Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Gen Z op de werkvloer: snappen we ze wel? Tijd voor 'n beetje begrip

Ze zouden lui zijn, niet loyaal, om de haverklap met burn-outs kampen en een haperende focus hebben: aan de Generatie Z (Gen Z) kleven nogal wat stigma’s. Volledig onterecht, vindt Arno Peperkoorn, initiatiefnemer van de HuMe Academy. “Ik vind dat deze generatie een zeer hardwerkende, open-minded en maatschappelijk betrokken groep mensen is. Ze willen dolgraag hard werken en het verschil maken. Alleen wordt er nog te weinig naar ze geluisterd.”

Arno Peperkoorn werkte jarenlang als recruiter in de mediabranche en focuste zich voornamelijk op het carrièrepad van jongeren. Sinds 2022 maakt hij deel uit van Omnicom Media Group waarbinnen hij de HuMe Academy oprichtte. Peperkoorn legt in dit artikel uit waarom werkgevers meer naar Gen Z’ers zouden moeten luisteren. Ook interessant: 'Generaties Gen Z én boomer bepalen succes digitalisering'

Peperkoorn legt uit dat HuMe staat voor Human en Media. “Binnen de Academy begeleiden we young professionals bij het vinden van hun weg in de reclame- en media-industrie. Maar nog belangrijkere pijlers binnen de Academy zijn mentale gezondheid, vitaliteit en zelfontwikkeling.” 

Gen Z op de werkvloer: begrijpen we ze wel? Tijd voor 'n beetje begrip

Waarom zijn dat zulke belangrijke pijlers?

“Deze nieuwe generatie professionals – de Gen Z’ers – groeit op in een klimaat dat enorm veel van ze vraagt. Ze ervaren constante druk om te presteren op zowel carrière-vlak als binnen de sociale en maatschappelijke context. Die prikkels en pressie kan een normaal brein niet aan, waardoor er kortsluiting kan ontstaan. Om dat te voorkomen, moeten we ze de juiste handvatten en begeleiding bieden. Uiteindelijk zijn zij de motor van onze (toekomstige) economie en daar moeten we zorgvuldig mee omgaan.”

Maar geldt dat alleen voor Gen Z'ers?

“Zeker niet. Dat geldt in principe voor iedereen. Het enige verschil is dat dertigplussers doorgaans over een ander (technologisch) DNA beschikken. In tegenstelling tot Gen Z’ers zijn zij beter in staat om de grens tussen werk en privé af te bakenen. Thuis is thuis en werk is werk. Voor Gen Z’ers zijn die grenzen er niet. Voor hen is het meer dan normaal om 24/7 bereikbaar te zijn en ‘aan te staan’. Of dat nu werk gerelateerd contact is of privé.”

Ook interessant om te leren over uw medewerkers: 'Investeren in medewerkers betaalt zich drie maal terug'

Gen Z op de werkvloer: begrijpen we ze wel? Tijd voor 'n beetje begrip

Te veel prikkels ervaren, waardoor ze minder focus hebben. Klopt dat volgens jou?

“Nee. Deze generatie is bijzonder ondernemend en is vaak prima in staat om meerdere projecten naast elkaar te managen. Zo sprak ik laatst een jonge ondernemer die naast haar vaste baan een succesvolle online cosmetica-shop runt. Haar manager was er niet blij mee, ondanks dat het haar werkprestaties niet in de weg stond. En dát is de crux: werkgevers zijn doorgaans te star en inflexibel om zo’n multi gedisciplineerd talent te faciliteren, aan te moedigen en te ontdekken hoe vruchtbaar het is om zo’n talent aan boord te hebben.”

Waarin moeten werkgevers veranderen volgens jou?

“Laten we beginnen bij de kern. Mediabedrijven worden doorgaans gerund door witte, vaak middelbare mannen zoals ik. Het zijn de mannen die (anders dan ik, godzijdank) twee decennia geleden stil zijn komen te staan. Dat zie ik aan de contracten die ze deze jonge generatie voorschotelen. Die zijn totaal achterhaald en puur geënt op platte bedrijfsresultaten. Er wordt geen rekening gehouden met individuele drijfveren of persoonlijke groei. Dat is één. Het tweede is luisteren.  

Verder lezen over werk: 'Hoe houdt u leuk werk leuk? (spoiler: met tech die werkt)'

Gen Z op de werkvloer: begrijpen we ze wel? Tijd voor 'n beetje begrip

Leg eens uit?

“Werkgevers zijn vergeten hoe ze moeten luisteren, terwijl dat voor Gen Z’ers enorm belangrijk is. Ze staan doorgaans vrij activistisch in de maatschappij, zijn zelfbewust en hebben grote behoefte aan gelijkwaardigheid. In conventionele, hiërarchische bedrijfsstructuren is daar geen ruimte voor. Deze bedrijven zijn aan de verliezende hand, want wil je in een toch al krappe arbeidsmarkt jong talent werven en behouden, dan zal je je bedrijfsperspectief moeten veranderen. En dat begint bij luisteren naar individuen, luisteren naar wat voor hen belangrijk is, waar hun behoeftes en angsten liggen.”

Boze tongen beweren dat deze groep lui is, deloyaal en té zelfbewust. Wat denk jij?

“Ik zie dat totaal anders. Het is juist de groep mensen die het bedrijfsleven en de maatschappij laat zien waar de gebreken liggen. Denk aan thema’s zoals inclusiviteit, diversiteit en duurzaamheid. Ze zijn kritisch op hiërarchische systemen en zijn minder inschikkelijk, maar dat betekent niet dat ze lui zijn, integendeel. Ze willen hard werken, zijn enorm betrokken, open-minded, maar hebben wel een gelijkwaardige en veilige bodem nodig waarop ze kunnen floreren.”

Meer over dit onderwerp: '6 Fabels over vijftigplus-werknemers'

Gen Z op de werkvloer: begrijpen we ze wel? Tijd voor 'n beetje begrip

Waarom is juist in de media- en reclamebranche verandering nodig?

“Media – en reclamebureaus zijn intermediairs. Dat wil zeggen dat ze geen eigenaar zijn van het medium of merk waarmee ze werken. Ze bevinden zich op een plek in de keten die onder hoge druk staat en kwetsbaar is. Maak je als bureau een fout, dan gooit de klant je er zonder pardon uit. De angst om fouten te maken is – zeker voor jonge medewerkers – dus extreem groot. In zo’n omgeving, waarin het om prestatiesnelheid draait, ga je al snel voorbij aan het menselijke aspect. Zelf loop ik al een aantal decennia mee in de branche en ik zie hoe vernietigend die kan zijn voor jonge talenten die onvoldoende worden begeleid en gehoord. Binnen de HuMe Academy proberen we deze jonge talenten voor te bereiden op zo’n hard paced carrière, maar geven we ze vooral handvatten om ervoor te zorgen dat ze mentaal gezond blijven, fysiek fit blijven en hun stem kunnen laten horen. Vooral dat laatste vind ik cruciaal. Van deze generatie kunnen die oudere, witte reclamemannen namelijk bijzonder veel leren.”

Lees verder: '7 manieren om uw mensen extra te motiveren'

V-Hub maakt het persoonlijk

V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en een digitaal advies op maat voor uw bedrijf.