100 dagen om antwoorden te vinden op serieuze IoT-uitdagingen
Hoe kunnen drie grote bedrijven en twee startups samen in honderd dagen een grote uitdaging oplossen, met gebruikmaking van Internet of Things technologie? Dat is de grote opgave van de IoT Challenge van Vodafone Business. Het startschot is gegeven, de tijd loopt!
Het is zover. De IoT Challenge van Vodafone Business (de tweede editie inmiddels) is officieel van start gegaan. Op 20 juni 2024 kwamen drie grote bedrijven en twee startups bij elkaar tijdens de kick-off in het Amsterdamse Eye. In samenwerking met The Next Web werd het startschot gegeven voor de honderddaagse pilot.
Bij de kickoff zijn de doelen, logistiek, tijdschema en routekaart vastgesteld voor elk van de drie projecten. Heineken, Facilicom Group en Vodafone Retail zijn de drie corporates die samen met geselecteerde startups (Sensing Feeling en PFM Intelligence) op zoek gaan naar de beste IoT-oplossingen voor hun uitdagingen.
Ook interessant: 'Wat IoT voor uw bedrijf kan betekenen'
Tijd creëren voor innovatie
Jelmer Letterie, Program Manager IoT Challenge Vodafone Business: "We doen deze IoT Challenge omdat Internet of Things enorm veel potentie heeft voor grote bedrijven. Echter, zij hebben vaak niet de tijd om die innovaties te realiseren. Met deze challenge willen we die tijd voor hen creëren. De grote vraag achter de drie vraagstukken is: hoe kunnen we samen met corporate bedrijven en startups IoT inzetten om de uitdagingen van grootzakelijke bedrijven op te lossen?"
Drie grote merken, drie grote uitdagingen
Zo wil Heineken meer inzicht krijgen in de gang van zaken in de Heineken Experience. Hoe interacteren bezoekers met de brand experience? Welke onderdelen zijn het populairst? En hoe kunnen de activiteiten worden afgestemd op de profielen van de bezoekers?
De uitdaging van Facilicom Group ligt in het monitoren en meten van de leefkwaliteit in gebouwen. Hoe zijn IoT-data in te zetten om die kwaliteit te beïnvloeden en – uiteraard – te verbeteren? Op welke manier kunnen de gezondheid en veiligheid van bewoners daarvan profiteren? En hoe kan dat zo efficiënt mogelijk?
Tot slot de uitdaging van Vodafone Retail: zorg voor meer inzicht in klantprofielen, motivatie en koopgedrag om het aanbod in de winkels daarop te kunnen afstemmen. Liefst in realtime, zodat er direct goed onderbouwde keuzes zijn te maken. Met als einddoel meer winkeltraffic en verkoop.
17 oktober: tijd voor de oplossingen
Letterie: "Innovatie doe je niet alleen. Daar heb je een groot ecosysteem van partners voor nodig. We werken samen met The Next Web omdat zij wereldwijd een gigantisch netwerk hebben, ook van startups, die onze klanten kunnen helpen bij het oplossen van hun uitdagingen." De geselecteerde startups zetten de komende maanden alles op alles om de best mogelijke IoT-oplossingen te ontwikkelen. Op 17 oktober presenteren zij hun oplossingen voor de uitdagingen tijdens de demodag op het hoofdkantoor van VodafoneZiggo in Hoog Catharijne, Utrecht. De klok loopt...
Verder lezen: 'Zakelijk Nederland omarmt Internet of Things'
Deel dit artikel