Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Medewerkers werven én behouden: werkgeluk als troef

Anti-stress sessies aan het begin van de werkdag en yoga-lesjes na de lunch: werkgevers zetten steeds vaker in op extraatjes zoals deze om hun mensen gezond (en blij) aan het werk te houden, maar óók om fris talent – de GenZ’ers - te werven. Waar komt die ontwikkeling vandaan en hoe kunt u als werkgever het beste inspelen op deze ‘nieuwe’ behoefte aan balans? En: hoe gaan andere bedrijven daar mee om?

Opfrissertje: de generatie Z is geboren tussen 1995 en 2012. Deze groep kenmerkt zich als tech-savvy, eigengereid, ondernemend en maatschappelijk betrokken. Voor hen moet werken vooral ‘leuk’ en verrijkend zijn én ruimte bieden voor ontspanning en zelfontplooiing

We zijn op bezoek bij Paul Schlüter, agile teamcoach bij het Amsterdamse bedrijf Epic Agility. In de hoek van de trainingsruimte hangt een schommel, in de ruime hal wordt er op een balance board gebeld en een bezoekje aan de WC levert een verrassende disco-ervaring op. Werken bij Epic Agility moet ‘fun’ zijn, zoveel is duidelijk.

Ook interessant voor ondernemers: '7 Manieren om uw mensen in 2024 extra te motiveren'

Schlüter, die door collega’s ‘People Paul’ wordt genoemd, staat aan de vooravond van een nieuwe carrièremissie als Head of People & Culture. Met een explosieve groei van het bedrijf – dat inmiddels ruim 30 medewerkers telt – is aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en werkplezier belangrijker dan ooit. “We zijn op het punt gekomen waarop structureel meer aandacht nodig is voor de mensen binnen ons bedrijf.”

Medewerkers werven én behouden: werkgeluk als troef

Paul Schlüter (39) werkte in het verleden in het onderwijs en startte een eigen coaching praktijk, waar hij jongvolwassenen met persoonlijke issues en uitdagingen begeleidde. Ook sloot hij zich als vrijwilliger aan bij Hulplijn Amsterdam, waar hij mensen met uiteenlopende problematieken een luisterend oor bood. In 2019 begon Schlüter als Agile teamcoach bij Epic Agility, waar hij per april 2024 de functie van Head of People & Culture op zich neemt.

Head of People & Culture: is dat niet gewoon een ‘verhipte’ titel voor een HR-manager?

“Nee, daar zit een wezenlijk verschil tussen. Waar HR zich richt op het proces, administratieve zaken en beleid, focust People & Culture zich op de mens. Dat betekent ook het creëren van een positieve werkcultuur vanuit een meer holistisch perspectief. Een modus die in lijn is met de persoonlijke behoeftes van de mens én die bijdraagt aan de strategische en zakelijke doelen van een organisatie. Werknemers zoeken nu naar meer dan alleen een loonstrookje. Ze hebben behoefte aan waardering, groeikansen, een positieve werkomgeving én een prettige balans tussen werk en privé. Daar moet een Head of People & Culture werk van maken.”

Persoonlijke behoeftes van het individu gaan toch verder dan een pooltafel op kantoor?

“Het zijn elementen die een setting kunnen creëren en waarin mensen creatief kunnen zijn, maar ze belichamen niet per definitie een positieve werkcultuur of werkgeluk; dat zit inderdaad dieper, daar is veel meer voor nodig.” 

“Het gaat erom dat je samen een cultuur creëert waar mensen zich veilig en gehoord voelen. Een omgeving waarin ze elkaar kunnen uitdagen, zonder dat gevoel van veiligheid te verliezen. Het moet een klimaat zijn waarin dingen bespreekbaar zijn; zowel de zakelijke struggles als persoonlijke uitdagingen en verdriet.”

“Werkgeluk en ontwikkeling zijn de verantwoordelijkheid van mensen en teams zélf. Zij gaan ermee aan de slag. De Head of People & Culture zorgt voor de randvoorwaarden, transparantie, veiligheid en versnelling. We zijn bij Epic Agility nu bijvoorbeeld bezig met het opzetten van een structuur waarin collega’s elkaar in kleine kring kunnen ondersteunen en verder helpen.”

Ook interessant: 'Arbeidsproductiviteit is kassa! Beter presteren in 5 stappen'

Medewerkers werven én behouden: werkgeluk als troef

Waarin onderscheiden GenZ’ers zich op de werkvloer?

“Gen-Z staat voor heel wat uitdagingen! Denk aan schermverslaving, mentale druk, financiële stress, klimaatzorgen en strijden voor diversiteit. Daarnaast zijn ze enorm vastberaden, creatief en klaar om de wereld te veranderen. Een grote schoen om te vullen, waardoor je merkt dat deze generatie op alle vlakken meer druk ervaart. Dat is niet alleen werkgerelateerd, maar ook in de context van hun werkende – en sociale leven, waar social media een grote rol in spelen, overigens. Ze willen niet alleen in hun werk excelleren, maar ook in relaties, in hun ‘publieke’ voorkomen. De term ‘FOMO’ (fear of missing out, red.) hoor je vaak en dat is niet zonder reden. Die constante druk en versnipperde aandacht zorgt voor stress.”

Luistert u graag naar business podcasts? Hier is een hele serie podcasts over hybride werken, klaar om beluisterd te worden.

"Een fijne, afgeronde klus zorgt voor dopamine: gratis drugs, eigenlijk."

Is deze generatie collega’s gebaat bij een andere benadering?

“Ieder mens behoeft in principe een ander soort aandacht of benadering.  Maar even gechargeerd: deze doelgroep is – in mijn ogen – het meest in zijn kracht wanneer je zaken behapbaar en concreet maakt. Het werk opdelen in brokjes, zodat je het kan overzien en elke dag iets kan afronden en met een goed gevoel naar huis kan gaan. Bij het afronden van een klus maken je hersenen dopamine aan, eigenlijk gratis drugs (grinnikt). Maar om daar te komen is vaak begeleiding nodig, moeten er prioriteiten worden gesteld en keuzes worden gemaakt. En door constant terug te blikken komt er een leerproces op gang.” 

Medewerkers werven én behouden: werkgeluk als troef

Leerprocessen en persoonlijke ontwikkeling: uiteindelijk moet het zich wel uitbetalen, toch?

“Zeker. Je moet ook kunnen presteren, daar rekenen klanten ook op. In onze tak van sport zijn onze mensen het goud van het bedrijf, daar drijven onze resultaten op. Door er structureel voor te zorgen dat zij zich op hun manier kunnen uiten en ontwikkelen, maken we hen, ons bedrijf én onze klanten elke dag een beetje sterker, een beetje beter en een beetje gelukkiger.”

Lees verder: 'Investeren in medewerkers betaalt zich drie maal terug'

Medewerkers werven én behouden: werkgeluk als troef

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement