Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

FFtF: CityLegends krijgt met gamification jongeren de straat op

CityLegends is de app die jonge urban sporters en artiesten off- én online met elkaar verbindt. De ondernemers achter CityLegends halen met de app waardevolle inzichten op, ondersteund door data, waarmee ze gemeenten, overheden en merken adviseren over het bereiken van deze doelgroep. Dat Jimmy’s business ‘fit’ is, mag duidelijk zijn. Maar hoe zit het met de toekomst? Hoe Fit For the Future is CityLegends?

Jonge straat-sporters begonnen precies op het juiste moment een app waarin hun urban sporten, artiesten en gamen worden gekoppeld. Met de app CityLegends kunnen urban sporters nieuwe spots ontdekken, connecten met like minded people, maar ook trainingssessies en evenementen bijwonen. Daarnaast worden gebruikers uitgedaagd met elkaar te battelen en video’s te uploaden. CityLegends is een bedrijf dat zich met recht Fit For the Future (FFtF) mag noemen. 

Wilt u net zo succesvol ondernemen als CityLegends? Omarm dan de digitalisering, net als dit bedrijf. Hoe en waar te beginnen? Doe de Business Scan, binnen 5 minuten heeft u een passend advies.

Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. In het Fit For the Future onderzoek van Vodafone lees je er meer over. 

In 2020 slingerde oprichter Jimmy Hermans (29) samen met zijn twee compagnons de app CityLegends de wereld in. De app telt inmiddels 25.000 dedicated gebruikers en dat aantal groeit significant. Niet zo gek; het aantal jongeren dat buiten sport neemt enorm toe. Maar liefst dertig procent van de Nederlandse jongeren skate, doet aan freerunning, breakdance, of skateboardt.    

FFtF: CityLegends krijgt met gamification jongeren de straat op

Jullie zijn op een perfect moment ingestapt?

“Ja, het gaat keihard. Je ziet dat jongeren steeds meer behoefte hebben aan vrijheid en onafhankelijkheid en urban sports en culture belichamen dat. Je kan sporten wanneer, waar en met wie je maar wilt. Het is een community, net als andere sporten dat ook zijn, alleen is deze groep anders georganiseerd dan traditionele sportclubs en daarom ook vrij ongrijpbaar.’’

Hoe is het idee ontstaan?

“Ik sta zelf al mijn hele leven op een skateboard en begrijp hoe de straatcultuur in elkaar zit. Daarnaast ben ik altijd al bezig geweest met tech, innovatie, en dat het liefst in combinatie met maatschappelijke thema’s. Toen ik twee jaar geleden als freelancer aan de slag ging bij InnoBeweegLab is de bal gaan rollen. Het idee een urban sports-app te ontwikkelen lag al op de tekentafel. Er was zelfs al subsidie voor. Serious game studio Hulan sloot zich aan en binnen de urban sports community werd er meteen enthousiast gereageerd op het concept. Toen besloten we er een businessmodel omheen te bouwen.’’

FFtF: CityLegends krijgt met gamification jongeren de straat op

Hoe zit de app in elkaar en wat kun je ermee?

“CityLegends is gebaseerd op twee uitgangspunten: ontdekken en uitdagen. Met de app kunnen urban sporters nieuwe spots ontdekken, connecten met like minded people, maar ook trainingssessies en evenementen bijwonen. Daarnaast worden gebruikers uitgedaagd met elkaar te battelen en video’s te uploaden. De community fungeert daarbij als een soort jury; ze kunnen elkaar ranken en bepalen wie er doorgaat naar een volgend level.’’

"Binnen no time wisten gemeenten en overheden ons te vinden."

Moeten we CityLegends zien als game?

“Het gaat verder dan dat. We integreren fysieke sport met gamification. Elementen die je ziet in e-sports, zoals rankingsystemen en tagging zie je terug in ons platform. Gebruikers kunnen locaties, personen, battles of evenementen taggen in hun video’s. Je kan dus veel meer met je video ‘trickclip’ dan op Instagram of TikTok.’’

FFtF: CityLegends krijgt met gamification jongeren de straat op

En hoe zit het met die gemeenten?

“Toen we begonnen kwamen we een aantal keer in de media en binnen no time wisten gemeenten en overheden ons te vinden. Waarom? De urban sports-cultuur groeit en dat weten zij ook. Alleen was er een groot gebrek aan informatie over deze groep sporters. Met onze app kunnen we data ontsluiten die voor partijen zoals gemeenten heel relevant zijn.’’

Over wat voor informatie heb je het dan en wat doen jullie ermee?

‘’Onze gebruikers reviewen spots – plekken in de openbare ruimte waar zij hun sport uitoefenen. Dat is op basis van bijvoorbeeld veiligheid, kwaliteit en onderhoud. Het kunnen allerlei soorten spots zijn; van brug tot half pipe, of muurtje waar je perfect kan grindenmet je skates. De community ‘mapt’ van alles. Ook wanneer de straatverlichting waardeloos is voor een breakdance-sessie of wanneer er hangjongeren het sporten onmogelijk maken. Deze informatie brengen we in kaart en op basis daarvan maken wij adviesrapportages. Op deze manier brengen we de stem van de community in kaart en versterken we deze. We empoweren de urban communities en zorgen voor een eerlijker speelveld.’’

Volgende stappen?

“Waar we nu vooral samenwerken met overheden, zijn we bezig ook merken aan ons te binden. Denk aan merken die deelnemen op campagne-niveau zoals een Vans-challenge of Ollo-toernooi. De volgende fase in onze technologie is een play-to-earn-model. Actieve gebruikers kunnen daarbij tokens verdienen, waarmee ze digitale objecten kunnen kopen, NFT’s kunnen ‘unlocken’ en aan exclusieve evenementen kunnen deelnemen.’’

Hoe Fit For the Future is CityLegends?

“Zeer. We werken met 10 man hard aan de volgende fase én bredere internationalisering. We zijn al actief in Barcelona, Londen, New York en Boston, maar dat kan uitgebreider. Aan het eind van dit jaar willen we op 50 duizend gebruikers zitten en over een jaar de miljoen users aantikken. Waar we over 5 jaar zijn? Dan is CityLegends wereldwijd het grootste platform voor urban sports en culture. Dan hebben we miljoenen sporters samengebracht en laten we hun stem horen, zodat zelfs het kleinste dorp jongeren in beweging kan brengen.’’

Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:

  • Ze staan positief tegenover verandering
  • Ze staan open voor nieuwe technologie
  • Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
  • Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
  • Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
  • Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten

Download het 'Fit for the Future Rapport'

Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?

Download dan het 'Fit for the Future Rapport'.

FFtF: CityLegends krijgt met gamification jongeren de straat op

Fit for the future

 Hoe digitalisering te omarmen
 Hoe om te gaan met flexibilisering
 Hoe koplopers kijken naar duurzaamheid