Goal! FC Urban boekt Fit For the Future-zege
Als startup niveautje Champions’ League bereiken? De mannen achter het platform FC Urban weten wat scoren is. Sinds 2017 verzorgt FC Urban potjes voetbal in de buitenlucht, vollédig on demand. Met gamification, data science en de nodige kennis van het amateurvoetbal, schopten ze het tot grote hoogte. Sterker nog: FC Urban ontving onlangs het officiële Vodafone Fit For the Future certificaat. We spraken oprichter Joep Lamme.
Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. Na Odd.bot is FC Urban het tweede bedrijf in Nederland dat het 'keurmerk' waard is. De basis onder FFtF is het FFtF-onderzoek, uitgevoerd onder 3.101 bedrijven in 15 landen. Leer alles over Fit For the Future worden in ons e-book.
Het begon allemaal in 2017. Lamme en zijn compagnon Kees Lohman, beiden fervent amateurvoetballers, zagen dat een potje voetbal organiseren innovatiever, efficiënter en on demand kon. Met het platform FC Urban maken ze dat idee laagdrempelig waar, vrijblijvend, zonder teamverplichtingen. En aan alles wordt gedacht: van locatie tot bal, hesjes, scheids en actuele charts waarmee spelers hun prestaties via de app kunnen bijhouden. FC Urban wint terrein. Niet alleen in Nederland, maar ook in de rest van Europa. Met vijftien procent groei per maand en een explosieve aanwas van 400 leden in de maand mei blikken Lamme en zijn gelijken popelend in de nabije toekomst.
FC Urban werd ‘Fit For the Future’ gekwalificeerd aan de hand van vijf criteria die er niet om liegen (zie kader onderaan dit artikel). Op Vodafone’s Fit For the Future scale behaalde FC Urban een score van maar liefst 93,1 (bij 75 is een bedrijf FFtF). We legden Lamme de vijf fundamenten voor, met eerst de meest logische vraag.
Wat doet het behalen van het Fit For the Future-certificaat met je?
Lamme: ‘’ Ha! Ja, dat is heel mooi en een bevestiging van onze mindset, ons werk en hoe we met zijn allen bezig zijn zo ‘future proof’ mogelijk te zijn.’’
Criterium 1: aanpassingsvermogen. Hoe flexibel en wendbaar is FC Urban?
Lamme: ‘’We zijn heel lenig. Onze lijnen zijn kort en we zijn niet bang om nieuwe ideeën a la minute in de praktijk te brengen. We beginnen elke ochtend met een check-in: hoe staat iedereen ervoor? Wat tackelen we vandaag? Het geeft ons dagelijks inzicht in patronen, cijfers en kwartaaldoelstellingen."
A la minute schakelen en anticiperen op actuele insights. Heb je daar een voorbeeld van?
Lamme: ‘’We werken met Urban Masters. Dat zijn onze ‘boots on the ground’, de mensen die de wedstrijden op locatie faciliteren. Denk aan hesjes, een scheids en data die ze in onze systemen verwerken. Tijdens een check-in kwamen we erachter dat we een groot deel van hun potentie op het gebied van marketing en sales lieten liggen. Diezelfde dag nog hebben we werk gemaakt van een incentive-programma, dat direct door de Urban Masters werd opgepakt. Met als resultaat een direct stijgend ledenaantal.’’
Ook interessant: Fit For the Future-bedrijven zijn vaak ook vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid.
Criterium 2: weten wie je doelgroep is, kunnen anticiperen op de actuele klantbehoefte?
Lamme: ‘’De Urban Masters zijn daarin cruciaal, maar we zijn ook data driven. Cruciaal voor ons, want op basis van data halen we waardevolle informatie op, waardoor we onze service kunnen blijven optimaliseren. Tegelijkertijd staan we ook met onze poten in de klei, zijn we aanwezig op beurzen en verkennen we ook op die manier ons speelveld. Een beursbezoek en de inzichten die we daar ophaalden, leidde ertoe dat we nu ook een expat-groep aan ons pallet hebben toegevoegd.’’
3: De persoonlijke ervaring. Hoe weten jullie de consument op zijn wenken te bedienen?
Lamme: ‘’Aanvankelijk haalden we met ons platform het competitie-element van het amateurvoetbal weg. Maar we merkten al snel dat we onze leden enthousiast en eager moesten houden, dat er weldegelijk behoefte was aan die competitie-trigger. Met die gedachte zijn we ons gaan focussen op gamification in de app. We ontwikkelden een tool die bijhoudt hoeveel wedstrijden jij als deelnemer speelt, hoe vaak je scoort en hoe vaak je in een winnend team zit. Twee uur na de wedstrijd kun je in je FC-Urban-profiel je eigen statistieken bekijken en die vergelijken met andere spelers wereldwijd. Dat leidde direct tot retentie én er werd meer gevoetbald.’’
4: Hoe gaat FC Urban om met de mensen op kantoor? Worden die net zo goed bediend als jullie abonnees?
Lamme: ‘’Daar gaan we absoluut voor. Door dagelijks bij elkaar in te checken zorgen we ervoor dat we allemaal op the same page zitten. Dat heeft overigens niets te maken met controledrang, maar helpt ons juist ideeën snel door te vertalen en te ontwikkelen. En hoe we werken, waar of wanneer, laten we zo veel mogelijk vrij. We werken met vijf man flexibel op kantoor en hebben collega’s in Londen en Berlijn. Desalniettemin blijven fysieke contactmomenten belangrijk. Die plannen we ook in, al is het maar vanuit sociaal opzicht.’’
Flexibel zijn: criterium 5. Wat vandaag ‘hot’ is in Sillicon Valley ligt in de kattenbak van morgen. Word je daar nooit eens stiekem moedeloos van?
Lamme: ‘’Juíst niet. Ik denk dat de voetbalindustrie nog veel te conservatief tegenover technologie staat. Terwijl data, tech en voetbal uitstekend samengaan. Ik zie alleen maar kansen. Zo hebben we een algoritme ontwikkeld waarmee we in staat zijn de meest spannende wedstrijden samen te stellen op individueel niveau. Maar ook wat marketing-tech betreft zijn we niet bang om te experimenteren. Neem nou een Chat GPT; revolutionair! Een innovatie die ons op zijn minst 1 FTE bespaart.’’
Een andere kandidaat voor het officiële FFtF-certificaat: 'Groeiwonder Probo'
De grootste FC ter wereld worden; dat is de missie. Hoe gaan jullie dat doen?
Lamme: ‘’We zijn tech-wise volop aan het door ontwikkelen om de voorsprong op concurrenten te behouden. We hebben een goed werkende machine en die we niet willen pauzeren. De pijlen staan nu op het creeëren van een blueprint, een schaalbaar product dat we wereldwijd, in elke stad kunnen toepassen. Een repeatable concept dat in Londen werkt, maar ook in Stockholm of Berlijn.’’
Hoe scoort u op de FFtF-criteria?
Kunt u als ondernemer, net als Joep Lamme, de vijf criteria van waterdichte antwoorden voorzien? Wellicht komt u met uw bedrijf dan ook in aanmerking voor een officieel FFtF-certificaat.
Check 1: De toekomst is één grote speeltuin - Zijn plotselinge koerswijzigingen eerder een lekkere uitdaging dan een struikelblok? Wendbaarheid en een positieve mind-set zijn cruciaal voor een Fit For the Future-ondernemer. Zij zien verandering als ultieme challenge, kijken met honger de toekomst in en zijn in staat ook hun medewerkers mee te nemen in hun can-do-mentaliteit.
Check 2: Innovatie is de hoeksteen - Voor een Fit For the Future-ondernemer is techniek de sleutel tot vooruitgang. Ze omarmen tech-innovaties en zijn niet bang te experimenteren. Voor deze ondernemer is digitalisering geen verplicht nummertje, maar een wezenlijk onderdeel van het businessmodel.
Check 3 Digitalisering is de slagader - Kunt u naadloos in de huid van uw afnemer kruipen? Dan bent u aardig op weg. Een FFtF-ondernemer weet precíes hoe hij zijn klanten optimaal kan bedienen. En dat de klanteis per week kan verschillen, daar heeft deze ondernemer al op voorgesorteerd. Aandacht voor de afnemer is prioriteit, nét als de aandacht voor duurzaamheid. Deze ondernemer neemt met schwung zijn verantwoordelijkheid.
Check 4: Talent oogsten door flexibiliteit - De FFtF-ondernemer heeft een neusje voor (groeiend) talent en is niet bang daarin te investeren. Deze ondernemer wéét dat talent en drive gedijt bij ondersteuning en vrijheid. Flexwerken of remote knallen? Deze ondernemer zorgt ervoor dat alle medewerkers kunnen excelleren op hun eigen manier
Check 5: Nieuwe technieken zijn gouden business opportunities - Zet u uw tanden graag in nieuwe techniek? Laveert u met optimisme en flexibiliteit tussen handmatige en geautomatiseerde processen? Dan heeft uw business een streepje voor. De FFtF-ondernemer is niet alleen zélf nieuwsgierig, maar weet de juiste teams aan te sturen en te trainen in de route naar innovatie. Deze ondernemer is een realist, maar vooral vastberaden om te profiteren van nieuwe technologieën die productiviteit verhogen en positieve invloed hebben.
Maak uw bedrijf Fit For the Future - leer van het e-book!
Kom alles te weten over Fit For the Future en hoe u uw bedrijf voorbereidt op de toekomst. Een groene toekomst!
Ontvang het e-book
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Deel dit artikel