IoT Challenge: innovatie kan wel een pressure cooker gebruiken
In de hectiek van alledag sneeuwt innovatie makkelijk onder. Het is een van de redenen waarom Vodafone Business samen met The Next Web de IoT Challenge organiseert. Onder tijdsdruk worden vernieuwende oplossingen ontwikkeld waar organisaties direct gebruik van kunnen maken. De spannende editie van 2024 is succesvol afgerond.
Tijdens de IoT Challenge werken gevestigde bedrijven en uitdagers samen om IoT-oplossingen te vinden voor uitdagingen. De opdracht: binnen honderd dagen het complete traject succesvol afleggen van vraagstelling en conceptontwikkeling tot testen en gebruiksklare toepassing.
Nieuwe oplossingen, snelle adoptie
Jelmer Letterie, initiatiefnemer van de IoT Challenge namens Vodafone Business: "In de dagelijkse gang van zaken blijven initiatieven voor innovatie nogal eens liggen. Andere zaken krijgen makkelijk voorrang, dus de kunst is om voldoende urgentie te creëren voor je innovatietraject. En dat is precies wat we met de IoT Challenge voor ogen hebben: een pressure cooker. Omdat het hele traject binnen honderd dagen afgerond moet worden, zorgt het voor snelle ontwikkeling en adoptie van nieuwe oplossingen. De grote bedrijven en innovatieve startups die we samenbrengen, gebruiken IoT om versneld tot antwoorden te komen op concrete vraagstukken."
Ook interessant: 'Wat IoT voor uw bedrijf kan betekenen'
"Innovatie is samenwerking"
In de editie van 2024 werkten Heineken, VodafoneZiggo en Trigion samen met Sensing Feeling en PFM Intelligence aan slimme nieuwe oplossingen. "Innovatie is samenwerking", aldus Letterie. "Niemand kan het alleen. Dankzij het netwerk van The Next Web kunnen we bedrijven toegang bieden tot een enorm ecosysteem van startups. Er gebeurt gigantisch veel rondom IoT. Gevestigde bedrijven zouden er een dagtaak aan hebben om die initiatieven allemaal in kaart te brengen, laat staan ze op de voet te volgen. Wij kunnen die wereld voor ze ontsluiten."
Klantgedrag registreren en analyseren
De Heineken Experience vroeg zich af wat gasten beweegt tijdens hun bezoek. Hoe waarderen zij de verschillende onderdelen van de tour? Waar blijven ze hangen, waar lopen ze aan voorbij? Hoe kan hun ervaring verbeterd worden? En mogen er camera's gebruikt worden met het oog op de privacy? Een soortgelijke vraag speelde bij de winkels van VodafoneZiggo, waar behoefte was om het winkelconcept te optimaliseren. Door IoT-sensoren te installeren worden data-gedreven evaluaties mogelijk. Zo ontstaan gedetailleerde inzichten in klantenstromen én gedrag. Feitelijk wordt elke stap zichtbaar die klanten in de winkel zetten, wat nieuwe analyses mogelijk maakt van interacties.
Beveiliging, maar dan wel privacyvriendelijk
Voor beveiligingsbedrijf Trigion lag de uitdaging in de vraag: hoe kunnen we technologie gebruiken om een veilige omgeving te creëren, zonder dat we daarbij de privacy schenden? Uit de pressure cooker is een oplossing voortgekomen die camerabeelden omzet in abstracte datavisualisaties. De pilot begint in één gebouw, met installaties op vier verschillende locaties. De oplossing transformeert camerabeelden in wiskundige en geometrische data. Zo ontstaat een digitale twin van de ruimte. Daarin zijn gedragingen te detecteren die afwijkend zijn, zonder persoonlijke informatie op te slaan.
Doeltreffende katalysator
Ook in 2024 bleek de IoT Challenge een doeltreffende katalysator voor innovatie te zijn. Letterie: "Onze formule van de pressure cooker zorgt voor de nodige dynamiek en urgentie, de technologie van IoT – en steeds vaker ook van AI – levert steeds diepere en interessantere inzichten op. De deelnemers aan deze editie kijken in ieder geval terug op inspirerende nieuwe samenwerkingen. En vooral: ze hebben concrete oplossingen gevonden voor hun uitdagingen."
Verder lezen: 'Zakelijk Nederland omarmt Internet of Things'
Deel dit artikel