Is uw website oké? Met deze actielijst kunt u ‘m checken
Is uw website klaar om uw merk, organisatie, producten en diensten te presenteren? Ontdek hoe u met een aantal eenvoudige acties de prestaties van uw website kunt checken en verbeteren. Zet ‘clicks’ om in orders en maak van bezoekers klanten!
Er zijn veel factoren die bijdragen aan de kwaliteit van een website: hoe snel hij laadt, wat mensen erop kunnen doen, de inhoud en het algehele uiterlijk. Dit artikel geeft een aantal eenvoudige manieren aan waarop bedrijven hun website kunnen testen. In een makkelijk te begrijpen formaat leggen we uit waar je op moet letten en geven we tips die ondernemers snel in de praktijk kunnen brengen. Meer weten over digital marketing? Bekijk de serie.
Is uw website verouderd, slecht ontworpen en traag, dan levert dat bijna meteen frustratie op. Een echte afknapper voor potentiële klanten, met als mogelijk gevolg dat ze de verbinding met uw website en mogelijk uw merk verliezen.
Een professionele bedrijfswebsite maken is stap één van het proces, daarmee bent u er nog niet. Vervolgens moet u controleren of de website optimaal werkt. Hier is onze checklist om ervoor te zorgen dat uw website optimaal functioneert.
Tip #1: Snelheidstest website
Uw website moet snel en efficiënt zijn en in zo weinig mogelijk klikken alle informatie bieden die een bezoeker nodig heeft. Websitebezoekers zullen niet aarzelen om ergens anders te gaan kijken als uw website niet voldoet. Uit onderzoek blijkt dat 47% van de consumenten verwacht dat een webpagina binnen 2 seconden wordt geladen. Kijk hoe uw website presteert met een gratis tool zoals Google's Pagespeed om de snelheid van uw website te testen en te ontdekken wat uw website vertraagt.
Tip #2: Controleer uw spelling
Beschamende spel- en grammaticafouten zorgen ervoor dat uw merk er onprofessioneel uitziet en kunnen de geloofwaardigheid van uw bedrijf aantasten. U kunt ook essentiële SEO mislopen als zoekwoorden niet correct worden gespeld. Uit statistieken blijkt zelfs dat spelfouten op websites ervoor kunnen zorgen dat de conversie met maar liefst 72% daalt. Tools zoals Grammarly zijn geweldig om fouten op te sporen die u misschien over het hoofd hebt gezien, maar het is belangrijk om elke pagina zelf handmatig te controleren en iemand anders er ook naar te laten kijken. Als uw budget het toelaat, kunt ook een tekstschrijver of proeflezer inhuren.
"Spelfouten op websites kunnen ervoor zorgen dat de conversie met maar liefst 72% daalt."
Tip #3: Controleer of de links werken
Links en backlinks zijn een geweldige manier om bezoekers naar de informatie te leiden die ze nodig hebben en om ze langer op je website te houden - maar ze moeten wel werken. 'Fout 404 Pagina niet gevonden' is niet iets wat klanten willen zien. Soms verlopen links of worden ze verbroken, wat leidt tot slechte websiteprestaties en een slechte bezoekerservaring. U kunt dit doen door zelf op elke link te klikken of door SEO Spider te gebruiken, waarmee u gratis tot 500 links kunt controleren.
Tip #4: Kies uw websitefuncties
De functies die u kiest zijn bepalend voor de prestaties van uw website. Uit een onderzoek van Clutch bleek dat bijna iedereen die werd ondervraagd (94%) zei dat eenvoudige navigatie de belangrijkste websitefunctie is. Denk na over het traject dat de klant door uw website aflegt en hoe u wilt dat dit eruitziet.
Denk na over de reis van de klant door uw website en hoe u wilt dat die eruitziet. Op basis van uw publieksinzichten kunt u de functies van uw website aanpassen aan uw markt. Kenmerken kunnen leuk, praktisch of een mix van beide zijn, zoals:
- Een sociale balk die uw sociale media integreert met uw website
- Een offertegenerator om mensen een idee te geven van wat uw diensten kosten
- Een blogpagina om bedrijfsnieuws en industrie inzichten te delen
- Live chat
- Een praktisch navigatiemenu
- Duidelijke, gemakkelijk te vinden contactinformatie
Uw website is de etalage van uw bedrijf, dus dat moet tot uiting komen in hoe hij eruit ziet en hoe hij presteert!
Ook interessant: 'Digital marketing serie #8: zie uw verkeer met Google Analytics'
Deel dit artikel