Drone als razendsnelle magazijnteller, dankzij 5G
Een met 5G-technologie uitgeruste drone die op grote hoogte in magazijn goederen telt. Volautomatisch, snel en precies gaat deze nijvere vliegende robot zijn gang, pallet voor pallet, doos voor doos. “Deze 5G-drone wordt een frequente verschijning in de magazijnen van Nederland”, zegt Arno Bruining over zijn oplossing, die in samenwerking met het ‘5Groningen’ platform intensief wordt getest.
Met de drone van Arox, met 5G- techologie, wordt voorraden tellen een fluitje van een cent. Leer alles over de mogelijkheden van 5G voor uw bedrijf.
Bruining, directeur van logistieke softwarespecialist Arox Smart Technologies in Hoogezand, ziet waar grote logistieke centra mee worstelen. “Tellen van voorraden in grote magazijnen, met tienduizenden artikelen, is onontkoombaar voor actueel voorraadbeheer en voor voorraadfinanciering door banken. Met de hogere omloopsnelheden in de logistiek wordt accuratesse steeds belangrijker, in sommige bedrijven moet het tellen zelfs elke maand.”
Vliegende telrobot
Voorraden tellen kan heel tijdrovend kan zijn, zeker in de moderne magazijnen van wel dertig meter hoog en met tienduizenden pallets. Heftrucks moeten elke helemaal naar beneden halen, waarna een medewerker kan tellen en de pallet weer terug op z’n plaats kan. Het werd tijd voor een vliegende telrobot, vonden ze bij Arox.
Is jouw bedrijf klaar voor de digitale versnelling?
- Wat is er nieuw aan 5G?
- Hoe kunnen ondernemers profiteren van 5G?
- Wat kunnen we verwachten van 5G in de toekomst?
De eerste versie kon op zich prima vliegen, maar beelden verzamelen, registreren en data tevens data opslaan én analyseren was een ander verhaal. Talloze tests maakten duidelijk dat een deel van dat werk niet aan boord, maar in apparatuur op de grond zou moeten gebeuren om de drone licht en snel te laten blijven. “Er is behoorlijk wat rekenkracht nodig om een drone zelfstandig te laten vliegen en om aantallen in kaart te brengen. Hoe meer hardware je op een drone monteert, hoe groter, zwaarder en duurder de drone wordt.
“Heel wat logistieke dienstverleners kunnen niet kunnen wachten tot deze drone zijn vlieg- en telbrevet heeft en in de praktijk kan worden ingezet.”
‘Edge-computing’ in combi met 5G
De ontwikkelaars vonden de oplossing in edge computing, in combinatie met 5G-technologie. Daarbij wordt de informatie op de grond verwerkt, aan de rand van het mobiele netwerk. Bruining: “De drone maakt beelden en zendt data razendsnel via 5G naar apparatuur op de grond. Door scheiding van taken en verbinding via 5G blijft de drone licht en wendbaar en kan deze sneller reageren op de signalen van de server op de grond.”
Arno Bruining (l.) en Harm Koopman, directeur Koopman Cargo, waar de drone wordt getest.
Beter dan 4G en wifi
Waarom 5G en niet 4G of het lokale wifi-netwerk in het magazijn gebruikt? “Met 4G is het niet mogelijk is om een drone zelfstandig ‘indoor’ door gangpaden te laten vliegen. Wifi is niet ideaal, want dikwijls niet geheel storingsvrij. En bovendien: lang niet zo snel als 5G. Ook verschilt de wifi-technologie per bedrijf, wat het lastig maakt om een uniforme oplossing te ontwikkelen. Door aan te sluiten op het 5G-netwerk van Vodafone, kunnen we volstaan met één oplossing: stabiliteit en snelheid van data-uitwisseling, waardoor de drone zonder verstoringen zijn telwerk kan verrichten.”
Tests wezen uit dat Vodafone’s 5G-netwerk snel genoeg is om ervoor te zorgen dat de drone zichzelf stabiel en snel kan lokaliseren en kan navigeren op basis van videobeelden en sensordata. Deze data worden gestuurd naar een algoritme in het edge-netwerk. De videobeelden worden automatisch vertaald in teldata.
Ontwikkelen en testen met ‘5Groningen’
Het proof-of-concept is van de vliegende telrobot is inmiddels geleverd, maar het realiseren van een feilloos werkende oplossing vergt veel ontwikkel- en testwerk, geeft Arno Bruining aan. Arox voert hiervoor een 5G-pilot uit binnen ‘5Groningen’, het initiatief van Economic Board Groningen in samenwerking met vele partners, waaronder VodafoneZiggo. “We moeten de technologie verder verfijnen, de technische en praktische hobbels een voor een nemen, zodat de oplossing feilloos dag in dag uit in de bedrijfspraktijk kan functioneren. Wanneer we zover zijn, durf ik nog niet te voorspellen. Maar ik weet wel dat heel wat logistieke dienstverleners niet kunnen wachten tot deze drone zijn vlieg- en telbrevet heeft en in de praktijk kan worden ingezet.”
De pilot, de feiten
Deze pilot draait op het 5G-netwerk dat gebruikmaakt van de 3.5 GHz testlicentie van 5Groningen, beschikbaar gesteld door Agentschap Telecom. VodafoneZiggo zorgt in deze pilot voor de 5G-verbinding (meer weten? Download de 5G white paper) en heeft samen met TNO en Ericsson de technische infrastructuur van het indoor 5G netwerk gerealiseerd. VMware/Dell EMC hebben het Telco Cloud Platform beschikbaar gesteld. Daarop biedt TNO een van de nieuwste 5G-core netwerken met virtuele netwerkfuncties (VNF), zodat het lokaal uitbreken van de videodata rechtstreeks naar de besturingsapplicatie van de drone loopt. Het doel is het kleiner maken van de vertraging in de real-time drone-besturing op afstand. De Rijksuniversiteit Groningen heeft een kleine computer op de drone gebouwd en zorgt voor de communicatie met die autonome besturing van de drone via het 5G-netwerk.
Deel dit artikel