de internet-molog haar eigen AI-chatbot uitgebracht. Deze chatbot is echter nog niet voor de massa toegankelijk en ook nog niet in het Nederlands beschikbaar. Wel kan ook deze chatbot in heldere taal antwoorden formuleren op complexe vragen. Maar duidelijk is dat Google met Bard een achterstand heeft in te halen op ChatGPT. Met argusogen zal het bedrijf ondertussen volgen wat de komst van dergelijke AI-tools betekent voor haar absolute cashcow: Search Advertising…
8. Wat moet ik als ondernemer nu doen?
Als u dat nog niet had gedaan, onmiddellijk een ChatGPT-account aanmaken en ermee experimenteren! En initieer met uw medewerkers strategische sessies. Daarin brainstormt u met elkaar over de vraag hoe deze AI-tool uw business verder kan helpen. Betrek ChatGPT zelf vooral ook hierbij!
Voor elke specifieke taak een ‘dedicated’ AI-tool
ChatGPT staat volop in de schijnwerpers. Toch is het maar één van de apps die is gebouwd op de technologie van het bedrijf Open AI. Voor specifieke taken zijn of komen er in 2023 speciaal ontworpen AI-applicaties op de markt, die nog beter werken. Een kleine greep:
- LongShot.ai: generator van blogteksten
- Looka: designtool voor logo en huisstijl
- Synthesia: snel video’s maken met AI
- Ocoya: supersnel social media management
- Bro AI: onderzoekt de websites van jouw concurrentie
- SmartWriter: gepersonaliseerde LinkedIn-berichten laten maken en versturen
Deel dit artikel