Ga voor goud: zo scoren bedrijven met de Olympische Spelen
Terwijl onze atleten op de Olympische Spelen in Parijs een gooi doen naar eeuwige roem, verdienen sommige ondernemers (grote maar ook mkb’ers) goed geld. We lopen een rondje langs de velden van de sectoren die in deze sportzomer ook zegevieren. Hoe speelt u in op de koorts van de Spelen?
Begin juli waren we tijdens het EK in Duitsland ‘Met zijn allen voor Oranje’ en in Parijs zijn we deze zomer ‘Samen Team NL’. De Oranjekoorts doet iets bijzonders met ons. Het verbindt, vult onze harten én onze portemonnee. Althans, die van de ondernemer die lucratief weet in te spelen op het Oranje-sentiment. Hoe pikt ook u een graantje mee?
Recordaantal Nederlandse fans
Nooit eerder werden er zoveel Olympische tickets aan Nederlanders verkocht, meldt NOC*NSF. Halverwege juni stond de teller op bijna 200 duizend verkochte tickets aan Nederlandse sportfans. En daar worden de Hollandse supporters die zonder ticket naar Frankrijk afreizen nog niet bij opgeteld. De enorme aanloop van Oranjefans heeft deels te maken met de gunstige ligging (Parijs is dichterbij dan Tokio), maar óók met de veelbelovende Nederlandse atleten die er hun opwachting maken. Het is al met al een cocktail die ervoor zorgt dat de Spelen enorm leven. Niet alleen in Parijs, maar ook bij de laaglandse thuisblijvers en de ondernemende doorwerkers.
Ondernemers die met succes in spelen op de Spelen vind je in de meest uiteenlopende takken van sport. Denk aan de toerisme branche, transport, de food & retail-industrie, marketing, fashion en ga zo maar door. Enkele aansprekende voorbeelden:
1 De grootste catwalk ter wereld
Het Amsterdamse denimmerk DENHAM is deze editie de ‘fashion supplier’ van Team NL en ontwierp de ceremoniële kleding voor de Nederlandse topsporters. Daarmee bereikt het modelabel een gigantisch, internationaal podium en idem exposure. ‘De grootste catwalk ter wereld’, noemt Jason Denham, oprichter van het modelabel het zelf.
2 Anticiperen als een trein
Ook de NS pikt een graantje mee van het olympische sentiment. De vraag naar tickets voor de Olympische finale in Parijs is bijna verdubbeld, laat de organisatie weten. En om het reizen met de trein gedurende de Spelen extra cachet te geven, brengt NS oranje (én Parijse) sferen naar station Rotterdam Centraal. ‘Alle collega’s van de Kiosk en de Stationshuiskamer dragen een Franse outfit en voor reizigers zijn hier oranjekleurige Franse baretten te krijgen’, vertelt Anne van der Wel, woordvoerster van NS.
Lees over een interessante link tussen 5G en grote evenementen: 'Crowd management: hoe 5G evenementen veiliger kan maken'
3 Supporter van Kansen
De Nederlandse Loterij, de grootste aanbieder van Nederlandse kansspelen waaronder Lotto, TOTO Sport en Krasloten, is hoofdsponsor van het TeamNL Huis, waar supporters ‘Powered by Nederlandse Loterij’ de Spelen van dichtbij kunnen meemaken. Een doordacht stukje corporate marketing bovendien, want het TeamNL Huis biedt ook ruimte aan interessante partners en stakeholders.
4 Adverteerders en sportminnende consumenten
Ook in de B2B-omgeving wordt er geprofiteerd van het olympische sentiment. Zo benut mediabedrijf DPG de sportzomer om actief adverteerders te werven. Met titels als Sportnieuws.nl, het AD en NU sport in de mediaportefeuille, richten ze in aanloop naar de Olympische Spelen hun pijlen op adverteerders die indruk willen maken op sportminnende consumenten.
5 Aftellen met miljoenenpubliek
De Nederlandse buitenreclame-exploitant Global slaat in aanloop naar (en tijdens) de Spelen de handen ineen met NOC*NSF. Op circa 2700 schermen in supermarkten, NS-stations, winkelcentra en tankstations telt een digitale klok af naar de start van de Spelen 2024. Een slimme zet van Global, dat hiermee de eigen business etaleert aan een miljoenenpubliek. Guy Grimmelt, Marketing & Sales Director Global Media & Entertainment vertelt: "Door het bieden van zichtbaarheid via (digital) out-of-home, ondersteunen we NOC*NSF en TeamNL om Nederland te betrekken bij de prestaties van onze sporthelden. Wij zullen samen met NOC*NSF Nederland oranje kleuren terwijl we aftellen naar de Spelen. Tijdens de Spelen zullen we de medaille-alert activeren en na de Spelen zullen we TeamNL een podium bieden om de kracht van sport te tonen aan het brede publiek."
Hoe pakt u het aan?
Het is een kleine greep uit de poule van grote jongens en hardlopers die deze zomer olympisch willen pieken. Maar ook de slimme mkb’er’er of zzp’er kan marketingtechnisch profiteren van de sportzomer. Meer dan de helft van de Nederlanders (circa 63 procent) volgt de Olympische Spelen namelijk thuis vanaf de bank en is – zeker bij succes – zeer ontvankelijk voor winacties met een Olympische tint, prijsvragen en merchandise.
Ook interessant: 'Hoe 5G de prestaties van onze oranje hockeysterren ondersteunt'
V-Hub maakt het persoonlijk
V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en Gratis Ondernemers Advies.
Deel dit artikel