Ga ‘full swing’ voor mobile storytelling: 7 tips
Ruim tachtig procent van de Nederlanders leest verhalen vanaf de mobiel, terwijl die content vaak wordt geproduceerd vanuit een desktop-perspectief. Een bizarre situatie. Hoe laat u uw storytelling juist shinen op dat kleine, meer persoonlijke mobiele scherm, waardoor uw marketing of journalistiek meer impact krijgt? Mobile first!
Mobiele gebruikers hebben een andere behoefte: De aandachtsspanne is korter op mobiel, dus de content moet beknopt en to-the-point zijn. Een 'mobile first' website biedt een optimale gebruikerservaring voor iedereen, op elk apparaat. Hoe dat werkt, leggen we in dit artikel uit.
DPG Media geeft in Nederland talrijke media uit, waaronder bekende dagbladmerken als AD en Volkskrant, nieuwssites als NU.nl, magazines als Libelle en Margriet, en special interest-titels zoals Ouders van Nu en AutoWeek. Wat blijkt: gemiddeld 80,53% van alle digitaal gepubliceerde verhalen wordt gelezen vanaf de mobiel, tegenover slechts 11,55% vanaf desktop/laptop/notebook en 7,63% op de tablet. Magazines als Flair en Margriet gaan zelfs al richting 90% van hun lezers die de digitale artikelen op de mobiel leest. En natuurlijk zet deze trend nog verder door. Kijk maar eens in een willekeurige trein…
Lees ook: 'Is uw website wel oké? Met deze actielijst kunt u 'm checken'
Denk ‘Mobile-first’
Ook interessant: 'de social media trends van 2024'
Hoe met ‘Mobile first’ te beginnen?
4. Laat zien waar de finish is - Mensen willen graag het einde halen als ze ergens aan beginnen. Laat weten of zien hoe lang een item duurt om te lezen of bekijken, en waar het eindigt.
5. Ontwerp voor swipes in plaats van clicks - Op media als TikTok en Instagram wordt vooral geswiped en weinig geclickt. Het clicken is een overblijfsel van het desktoptijdperk. Zorg dus dat mensen door de content van uw merk heen kunnen swipen en zo weinig mogelijk hoeven te clicken/tappen.
6. Help de lezer met navigeren - Op een klein scherm als de smartphone is een heldere navigatie door alle content die het bedrijf of merk te bieden heeft essentieel, maar niet eenvoudig. Er zijn letterlijk honderden vormen te bedenken: bijvoorbeeld een blokje middeninmidden in een artikel, met daarin via bullets verwijzingen naar andere merkverhalen die bij het artikel aansluiten.
Zeven tips voor mobiele storytelling met impact
6. Wees informeel en persoonlijk - De smartphone zit letterlijk in de broekzak, dicht op de huid. Omdat het medium zo persoonlijk is, verwacht de gebruiker dat de boodschapper dat ook is. Vertaald naar storytelling in marketing: vertel als auteur van uw brandstory wie u bent, wat u te vertellen heeft en waarom u te vertrouwen bent. Creëer kortom een authentieke relatie met het beoogde publiek.
7. Sluit in storytelling aan bij jongere generaties - Jongeren op TikTok of Instagram nemen vaak video’s op in portrait modus, waarbij zij zichzelf klein op de voorgrond plaatsen en dan verwijzen naar bepaalde elementen op de achtergrond. Als jongeren zo zelf hun nieuws presenteren, waarom zouden merken en websites dat dan richting jongeren ook niet doen? Maar doe dat (in eerste instantie) wel vooral op de genoemde platforms waar die jongeren al zijn en bouw daar een band met ze op. Als die band er eenmaal is kunt u ze ook bij uw eigen mediaplatforms betrekken.
Conclusie: terug naar de tekentafel
Mobiel is dus niet slechts een kleiner scherm dan de desktop, maar het medium gaat ook gepaard met een andere context. Bedrijft uw onderneming of merk nog storytelling vanuit een desktop-perspectief? Gooi het roer om en ga voor mobiele storytelling. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want mobiele storytelling moet vanaf de tekentafel opnieuw worden uitgedacht. Dit proces vergt bovendien niet alleen de inzet van journalisten of schrijvende marketeers, maar ook van bijvoorbeeld designers, product owners en adverteerders. Allen hebben zij hun eigen expertise en invloed op het eindproduct dat de klant vanaf dat kleine, persoonlijke scherm moet aanspreken.
Nog meer werk maken van uw website? Leer alles over 'accessibility'
Deel dit artikel