Voor een scherm- of kenniswerker zijn mentale en digitale fitheid nauw met elkaar verbonden. De drukte op het werk en het gevoel constant achter de feiten aan te lopen zorgen voor veel werkstress en uitval. Digitalisering en digitale transformatie zijn de nieuwe hypes, de termen web, tech, digi, cyber, IT en ICT worden nogal willekeurig door elkaar gebruikt. De meeste medewerkers zijn het zicht kwijt op de bedoeling van dit alles. Om klaarheid en overzicht te brengen heeft blogger/columnist Martijn Aslander vijf pijlers geïdentificeerd die een rol spelen. Onafhankelijk van rol, functie en verantwoordelijkheid is het zaak om de ene net wat meer te beheersen dan de andere.
Columnist Martijn Aslander maakt inzichtelijk wat nodig is om klaar te zijn voor verregaande digitalisering van het werk.
Pijler 1: Digitaal bewustzijn
Doorhebben waar en hoe technologie de wereld van werk en organiseren beïnvloedt en verandert. Zonder deze pijler word je verrast als maatschappelijke groepen als leraren of boeren ineens gaan staken zonder dat ze een organisatie achter zich hebben staan. Ze bewegen namelijk als een snel digitaal gemobiliseerde zwerm. Zonder digitaal bewustzijn vindt je concurrent ineens iets slims uit met sensoren waardoor zijn winstmarge omhoog schiet. Ongemerkt heeft deze concurrent op basis van zijn digitale bewustzijn een voorsprong opgebouwd!
Pijler 2: Digitale hygiëne
Een verlengstuk van sociale hygiëne (die bij veel organisaties overigens ook niet op orde is). Snappen dat je niet overal hetzelfde wachtwoord moet gebruiken. Dat je met je team afspreekt en regelmatig bijstelt welk digitaal werkgereedschap je voor welke zaken op welke manier gebruikt. Dat wordt vastgelegd in wat wel een digitaal werk manifest wordt genoemd. Als je hybride en remote gaat werken ontkom je hier niet aan en zul je zien dat je met gemak vier dagen per week kunt werken en toch productiever zult zijn.
Pijler 3: Digitale vaardigheden
De helft van de medewerkers in een willekeurige organisatie weet niet wat er gebeurt als je tegelijkertijd de ALT- en de TAB-toets indrukt. Zolang dit het geval is heeft een digitale transformatie niet veel zin. Ik heb het eerder al gezegd: we gebruiken de computer als een moderne typemachine; logisch dat iedereen druk is. Met deze pijler bespaar je per medewerker al gauw 200 uur per jaar (!). Waarom dit nog niet overal is opgepikt? HR en IT hebben het laten liggen.
“De helft van de medewerkers in een willekeurige organisatie weet niet wat er gebeurt als je tegelijkertijd de ALT en de TAB toets indrukt.”
Pijler 4: Persoonlijk kennismanagement
Bill Clinton won ooit de verkiezingen van George Bush sr. met de slogan 'It's the economy, stupid!' We besteden 260 uur per jaar aan zoeken en nog eens 160 uur per jaar aan compenseren van wat we zijn vergeten. Ik zeg: 'It's the information, stupid!' Hoog tijd om het informatiekapitaal van de individuele medewerkers liquide te maken. Dat lukt niet met corporate centrale systemen, er is een explosie aan slimme, krachtige en goedkope tools die het mogelijk maken om informatie sneller te kunnen opslaan, terug te vinden en te delen met anderen. Dit is de belangrijkste pijler. Maar daar heb je de andere pijlers wel bij nodig.
Pijler 5: Technologie gebruiken voor ontwikkeling en groei
Of je nu een stappenteller gebruikt, een mindfullness app of een slaapmonitor (allemaal erg waardevol overigens), bij ontwikkelen en leren doe je er verstandig aan om niet ouderwets rijtjes te gaan stampen, maar in te pluggen op de laatste inzichten op het gebied van hersen- en bewegingswetenschappen. Zelfsabotage is de meesten van ons niet vreemd, dus slimme tools en trucs zouden je een flink voordeel kunnen opleveren.
Ik gun het iedereen om na de corona-ellende het hoognodige reparatiewerk te doen door onze aandacht, focus en tijd terug te hacken. De kwaliteit van ons werk gaat er flink op vooruit als we het gedoe eruit weten te snoeien Vijf uur werken per dag zou dan echt voldoende moeten zijn.
Martijn Aslander (foto: De Ondernemer) is oprichter van digitalefitheid.nl.
V-Hub is een inspiratie- en kennisplatform voor het MKB. Deze column is op persoonlijke titel geschreven en vertolkt de mening van de auteur.
Deel dit artikel