Mobiele apps: 6 manieren om alles uit uw nieuwe iPhone 15 te halen
Voor de digitale nomade - altijd op pad, bereikbaar en productief - is een moderne smartphone het hart van het mobiele kantoor. Met name de nieuwe iPhone 15 is een enabler, een tool die de productiviteit van individuen en bedrijven opstuwt. Maar hoe haalt u het maximale uit de nieuwste smartphone? Met deze 6 (mobiele) productiviteit apps zet u de iPhone 15 pas echt voor u aan het werk!
Welke mobiele apps helpen ondernemers optimaal bij het ondernemen? Verhoog uw effectiviteit en productiviteit met apps waarmee u echt vooruit komt, op zes terreinen: Boekhouden & Declaraties, Marketing & social media management, Project-, Work- en Taakmanagement, Sales & CRM, Vakkennis bijhouden en Vormgeving & Design.
Productiviteit: het is dé obsessie van menig werkgever of zzp’er. Maar wist u dat bedrijven meer dan een dag per week - ruim 20 procent - aan productiviteit laten liggen door ruis: alles wat ons afhoudt van het eigenlijke werk dat af moet komen om omzet te genereren? Dat stelde Michael Mankins in dit artikel in de Harvard Business Review. Gelukkig zijn er talloze apps die kunnen leiden tot productiviteitsverbetering. Onze selectie:
Boekhouden & Declaraties
Tijdrovend gedoe door onleesbare of verloren geraakte papieren bonnetjes, Excellijsten die moeten worden overgetikt door de boekhouder: het komt nog steeds bij duizenden bedrijven voor. Bedrijven die voor declaraties een mobiele app gebruiken zijn in vergelijking met bedrijven die handmatig declareren 65 procent goedkoper uit aan proceskosten, zo blijkt uit onderzoek door Aberdeen Group. Er zijn er vele, maar de app die wij in ons onderzoek het vaakst tegenkwamen voor boekhouden en declaraties in het MKB en met gemiddeld hoge review scores: e-Boekhouden.nl.
Marketing & social media management
WhatsApp Business is speciaal voor het MKB ontwikkeld. Je kunt via de app makkelijk contact leggen met klanten, producten en diensten promoten en klantvragen beantwoorden tijdens hun aankoopproces. Ook kun je een catalogus maken om je aanbod te presenteren. Buffer: via deze app kun je marketingkanalen snel voorzien van posts en comments, inclusief analytics. Zo kun je content op maat maken voor Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest en LinkedIn. Voor Instagram bevat de app extra krachtige publicatiefeatures. Hootsuite: een bekend social media management platform dat je je wel even eigen moet maken, maar dat beschikt over goede tools om berichten in te plannen en het gebruik ervan te monitoren.
Project-, Work- en Taakmanagement
Work Management Software helpt dienstverlenende organisaties om het traject van Lead tot Cash (factuur) vanuit één tool te managen. Wel zo handig, want een slecht gemanaged project kost veel geld. Alle relevante informatie is door gebruik van een goede work management tool niet langer versnipperd over verschillende inboxen, excelsheets en software. Resultaat van de beste tools op dit gebied: een eenduidig overzicht van de lopende verkoopkansen, projecten en betalingen. En het management heeft realtime overzicht van de commerciële prestaties.
“Bedrijven laten meer dan een dag per week aan productiviteit liggen door ruis en afleiding.”
Hoewel in Nederland een tool als Teamleader door tienduizenden bedrijven wordt gebruikt, en door velen ook tot tevredenheid, zijn de reviewscores en comments bij de work management tool Asana in de Apple Appstore nog beter. Daar scoort deze app 4,7 van de 5 sterren, op basis van 385 beoordelingen. Asana regelt allerlei processen en bevat handige losse features. Zo zet de tool spraakmemo’s of bijvoorbeeld grafieken automatisch om in taken, kun je aan taken verschillende prioriteitsniveaus meegeven, terwijl Asana synchroniseert tussen de app en het web.
Trello is binnen projecten een handige app voor taakmanagement. Je kunt kaartjes met taken aanmaken en slepen van status naar status; in één oogopslag is overzichtelijk welke taken zich in welk stadium bevinden en wat er nog moet gebeuren door wie. The Verge noemt Todoist de beste software voor het organiseren, plannen en (samen)werken aan taken. De app synchroniseert met alle media-apparaten en houdt bij hoe lang taken duren. Zoek je een simpele, rechttoe-rechtaan app voor het managen van je persoonlijke taken, dan is ClearToDos de beste optie.
Sales & CRM
Mailchimp is een laagdrempelig pakket voor bedrijven die met name email nieuwsbrieven willen versturen. Vooral het gemak van de email template editor wordt geroemd. Wil je echter volledige marketing automation toepassen, dan wordt in de Nederlandse markt ActiveCampaign steeds meer toegepast, daar waar het alomvattende Hubspot qua pricing geschikter is voor grote bedrijven.
Numerics: in één dashboard bewaar je het commerciële overzicht. Van alles kun je toevoegen: informatie en grafieken van Google Analytics en Salesforce, cijfers van Facebook, Twitter en YouTube, etc. Er is een koppeling mogelijk vanuit iPhone en iPad op Apple TV, voor een grote weergave.
Vakkennis bijhouden
Flipboard is een gepersonaliseerde app waarin je gefilterd artikelen over je gekozen interessegebieden krijgt aangedragen. Na je selectie uit het actuele aanbod worden de artikelen via een fraai vormgegeven magazine gepresenteerd. Achterover zitten en lezen maar! Ook kun je contentbibliotheken opbouwen.
Vormgeving & Design
Natuurlijk is daar Adobe, met toonaangevende apps voor grafisch ontwerp. Wij noemen graag ook Canva (4,8 sterren in de Appstore). Hiermee maak je ontwerpen op basis van je foto’s en video’s, die je kunt opslaan of gebruiken in bijvoorbeeld Instagram stories, Facebook posts, brochures en presentaties. De app - met foto editor - bevat 60.000 gratis vormgeef sjablonen, gemaakt door professionele ontwerpers.
Discord is een platform waar vakgenoten kunnen samenwerken en interactie hebben via tekst en video. Vormgevers en copywriters kunnen hierin effectief samenwerken aan ontwerpen, maar ook onderling ideeën uitwisselen.
Deel dit artikel