Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Wat 'n SEO-checker voor uw website doet (en het is meer dan u denkt)

In onze snelle digitale wereld is een sterke en zichtbare online aanwezigheid van vitaal belang voor zakelijk succes. Zeker als u een klein of middelgroot bedrijf bent dat moet concurreren in het drukke digitale landschap. Dat is waar een zoekmachine optimalisatie (SEO) checker een game-changer kan zijn.

U kunt dan wel de mooiste, meest boeiende website hebben, maar zonder zoekmachineoptimalisatie (SEO) mis je een truc. We laten zien hoe u gratis SEO-tools kunt gebruiken om uw website te testen, hoe u handige hints en tips kunt krijgen en het sitebezoek kunt maximaliseren om uw bedrijf een boost te geven. Meer weten over digital marketing? Bekijk de serie.

SEO poetst uw website zodat op dat deze meer bezoekers trekt en hoger komt in zoekmachine rankings. En: het hoeft u niets hoeft te kosten, met gratis SEO-tools. Ga meteen aan de slag en laat een SEO-checker uw website verbeteren, zodat deze zich onderscheidt in de massa.  

Lees ook: Welke 'social' werkt voor uw bedrijf?'

Wat 'n SEO-checker voor uw website doet (en het is meer dan u denkt)

Hoe controleert u de SEO van uw website

Wat is de SEO ranking score?
De SEO-score vertelt u hoe effectief uw website is. Zie het als een website gezondheidscheck.  Bij een SEO-test wordt meestal gekeken naar alle of enkele van de volgende onderdelen:
  • Uw zoekwoorden, koppen, URL's en metatags zoals titels en beschrijvingen etc.
  • De kwaliteit van uw inhoud voor relevantie, nauwkeurigheid, waarde en of het uniek is
  • 'Broken links' en hoeveel geloofwaardige bedrijven naar u linken.
  • Websitesnelheid, mobielvriendelijkheid en sitestructuur
  • Gebruikerservaring, zoals bouncepercentages en hoe lang mensen op uw pagina blijven
Een SEO test zal uw website ook rangschikken op een schaal van 1-100. Hoe hoger uw website in deze rangschikking komt, hoe beter uw website scoort. Hoe beter uw website scoort, hoe groter de kans dat je wordt weergegeven in zoekmachines.
 

Ook interessant: 'de social media trends van 2024'

Hoe kan ik de SEO van mijn website testen?
Als delen van uw website het niet goed doen, dan kan uw SEO-score daaronder lijden. Er zijn verschillende gratis SEO-tools beschikbaar, zoals Semrush, Seobility of WebFX, die het zware werk voor u doen. U krijgt ook inzichten van onschatbare waarde, zodat u kunt zien wat u goed doet - en, nog belangrijker, wat u niet doet.
Wat 'n SEO-checker voor uw website doet (en het is meer dan u denkt)

De 5 vijf belangrijkste punten van uw SEO-check

  1. Technische problemen identificeren - U kent het vast: na verloop van tijd vergeet u afbeeldingen of video's bij te werken, links naar verwijderde inhoud te verwijderen of links van derden te controleren. En hoe groter uw website is, hoe moeilijker deze dingen worden. Een SEO-checker wijst op gebroken links en serverfouten en vertelt u zelfs hoe uw site werkt op mobiele apparaten – een belangrijke factor voor zoekmachine rankings. Het oplossen van deze problemen zorgt ervoor dat uw website toegankelijk, gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te ontdekken is door zoekmachines. 
  2. Kies de juiste zoekwoordenEen groot deel van uw SEO-score draait om het gebruik van de juiste zoekwoorden – dat zijn specifieke woorden of zinnen die mensen vertellen wat uw bedrijf te bieden heeft. SEO-tools vinden de perfecte woorden die overeenkomen met de zoekopdrachten van mensen en controleren uw site hierop. Ze controleren zelfs welke zoekwoorden uw concurrenten gebruiken, zodat u de ideale kans hebt om uw online aanwezigheid te verbeteren door een mix van veelgezochte woorden en unieke woorden te gebruiken, zodat klanten u als eerste vinden.  
  3. Ken uw concurrentieNaast het controleren van hun zoekwoorden kunt u met sommige gratis SEO-checkers ook de SEO-rankings van concurrenten bekijken of vergelijkbare pagina's vergelijken, zodat u kunt zien wie er als beste uit de bus komt. En als uw site dat niet is, gebruik de inzichten dan om verbeteringen aan te brengen zodat u de volgende keer voorop loopt.
  4. Maak content van topkwaliteit - Zoekmachines houden van websites met unieke, waardevolle en boeiende inhoud. Vermijd het dupliceren van informatie of het leveren van dunne, onnauwkeurige en irrelevante inhoud die niets toevoegt.
  5. Converteer leads - SEO-checks leveren vaak gegevens over gebruikersgedrag, zoals ‘bounce percentages’, hoe lang bezoekers op een pagina blijven, welke pagina's ze bezoeken, waar ze afhaken en conversiepercentages. Het analyseren van deze gegevens plaatst u in de schoenen van je gebruiker en laat zien waar u potentiële klanten verliest. Het optimaliseren van deze pagina's en paden kan u helpen om gebruikers aan boord te houden en meer leads te converteren.

Ook interessant: 'Wat is het verschil tussen SEO en SEA?'

Wat 'n SEO-checker voor uw website doet (en het is meer dan u denkt)

Aan de slag

Houd bij dit alles in gedachten dat technologie snel evolueert en dat het essentieel is om proactief te blijven. Regelmatige SEO-ranking tests – bijvoorbeeld om de drie tot zes maanden – helpen u om op de hoogte te blijven van de SEO-gezondheid van uw website.  

SEO zorgt ervoor dat uw website opvalt in de digitale wereld. Met behulp van gratis SEO-tools kunt u problemen opsporen, perfecte zoekwoorden en inhoud creëren, inzicht krijgen in uw concurrenten en meer leads binnenhalen. Door een sterke online aanwezigheid en het regelmatig testen van uw SEO-score, kunt u uw webverkeer verhogen. En vooral: u kunt het beter doen dan de concurrentie en uw bedrijf naar grotere hoogten stuwen. 

Lees ook: 'Digital marketing serie #8: zie uw verkeer met Google Analytics'

Alles leren over digital marketing? Bekijk de serie
Het nut van een gratis SEO-checker

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement