Digital marketing serie #1: SEO-zoekwoordenonderzoek in 4 stappen
Een zoekwoordenonderzoek kan een belangrijke eerste stap zijn om de SEO van uw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Maar hoe gaat u te werk? En hoe zorgt u ervoor dat u zoekwoorden selecteert die voor meer bezoek zorgen? Hier volgt een handig stappenplan die uitlegt hoe u het beste een zoekwoordenonderzoek kunt uitvoeren en tot een set focus-zoekwoorden komt om uw seo-teksten op te baseren.
Zorg dat u de juiste zoekwoorden gebruikt op uw website. In dit artikel leert u hoe u het beste een zoekwoordenonderzoek kunt uitvoeren en tot een set focus-zoekwoorden komt om uw SEO-teksten op te baseren. Wilt u meer weten over hoe SEO en digital marketing voor u kan werken, bekijk dan de hele serie.
Stap 1 Het laaghangend fruit
Ga bij uzelf na op welke woorden u eigenlijk graag gevonden wilt worden via zoekmachines. Denk na over welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor uw bedrijf. Noteer de eerste termen die in u opkomen, check dit ook in uw eigen omgeving; misschien kunt u bij collega’s suggesties vragen voor een aantal relevante zoekwoorden of kijk ook eens bij uw concurrent. Schrijf al deze woorden op. Ook is het handig om een zoekwoordenonderzoek te doen. Dit kan door middel van een tool als Semrush. Met Semrush kunt u bijvoorbeeld zien hoeveel volume er op een bepaald zoekwoord ziet, en hoeveel competitie er is. Veel volume en weinig competitie? Dan zou het heel goed een geschikt zoekwoord voor u kunnen zijn.
Stap 2 Gerelateerde zoekwoorden
Als het goed is heeft u na stap 1 al aardig wat zoekwoorden die interessant kunnen zijn. Deze lijst kan nu worden uitgebreid door op Google deze zoekwoorden in te typen en te bekijken welke zoekwoorden onder de suggesties of gerelateerde zoekwoorden worden weergegeven. Doe dit door elk zoekwoord in Google te gebruiken. Druk na het intypen van het zoekwoord niet direct op ‘enter’, maar kijk eens naar het lijstje met suggesties dat Google toont; dit zijn allemaal gerelateerde zoekopdrachten. Nog een plek waar suggesties staan: onderaan de pagina onder het kopje ‘gerelateerde zoekopdrachten’. Schrijf ook de zoekwoorden uit stap 2 op.
“Veel volume en weinig competitie? Dan zou het heel goed een geschikt zoekwoord voor u kunnen zijn.”
Stap 3 Zoekwoordplanner
In deze stap gaat u bepalen of de lijst uit stap 1 en 2 compleet is, en belangrijker nog; of er ook daadwerkelijk gebruikers zoeken naar de termen die u heeft opgeschreven. Dit kunt u doen door de zoekwoordplanner van Google te gebruiken. Dit is een gratis tool van Google waar u toegang toe krijgt wanneer u een Google Ads account aanmaakt.
De zoekwoordplanner van Google maakt inzichtelijk hoe vaak er op woorden wordt gezocht, hoeveel concurrentie er nog meer optimaliseert op het specifieke woord en hoeveel gebruikers het zoekwoord gebruiken in hun zoekopdracht. Breid uw lijst van zoekwoorden uit met deze variabelen zodat u weet welke zoekwoorden het meeste potentie hebben voor de SEO van uw website.
Stap 4 Zoekwoorden rangschikken
Als het goed is, dan heeft u inmiddels een lijst met redelijk wat zoekwoorden die interessant kunnen zijn. Als laatste stap gaat u de zoekwoorden rangschikken die u in de vorige stappen hebt geselecteerd, en vervolgens hebt verrijkt met gegevens over het aantal zoekopdrachten en de intensiteit van de concurrentie. Doe dat op basis van relevantie, zoekvolume en concurrentie. Streep de woorden met een (te) hoge concurrentie en een (te) laag zoekvolume weg. Vervolgens houd u een lijst met zoekwoorden over waarop u uw SEO-teksten kunt baseren!
Alles leren over SEO? Bekijk de hele serie
SEO bij Woonwinkel Goossens
Wilt u meer weten over SEO? Bijvoorbeeld over hoe Woonwinkel Goossens door een goede toepassing van SEO-technieken dagelijks 1.500 online klanten trekt voor eetkamerstoelen?
Deel dit artikel