Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Digital marketing serie #5: Adverteren op Google, hoe gaat dat?

Het verbaast u zeker niet meer dat Google de meest gebruikte zoekmachine ter wereld is. Ook in Nederland gebruiken we verreweg het meeste Google Search voor zoekopdrachten. Dit is dus de perfecte plek om uw bedrijf te promoten. In deze blog gaan we in op de basis van Google Ads.

Google Ads biedt uitstekende mogelijkheden om uw bedrijf te promoten. Hoe u dat aanpakt? V-Hub legt het u uit. Wilt u meer weten over hoe digital marketing voor u kan werken, bekijk dan de hele serie.

Hoe werkt Google Ads?

Google Ads is een advertentieplatform dat wordt aangeboden door Google. De advertenties zijn bovenaan de resultatenpagina op Google te zien. 

Uw advertentie wordt vertoond wanneer iemand zoekt op het woord waar u op heeft geadverteerd. Wanneer deze persoon vervolgens op de advertentie klikt, belandt hij of zij op uw website.  

Het zoeken naar de juiste zoekwoorden is dus van belang. Goede zoekwoorden moeten relevant zijn aan uw product, maar ook een hoog zoekvolume hebben. Daarbij moet u wel op concurrentie letten. Als een zoekwoord vaak wordt gebruikt zal er ook hogere concurrentie zitten op dit zoekwoord. Hierdoor kan uw advertentie lager op de pagina komen te staan of kunnen de kosten enorm oplopen. Wanneer op uw zoekwoorden veel concurrentie zit, is het misschien een idee om uw zoekwoorden langer en specifieker te maken. 

Wat kost adverteren op Google?

Tijdens het bepalen van de juiste zoekwoorden, kijkt u ook naar de kosten per klik (CPC). Dit is het bedrag wat het kost wanneer iemand op uw advertentie klikt zoekend op dat specifieke zoekwoord. Er worden dus alleen kosten gemaakt wanneer iemand op uw advertentie klikt. 

Aan de hand van een veilingsysteem wordt de hoogte van de kosten per klik bepaald. U biedt door een maximaal bod voor een klik te vermenigvuldigen met uw kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore is gebaseerd op verwachte doorklikratio, relevantie van de advertentie en ervaring op de landingspagina. Door op deze manier op te bieden tegen uw concurrenten, worden de kosten per klik bepaald en de hoogte waarop uw advertentie komt te staan op de resultatenpagina van Google.

Adverteren Google Ads

Adverteren op Google: het opzetten van de campagne

Na het zoekwoordenonderzoek gaat u verder met het instellen van de Google Ads campagne: 

  1. Selecteer het juiste doel. Er zijn verschillende doelen die u kunt instellen bij een Google Ads campagne, zoals het genereren van leads, sales of websiteverkeer.  
  2. Selecteer het campagnetype. Dit bepaalt waar de advertentie geplaatst wordt, zoals op de zoekresultatenpagina, Google Shopping of YouTube.  
  3. Voer verdere belangrijke data toe aan uw campagne. Hier bepaalt u belangrijke data om zo uw campagne te optimaliseren. Denk hierbij aan: campagnenaam, taal, locaties en doelgroepen. Ook bepaalt u hier het budget en de biedstrategie. 
  4. Voeg de woorden toe die u bij het zoekwoordenonderzoek hebt bepaald.

“Tijdens het bepalen van de juiste zoekwoorden, kijkt u ook naar de kosten per klik (CPC). Dit is het bedrag wat het kost wanneer iemand op uw advertentie klikt zoekend op dat specifieke zoekwoord.”

De volgende stap: het maken van advertenties

Na het opslaan van uw campagne gaat u verder met het aanmaken van de advertenties. Bij een zoekcampagne bestaat de tekst uit drie delen: de kop, de beschrijving en de zichtbare URL.

De kop staat groot bovenaan uw advertentie en valt dus als eerste op bij de bezoeker. Elke advertentie bestaat uit drie verschillende koppen van maximaal 30 tekens. Het is verstandig om zoekwoorden in de kopjes te gebruiken.

In de beschrijving kunt u vier velden invullen van maximaal 90 tekens. Het is verstandig om in de beschrijving een call-to-action of voordelen te verwerken. Denk hierbij aan ‘Koop direct online’, ‘24/7 bereikbaar’, ‘gratis bezorging’, etc. 

Daarnaast zijn er nog bepaalde extensies die u kunt toevoegen aan de advertenties, zoals Sitelink-extensies of Highlight-extensies. Door meer informatie te geven maakt u uw advertentie nog aantrekkelijker.

Met een highlight-extensie (zie hieronder) kunt u bijzondere aspecten van uw bedrijf uitlichten, zoals een 24-uurs klantenservice of gratis verzending.

Adverteren Google Ads

Google Ads linken aan Google Analytics

Google Ads koppelen aan Google Analytics zorgt ervoor dat u kunt inzien hoe uw advertenties presteren. Om de accounts te koppelen moet u in zowel Google Ads als Google Analytics beheerder zijn. Als dit niet het geval is kan de beheerder van het Google Analytics account u ook aanwijzen als beheerder. U vindt deze instellingen door in uw account op ‘beheerder’ te klikken. Hierna klikt u onder ‘Property’ op ‘Google Ads koppelen’.

Alles leren over digital marketing? Bekijk de hele serie
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement

Onderwerpen