Het rendement van vakantie en rust: 6 eureka-momenten
De zomervakantie: het perfecte moment om even te reflecteren, stil te staan en tot nieuwe ideeën te komen. Zo’n rustpunt kan zich royaal uitbetalen, zo bewijst dit illustere rijtje succesondernemers. Van een saaie busrit tot een vakantie in Australië: de ideeën van deze zes internationale topondernemers werden geboren tijdens en na momenten van rust, verveling en contemplatie.
Soms zie je het beter als je even afstand neemt: daar gaat dit artikel over. Rust en verveling kunnen tot briljante ingevingen - eureka! - leiden. Ook interessant voor mkb-bedrijven en zzp'ers: het e-book ‘Prettig en productief ‘overal & nergens’ werken’, dat waardevolle inzichten en aanbevelingen om hybride werken zowel voor werkgevers als werknemers succesvol te maken. Download het e-book.
1 Drew Houston, oprichter van Dropbox
Tijdens een busrit van Boston naar New York kwam Houston erachter dat hij zijn USB-stick was vergeten. Het zette hem aan het denken en hij merkte dat er behoefte was aan een betere oplossing waarmee bestanden opgeslagen en gedeeld konden worden. Daarop besloot Houston in 2007 een cloud based opslagdienst te ontwikkelen die bestanden op meerdere apparaten kon synchroniseren: Dropbox. Tegenwoordig is Dropbox een miljardenbedrijf met miljoenen gebruikers wereldwijd.
2 Jan Koum & Brian Acton, oprichters van WhatsApp
Whatsapp werd bedacht door de twee Amerikaanse vrienden Koum en Acton. Na samen bij Yahoo! te hebben gewerkt, vertrokken ze op wereldreis en besloten, eenmaal terug in de Verenigde Staten, te solliciteren bij Facebook. Ze werden niet aangenomen en een periode van werkloosheid, rust en reflectie brak aan. Tot ze in 2009 op het idee kwamen hun éigen social media-app te ontwikkelen, waarbij mensen makkelijk en goedkoop met elkaar konden communiceren en de status van individuele personen zichtbaar was. Het bleek een wereldwijd succes. In 2014 verkochten Koum en Acton hun bedrijf aan (jawel!) Facebook, dat er $19 miljard voor neerlegde.
3 Ingvar Kamprad, oprichter van IKEA
In 1943 richtte de toen 17-jarige Kamprad het bescheiden postorderbedrijf IKEA op. Na de verkoop van eenvoudige gebruiksgoederen besloot hij in 1951 over te gaan op het produceren van meubels. Toen hij op een dag een tafel niet in zijn auto kreeg, suggereerde een vriend dat de poten van de tafel moesten worden losgeschroefd. Dit leidde tot het bijzonder kostenefficiënte ‘platte verpakkingenconcept’ waarmee IKEA vandaag de dag wereldwijd op een jaaromzet van ruim €41 miljard kan rekenen.
Ook interessant: 'Blog Martijn Aslander: Werk minder, produceer meer!'
4 Spencer Silver & Art Fry, oprichters van Post-it Notes
Het idee ontstond in 1974, toen Fry op een zondag ging zingen in de kerk. In zijn psalmenboekje gebruikte hij kleine snippers papier die als bladwijzers dienden. Bij het openen van het boekje vielen de snippers er constant uit, tot ergernis van Fry. Dit kon anders. Plots dacht hij aan zijn collega Spencer Silver, met wie hij samen bij de Minnesota Mining & Manufacturing Company werkte. Scheikundige Silver had jaren eerder per toeval een lijmsoort ontwikkeld die zonder sporen achter te laten verwijderd kon worden. De mannen staken de koppen bijeen en de Post-it was geboren.
5 Nick Woodman, oprichter van GoPro
Tijdens een surfvakantie in Australië in 2002 merkte Woodman dat hij zijn avonturen niet goed genoeg kon vastleggen met de beschikbare camera’s. Met de verkoop van schelpenkettingen en een financieel steuntje in de rug van zijn familie richtte Woodman dat jaar GoPro op. Twee jaar later, in 2004, verkocht hij de eerste GoPro camera: bestand tegen harde schokken en ook onder water goed te gebruiken. Zijn grote doorbraak vond in 2007 plaats met de lancering van de eerste Digital Hero camera. Inmiddels is GoPro bij versie 17 van dit model en zijn er 50 miljoen van verkocht.
Ook interessant, ter inspiratie: 'Hoe houdt u leuk werk leuk? Met tech die werkt!'
6 Brian Chesky & Joe Gebbia, oprichters van Airbnb
Het Airbnb-verhaal begon in 2007 toen huisgenoten Chesky & Gebbia hun huur niet meer konden betalen. De stad San Francisco, waar de vrienden woonden, organiseerde een grote conferentie en de hotels zaten vol. Dat bracht de huisgenoten op een idee: ze besloten drie luchtbedden met een ontbijt te verhuren. In rap tempo ontwikkelden ze vervolgens de website airbedandbreakfast.com en kwamen er al snel achter dat ze een gouden concept in handen hadden omdat de verhuurders overal ter wereld zelf het meeste werk doen. Het bedrijf ging naar de beurs, verdubbelde in één dag de waarde en is nu bijna $100 miljard waard.
Ook belangrijk: 'De beste samenwerkingstools voor creatief/productief hybride werken'
V-Hub maakt het persoonlijk
V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en Gratis Ondernemers Advies.
Deel dit artikel