Play-In met Vodafone: digitalisering geeft ruimte om te ondernemen
Attractiepark PLAY-IN, daar ga je heen om te spelen, te springen of te klimmen, met of juist zonder de kids. De ondernemers Margot en Frans Jansen maakten met hun bedrijf ook een reuzensprong: goed gedigitaliseerd en prima bereikbaar zijn ze nu klaar voor een flinke uitbreiding van het aanbod van hun attractiepark.
De ondernemers van indoor attractiepark PLAY-IN hadden grootse uitbreidingsplannen. Zij vertellen hoe zij ruimte voor die plannen creëerden met Vodafone Business. Meer weten over hoe ondernemers hun digitalisering aanpakken? Lees over hoe Bouwbedrijf Kwakkenbos de werkprocessen digitaliseerde. Of kijk hoe koffiebedrijf Blanche Dael zijn bereikbaarheid verbeterde met One Net.
PLAY-IN, gevestigd in het bekende complex The Wall, aan de A2 in Utrecht, is een plek voor actievelingen. Het 6000 vierkante meter grote overdekte attractiepark met vijftien medewerkers biedt voor kinderen KIDS-IN, een bijzondere speeltuin met een schitterend onderwaterthema. De JUMP-IN is één van de grootste trampolineparken van Europa. En aan de spannende klimwanden van de CLIMB-IN kan je jezelf veilig uitdagen – hoe ver durf je te gaan, bij het klimmen en het abseilen naar beneden?
De ondernemers – Frans en Margot Jansen – liepen al een tijdje tegen hun eigen klim- en groeibeperkingen aan. Beperkte bereikbaarheid en tekortschietend internet speelde hen parten. “Wij liepen hierdoor tegen onze grenzen aan”, vertelt Margot Jansen. “En met plannen voor uitbreidingen in het aanbod in ons achterhoofd, moesten we daar iets mee. Tijdens de laatste lockdown hebben we doorgepakt.”
“Wij liepen tegen onze grenzen aan. En met plannen voor uitbreidingen in het aanbod in ons achterhoofd, moesten we daar iets mee."
Matige verbinding
Margot vat de problemen samen: “Een matige internetverbinding, daar heeft iedereen bij ons last van. Onze gasten willen ontspannen, maar ook online bereikbaar zijn en soms ook wat werken.” Voor PLAY-IN zelf was de matige internetoplossing via een beperkte DSL-verbinding zo mogelijk nog problematischer. “Ons kassasysteem draaide op iPads die via wifi met een centraal systeem verbonden waren. Als er veel gasten in huis van de WiFi gebruik maakten, liet ons kassasysteem het afweten. En juist op drukke momenten vormde dat echt een beperking. Onze medewerkers konden kassa-lades niet openen, gasten konden niets bestellen en de bediening kon bestellingen niet doorzetten in keukenbonnen. De rijen gasten met jengelende kinderen bij de kassa’s werden steeds langer en we moesten ons kassasysteem telkens resetten. Dat alles was voor gasten vervelend, maar bij ook grote drukte was dit ook stressvol voor onze medewerkers.”
Aanleg glasvezel
Accountmanager Sezer Gök van Vodafone Zakelijk was met zijn kinderen al eens bij PLAY-IN geweest. Hij kon zich het ongenoegen dat het ondernemersechtpaar Jansen uitte over de beperkingen van de DSL-lijn goed voorstellen. “Om PLAY-IN te helpen aan het zo belangrijke betere en stabielere internet hebben wij de aanleg van glasvezel geadviseerd, in combinatie met een aantal andere verbeteringen. Internet is cruciaal voor PLAY-IN, de backbone van de omzet. Omdat we dat goed begrepen, hebben we de ondernemers geadviseerd te investeren in een 4G-backup.”
Daarmee investeerden de ondernemers vooral in bedrijfszekerheid en continuïteit, want kassa- en bonnensystemen vallen sindsdien nooit meer stil. Margot Jansen: “Wat er ook gebeurt, de gasten hebben goed internet met verschillende access points om mee te werken en ons werk – en de omzet – gaat ook ongehinderd door.”
Digitaliseringsslag
De digitaliseringsslag bij PLAY-IN gaat verder. “Wij wilden graag online reserveren en betalen mogelijk maken. Het nieuwe online reserveringssysteem waar wij in geïnvesteerd hebben, is net live gegaan. Dat gaat nog niet vlekkeloos, het is best ingewikkeld om dat goed in te regelen. Wat voor ons geldt, gaat voor veel MKB’ers op: we hebben geen echte IT-afdeling en proberen zo veel mogelijk zelf op te lossen.”
Gelukkig konden de ondernemers bij Vodafone Business rekenen op de ondersteuning van Vodafone Business, met Sezer Gök als ‘ontzorger’ en aanspreekpunt. Hij regelde dat ook het telefoonverkeer van en naar diverse vaste telefoons in het complex nu loopt over dezelfde betrouwbare glasvezelverbinding. Voor mobiel bellen werd met PLAY-IN een zakelijk prijsplan afgesproken met een bundel van 45 gigabyte data. Bij dit alles past ook de investering van het bedrijf in One Net, de oplossing die integratie regelt van vast en mobiel bellen, in een virtuele telefooncentrale. Bij het inregelen – callflow bepalen, instellingen - heeft een medewerker van Vodafone Business PLAY-IN ondersteund. Het eindresultaat: medewerkers zijn met hun mobiele toestel door het hele complex goed bereikbaar voor telefoontjes op het vaste telefoonnummer.
Ruimte om te ondernemen
Nu het bedrijf van Frans en Margot Jansen flink gedigitaliseerd is, komt er weer ruimte om te ondernemen. Margot, enthousiast: “We gaan uitbreiden! Op 600 vierkante meter onbenutte ruimte realiseren wij een gloednieuwe escape room, met een spel voor volwassenen en een voor kinderen. Ook werken we aan een virtual reality ervaring, wat ons (met de onlangs verkregen alcoholvergunning) in staat stelt om PLAY-IN nog interessanter te maken voor bedrijfsuitjes. Dat is een interessante, grote markt die we graag ook gaan bedienen. Het spreekt vanzelf dat we nu met onze goede digitalisering en verbindingen vol voor deze nieuwe activiteiten kunnen gaan. We hebben de zaken goed voor elkaar en we zijn klaar voor uitbreiding van onze activiteiten!”
Foto's: Fotopersbureau Dijkstra/Paul Dijkstra
In welke producten investeerde PLAY-IN Utrecht?
Vodafone mobiele netwerk - De connected employee: Vodafone maakt het mogelijk.
One Net - alle functionaliteiten van een fysieke telefooncentrale in huis.
4G Backup/Wireless Backup – Valt de internetverbinding uit, dan gaan de zaken door. Dankzij de wireless backup op 4G die automatisch inschakelt bij storingen.
Deel dit artikel