YouTube voor bedrijven: zo zet u video in als marketingtool
Met meer dan 2 miljard actieve gebruikers per maand is YouTube een marketingkanaal dat u niet over het hoofd mag zien. Maar hoe bereikt u uw doelgroep via dit kanaal? Dat leggen we uit.
Bent u een startende ondernemer, marketingmanager van een groeiend merk of een bedrijf op zoek naar nieuwe klanten? Pas de tips toe in dit artikel en profiteer maximaal van dit kanaal. Meer weten over digital marketing? Bekijk de serie.
Op YouTube heeft u de kans om uw eigen kanaal te lanceren. Door video’s te produceren en te optimaliseren creëert u bereik. Gebruik het kanaal als een plek voor interactie en voor storytelling, voor visuele branding en om de verbinding te zoeken met de doelgroep. Er is iets te winnen: meer dan 2 miljard gebruikers en hoog engagement. Meer redenen om ermee aan de slag te gaan:
- YouTube heeft 2 miljard ingelogde gebruikers per maand. Daarmee is het een van de meest bezochte websites ter wereld.
- Samen bekijken alle gebruikers meer dan een miljard uur video per dag.
- Video kan kijkers boeien, dus leidt tot een enorme betrokkenheid.
- Bedrijven publiceren how to’s, tutorials, klantreviews en bedrijfsachtergronden.
- U bent volledig flexibel in de manier waarop u YouTube als marketingkanaal inzet.
Lees ook: Welke 'social' werkt voor uw bedrijf?'
Succesvol merk op YouTube
Een klassiek voorbeeld van een succesvol merk op YouTube is Blendtec. Het blender-merk maakte de serie ‘Will it blend?’. Door allerlei producten in hun blenders te gooien (van telefoons tot glowsticks) kreeg de serie miljoenen views. Het leidde tot enorme verkoopcijfers.
Ook Dove wist wereldwijd de aandacht te trekken met de campagne ‘Real beauty sketches’. Het merk daagde vrouwen uit om anders naar hun eigen schoonheid te kijken. Dat droeg bij aan de merkboodschap van Dove én aan het zelfvertrouwen en positieve zelfbeeld bij veel vrouwen.
Zelfs als kleine ondernemer kunt u op YouTube het verschil maken. Toon uw expertise, bouw een persoonlijk merk en bereik de doelgroep die u wilt bereiken. Dat lukt bijvoorbeeld fitnesscoaches en kookexperts, net als kunstenaars en andere zelfstandigen.
Ook interessant: 'De social media trends van 2024'
Stappenplan: als bedrijf aan de slag op YouTube
- Begin met de naam van het kanaal - U kunt gewoon uw bedrijfsnaam gebruiken, maar probeer het creatiever aan te pakken. Kies een naam die uw bedrijf of merk vertegenwoordigt. Zorg dat de naam makkelijk te onthouden is en dat deze aansluit op de profielen op andere social media-platformen.
- Huisstijl - logo en bannerUpload het logo van uw bedrijf en ontwerp een geschikte banner. Gebruik afbeeldingen in hoge kwaliteit, voor de professionele uitstraling van het kanaal. Zorg voor herkenbaarheid, zowel van uw bedrijf als van het YouTube-kanaal dat u lanceert.
- Beschrijving van het kanaal - Leg uit welke video’s u zal maken en met welk doel u YouTube inzet als bedrijf. Tip: licht een tipje van de sluier op, maar prikkel ook de nieuwsgierigheid. En onthoud: u kunt de beschrijving altijd aanpassen als het kanaal zich in de loop der tijd ontwikkelt.
2. Contentstrategie ontwikkelen
Ontwikkel vervolgens een contentstrategie voor het YouTube-kanaal van uw bedrijf. Bepaal vooraf wat u wilt bereiken met de video’s. Is het bijvoorbeeld een doel om de merkbekendheid te vergroten? Wilt u leads genereren en producten verkopen? Of gaat het juist om educatieve inhoud waardoor de doelgroep uw merk anders gaat waarderen? Bepaal concreet:
- Doelgroep - Begin met de doelgroep: voor wie gaat u videocontent produceren? Omschrijf de ideale kijker. Gebruik dat als een kapstok om relevante en boeiende content te ontwikkelen.
- Soorten content - Bedenk welke soorten content u wilt maken. U kunt denken aan tutorials, productdemonstraties, klantreviews, vlogs, Q&A-sessies of andere vormen.
- Publicatieschema - Stel een realistisch schema op voor de publicatie van nieuwe content. Houd kijkers geboeid, maar voorkom dat het schema na een paar maanden niet meer vol te houden is.
3. Bereik op YouTube vergroten
Zodra het kanaal eenmaal staat is het belangrijk om daar het maximale uit te halen voor uw bedrijf. Ga bijvoorbeeld aan de slag met SEO voor YouTube. Verwerk relevante zoektermen op een aantal belangrijke plekken, om zowel kijkers als YouTube aan te geven waar de video’s over gaan.
- Titel van de video - Bedenk een duidelijke, beschrijvende én boeiende titel voor iedere video. Verwerk er als dat lukt bovendien een relevantie zoekterm in. Dat helpt om de vindbaarheid te verbeteren, voor een breder bereik onder de doelgroep.
- Beschrijf de video - Bijvoorbeeld aan de hand van trefwoorden, synoniemen en gerelateerde termen. Vermeld een call-to-action en voeg bijvoorbeeld links toe naar de website en andere social mediakanalen.
- Tags bij de content - Voeg relevante tags toe aan de video op YouTube. Dat helpt bij het categoriseren van de video, om die aan te bevelen aan de juiste kijkers.
- Thumbnails - Pas de thumbnail van een video aan om daar meer kijkers op te laten klikken. Gebruik opvallende beelden met een heldere en leesbare tekst. Dat trekt de aandacht, door de essentie van de video alvast samen te vatten.
Welke YouTube-content werkt goed voor bedrijven?
Benieuwd welke video’s op YouTube goed werken voor bedrijven die het platform inzetten als marketingkanaal? Succesvolle merken publiceren bijvoorbeeld:
- How to-video’s en tutorials - Eigen kook-kanalen en de uitleg over technische apparatuur: ze scoren geweldig bij de diverse doelgroepen. Produceer leerzame content. Het toont uw expertise, terwijl u potentiële klanten helpt. Daarmee wint u hun vertrouwen.
- Productdemonstraties en reviews - Geef productdemonstraties om de producten te laten zien. En deel eerlijke reviews, waarbij u ook aandacht heeft voor de negatieve of mindere kanten. Dat helpt klanten om een betere keuze te maken.
- Achter de schermen en de bedrijfscultuur - Laat zien hoe het er achter de schermen aan toegaat. Dat maakt uw merk een stuk menselijker. Of toon de bedrijfscultuur, bijvoorbeeld om nieuwe medewerkers aan te trekken.
- Q&A en livestreams - Organiseer een Q&A-sessie met klanten of een livestream waarbij u de doelgroep betrekt. Dat verhoogt de betrokkenheid en het gevoel van gemeenschap. Het maakt uw merk een stuk sympathieker.
Deel dit artikel