Een van de thema's die op dit platform benoemd worden in het kader van Fit For the Future is het snel kunnen reageren op trends en ontwikkelingen van een organisatie. Dat klinkt mooi, maar hoe doe je dat? Ontwikkelingen gaan razendsnel. Hoe hou je die als organisatie in de gaten? Hoe filter je – zogezegd – ‘de signals out of the noise’? En dan ben je er nog niet, want ondernemen is keuzes maken. Weten waar je voor staat. En heel veel nee zeggen. Je kunt niet alles doen. Je tijd, menskracht en resources zijn altijd beperkt.
Martijn Aslander over twee ondernemingen die door transparantie succesvol zijn.
Veel bedrijven worstelen ermee. Een van de belangrijkste voorwaarden voor succes blijkt de cultuur in je bedrijf. Nu kun je succes op veel manieren definiëren, en voor veel mensen betekent succes steeds iets anders. Dat je daarbij verder kijkt dan de bedrijfsbalans lijkt me evident.
Digitale fitheid
Onlangs was ik mede-organisator van de Maand van de Digitale Fitheid. De finale ervan vond plaats in het nieuwe kantoor van AFAS. Onder de gasten en sprekers waren twee uitzonderlijke ondernemers. Met een soortgelijke kijk op ondernemen. Bas van der Veldt is directeur van AFAS, een naar Nederlandse maatstaven erg succesvol softwarebedrijf. Naast indrukwekkende groeicijfers is Van der Veldt ook nog eens in het bezit van de ‘beste werkgever van het jaar’ award.
Goed voor je mensen zorgen
Wil je goede mensen in de schaarse it-markt aan je blijven binden, dan moet je gewoon heel goed voor ze zorgen. En ze niet lastigvallen met overbodig bureaucratisch gedoe. Bij AFAS hebben ze maar één regel. Werk met gezond verstand én in het belang van AFAS. That's it. Moeilijker hoeft het niet te zijn. Ze hebben daar een enorm hoge tolerantie voor fouten, zolang er maar van geleerd wordt.
“Iedereen kan overal over meedenken, waardoor de collectieve denkkracht van iedereen die er werkt een stuk hoger is.”
Holocracy-model
De andere ondernemer was Mark Vletter van Voys, het eerste bedrijf dat al tien jaar op rij een FD Gazelle award voor snelgroeiende bedrijven in de wacht sleept. Mark is nog een flinke stap verder gegaan dan Bas. Bij Mark hebben ze het bedrijf ingericht volgens het holocracy-model waarmee ze bewust afstand doen van het concept van managementlagen. Dat gaat meer dan prima, omdat de informatieliquiditeit ongekend hoog is. Alle informatie hebben ze in een corporate wiki staan, gebouwd op een eenvoudige maar krachtige tool, genaamd Notion. Van de onboarding-procedure, de sales leads tot en met hoe het koffie-apparaat werkt. Iedereen kan er informatie aan toevoegen en aanvullen. Het gevolg ervan is dat iedereen overal over kan meedenken en de collectieve denkkracht van iedereen die er werkt een stuk hoger is. Dit voorkomt een hoop lelijk gedoe waar andere organisaties veel last van hebben, zoals onderlinge competitie, nare machtsspelletjes en meer.
Voordelen van transparantie
Radicale transparantie heeft een hoop voordelen. Het draagt bij aan het handelend vermogen van alle medewerkers. Die altijd bij alle informatie kunnen die ze nodig hebben voor het nemen van beslissingen.
Bij Voys mag elke medewerker tot 25.000 euro zelf beslissen. Door de cultuur zal daar helemaal geen misbruik van worden gemaakt. En mocht dat in een zeldzaam geval toch gebeuren, dan wegen de nadelen niet op tegen de voordelen van de enorme slagkracht die je ermee wint.
Martijn Aslander (foto: De Ondernemer) is oprichter van digitalefitheid.nl.
V-Hub is een inspiratie- en kennisplatform voor het MKB. Deze column is op persoonlijke titel geschreven en vertolkt de mening van de auteur.
Deel dit artikel