Het verschil tussen SEO en SEA - en waarom ze voor u belangrijk zijn
SEO en SEA: twee principes die belangrijk zijn binnen uw marketingstrategie en die zorgen voor meer vindbaarheid in de zoekmachines. Door het gebruik van SEO en SEA bent u beter zichtbaar in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google en is de kans groter dat uw doelgroep u sneller kan vinden.
SEO (organisch) en SEA (betaald) zijn twee kanalen die binnen hetzelfde speelveld ruimte proberen te claimen. Maar wat zijn nu de verschillen? Lees het hier!
Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) zijn twee verschillende marketingtechnieken om websiteverkeer te genereren. Bij beide wordt gebruik gemaakt van zoekmachines, maar er zijn duidelijke verschillen in uitvoering en resultaten.
SEO is een langetermijnstrategie die wordt gebruikt door bedrijven om de organische (kosteloze) zichtbaarheid op de resultatenpagina's van zoekmachines te vergroten. Hierdoor wordt o.a. de kwaliteit van de inhoud van uw desbetreffende landingspagina verbeterd.
Door SEA in te zetten richten bedrijven zich op de betaalde zoekresultaten. Voor de bezoekers die via deze manier worden doorgestuurd naar uw website, dient u te betalen. In vergelijking met SEO haalt u met SEA veel sneller resultaat. Echter, stopt u met de SEA activiteiten, dan bent u doorgaans snel een groot gedeelte van uw website bezoekers kwijt.
Wat is SEO?
SEO, ook wel Zoekmachine Optimalisatie genoemd, is een proces waarbij webpagina's, inhoud en codering van de website worden geoptimaliseerd om hoger te scoren in de resultaten van zoekmachines zoals Google. Het helpt u om de zichtbaarheid onder potentiële website bezoekers te vergroten en meer bezoekers naar uw website te trekken. Dit omdat wanneer de pagina’s van een website goed geoptimaliseerd zijn, de kans groter is dat deze hoger in de resultaten van zoekmachines verschijnen en daardoor vanwege de relevantie bezoekers eerder geneigd zijn door te klikken.
Wat is SEA?
SEA of Search Engine Advertising is een vorm van online marketing waarmee bedrijven met hun producten en/of diensten kunnen adverteren op zoekmachineplatforms zoals Google en Bing. Deze vorm van adverteren werkt door te bieden op trefwoorden (of zinnen) die relevant zijn voor het geadverteerde product of de geadverteerde dienst. Wanneer iemand naar die zoekwoorden zoekt, kan de advertentie van de adverteerder op een prominente plaats verschijnen in de zoekresultaten, zoals een toppositie boven de organische zoekmachineresultaten.
De belangrijkste verschillen
- Met SEO kunt u niet worden overboden door een concurrent, terwijl dat met SEA wel mogelijk is. Met SEO koopt u namelijk geen advertentieruimte in, dit gaat op basis van organische resultaten.
- Resultaten van SEO-strategieën laten langer op zich wachten dan resultaten van SEA campagnes, maar zodra de geldkraan bij SEA wordt dichtgedraaid, stoppen de resultaten uit SEA onmiddellijk.
- SEO biedt veel minder inzicht in 1-op-1 resultaten in vergelijking met SEA.
- SEO richt zich op optimalisatie voor en na de klik, terwijl SEA dat niet doet.
- SEO moeten gebruikers uw website organisch vinden door te zoeken naar een trefwoord of zin, terwijl u met SEA klanten rechtstreeks kunt bereiken via advertenties.
- SEO bouwt na verloop van tijd vertrouwen op en is op lange termijn kosteneffectief terwijl SEA een geweldige manier is om snel resultaat te boeken, maar kan wel hoog in de kosten oplopen.
- SEO richt zich op het optimaliseren van de website voor gebruikers, terwijl SEA zich richt op gerichte advertenties en campagnes die zijn afgestemd op de interesses van de klant.
- SEO vergt tijd en geduld, terwijl u bij SEA campagnes vrijwel onmiddellijk resultaat kunt zien.
- Bij SEO betaalt u niet voor elk resultaat, bij SEA wel.
Deel dit artikel