Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Cyberbeveiliging in (e-)retail cruciaal, juist tijdens de feestmaand

Het is het seizoen van online winkelen! Nu Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis dichterbij komen, maken bedrijven zich klaar om er het beste van te maken. Het is belangrijk dat u - zeker in deze drukke tijden - nadenkt over cyberveiligheid. 

Alles over cyberveiligheidsrisico's tijdens het hoogseizoen en tips over hoe u uw (retail)bedrijf en uw klanten kunt beschermen. Lees verder over dit onderwerp: 'Start vandaag met voorbereiden: 10 tips voor topverkoop Black Friday'.

Topmaand in aantocht voor retail

Black Friday (24 november), Cyber Monday (27 november) Sinterklaas en Kerst: de (e-)retail draait in deze periode naar verwachting weer topomzetten. Alleen al op Black Friday 2022 besteedden klanten over de hele wereld meer dan $40 miljard (ongeveer € 38 miljard) online. Dit onderstreept de toename van online winkelen tijdens deze piekseizoenen, maar het toont ook de mogelijke toename van het risico op cyberaanvallen aan. 

Cyberbeveiliging in retail cruciaal, juist tijdens de feestmaand

Wat zijn de cyberrisico’s in deze periode voor bedrijven?

Terwijl klanten zich klaarmaken om een aankoop te doen, maken hackers daar misbruik van en bedenken ze phishing-aanvallen en andere digitale misdrijven, zoals datalekken en ransomware-aanvallen waarbij een apparaat wordt vergrendeld totdat de eigenaar het losgeld betaalt. 

Door onderzoek voor ons Fit for the Future-rapport hebben we ontdekt dat de grootste uitdaging op het gebied van cyberbeveiliging voor bedrijven is om ervoor te zorgen dat alle bedrijfs- en persoonlijke gegevens veilig worden bewaard. Cybercriminelen gebruiken de toename van het online verkeer om systemen aan te vallen en gevoelige gegevens zoals betalingsgegevens te hacken. 

Wat zijn de gevolgen van een cyberaanval op een klein bedrijf?

Als uw online bedrijf tijdens deze drukke winkeltijden door een cyberaanval is getroffen, kan dit uw verkoop ernstig verstoren, uw reputatie én het vertrouwen van uw klanten schaden. Dit kan leiden tot financiële verliezen en mogelijke juridische problemen. Voor kleine bedrijven kan dit soort cyberinbreuk met name verwoestend zijn, omdat ze misschien niet over de middelen beschikken om zich te kunnen herstellen. 

Cyberbeveiliging in retail cruciaal, juist tijdens de feestmaand

Hoe u uw bedrijf en klanten kunt helpen beschermen tijdens de feestmaand

Gelukkig kunt u uw bedrijf en uw klanten beschermen tegen cyberrisico's: 

Versterk uw verdediging: investeer in robuuste antivirussoftware. Blijf op de hoogte van software-updates om ervoor te zorgen dat u niet kwetsbaar bent voor opportunistische hackers.  

Leid uw team op: uw werknemers moeten worden opgeleid om potentiële cyberbedreigingen, zoals verdachte e-mails, links en bijlagen, te herkennen.  

Maak een back-up van uw gegevens: Door regelmatig een back-up van uw gegevens te maken, kunt u uw systemen sneller herstellen in het geval van een cyberaanval. Lees verder over Vodafone's back-up-oplossingen

Twee-factor-authenticatie (2FA): Integreer 2FA als extra beveiligingslaag om het voor hackers moeilijker te maken om toegang te krijgen tot uw systemen.  

Gebruik veilige betalingskanalen: De betalingssystemen die u kiest, moeten veilig zijn en voldoen aan PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standards). Dit vermindert het risico dat transacties worden onderschept door cybercriminelen. 

Cyberbeveiliging in retail cruciaal, juist tijdens de feestmaand

6 tips om uw klanten te helpen zich veilig te voelen op uw website

  1. Klantenondersteuning - Als ze weten dat ze contact kunnen opnemen met een speciaal kanaal als ze vragen hebben over cyberbeveiliging, zullen ze zich wellicht minder zorgen maken. 
  2. HTTPS - Gebruik HTTPS voor uw website. Dit versleutelt gegevens die tussen uw klanten en uw servers worden doorgegeven, wat geruststellend is voor mensen die bij u kopen.
  3. Privacybeleid - Zorg ervoor dat uw privacybeleid gemakkelijk toegankelijk is. Deze mate van transparantie helpt bij het opbouwen van vertrouwen bij potentiële klanten en toont aan dat u hun digitale veiligheid serieus neemt. 
  4. Recensies - Toon recensies en getuigenissen op uw website. Dit soort echte feedback helpt om vertrouwen op te bouwen bij potentiële kopers en toont aan dat u een serieuze ondernemer bent.  
  5. Link naar uw sociale platforms - Door uw social media-profielen te koppelen, kunt u ervoor zorgen dat klanten uw officiële sociale kanalen bezoeken. Cybercriminelen kunnen nepaccounts immers aanmaken om zich voor te doen als uw bedrijf en op uw klanten te jagen.
  6. Wees gebruiksvriendelijk - Zorg ervoor dat uw website makkelijk te gebruiken is. Een doordachte en goed ontworpen site toont uw professionaliteit en helpt gebruikers betrokken te houden.

Meer weten over hoe u bepaalt welke beheersmaatregelen u voor uw bedrijf kunt nemen? Bekijk de #techtalk van Jurre Horsels.

Retailer, kom in actie!

De feestmaand biedt veel kansen voor bedrijven om te topomzetten te draaien, maar ze brengen ook een hoger risico op cyberaanvallen met zich mee. Het is belangrijk dat u prioriteit geeft aan beveiliging om deze bedreigingen tot een minimum te beperken en uw systemen, uw klanten en uw reputatie te beschermen.  

Dus: kom in actie! Neem de cyberbeveiligingsmaatregelen die nodig zijn en haal alles uit de drukke winkelperiode zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid. 

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement