Voor 't kantoor van de toekomst: slim self-service snacken
Wat begon met dozen vol (gezonde) snacks die wekelijks via een abonnement bij bedrijven werden afgeleverd, is uitgegroeid tot Junea, een slimme selfservice-automaat waarvan je als ondernemer de inhoud én de prijs van de producten zelf kunt bepalen. Succesvol ondernemer én influencer Bas Smit (900.000 volgers op Instagram) heeft het apparaat mede bedacht: “Het faciliteren van het juiste eten en drinken op de werkplek hoort bij het kantoor van de toekomst.”
Een selfservice automaat met snacks die je met een app kunt bedienen en betalen via Ideal.
De Junea is de eerste compacte selfservice-automaat die geschikt is voor iedere locatie. De automaat is volledig connected en eenvoudig te bedienen met de smartphone. Gebruikers scannen de QR-code op het apparaat, kiezen een product en betalen met iDEAL, waarna het product direct wordt uitgegeven. Volgens Smit is dit een geheel nieuwe kijk op de nogal traditionele catering- en vendingwereld: “Een slimme machine gekoppeld aan een app biedt allerlei nieuwe mogelijkheden, zoals betere targeting, een slimmer prijsbeleid en data-opbouw, zodat de klant veel beter bediend kan worden.”
Het nieuwe normaal, versnelde digitalisering
De introductie van de Junea past bij het nieuwe normaal en de versnelde digitalisering die het afgelopen jaar bij Nederlandse bedrijven heeft plaatsgevonden. Met minder mensen tegelijk op kantoor is catering niet altijd meer rendabel. “Vroeger was op de werkplek alleen goede koffie nodig, maar daar kom je tegenwoordig echt niet meer mee weg. Om vandaag de dag goede mensen te vinden en te behouden, moet je gaan denken als kantoor van de toekomst. Het faciliteren van het juiste eten en drinken op de werkplek hoort daarbij. Want zo zorg je ervoor dat mensen zich goed voelen en beter kunnen presteren.”
Afnemer bepaalt zelf de prijs van de producten
Met de Junea is het Smits missie om smart vending toegankelijk te maken op elke (werk)plek. Makkelijker gezegd dan gedaan? “Met ondernemen is alles makkelijker gezegd dan gedaan. Maar wij hebben dus een manier bedacht om smart vending echt te democratiseren. Als afnemer bepaal je namelijk zelf jouw prijzen per product. Daarmee kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de maandelijkse kosten van de Junea terug te verdienen of zelfs winst te maken met de productverkoop. Dat maakt de automaat betaalbaar voor iedereen.”
Met de Junea wil Smit ook zorgen voor een passender aanbod van zowel lekkere als verantwoorde snacks. Eerder bracht hij samen met Stooker de Healthy Snackbox, een doos met gezondere tussendoortjes voor op kantoor. “De Healthy Snackbox werkt vooral goed op de kleinere locaties. Met de Junea brengen we het concept van gezond snacken naar elk soort werkplek, van klein tot groot. Uiteraard hoeft het aanbod niet alleen maar gezond te zijn. Je kunt ook gewoon kiezen uit de klassiekers onder de snacks.”
Bijna een miljoen volgers op Instagram
Met 900.000 volgers op Instagram heeft Smit de harten van menig social media-consument veroverd. Daar kennen we hem vooral als de goedlachse grapjas die het leven met een knipoog neemt én getrouwd is met horecaondernemer en presentatrice Nicolette van Dam. Maar achter dit publieke imago schuilt stiekem een serieuze ondernemer. Patrick Stooker, de operationele kracht achter de Junea, beschrijft Smits kwaliteiten als volgt: “Hij heeft altijd maximale inbreng bij de creatieve processen. En als iemand een ‘disrupter’ is, dan is hij het wel. Hij schopt het liefst overal tegenaan en dat leidt vaak tot goede ideeën. Wat dat betreft is Bas een wervelwind die onmisbaar is voor ons creatieve proces.”
Deel dit artikel