Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Ga ‘full swing’ voor mobile storytelling: 7 tips

Ruim tachtig procent van de Nederlanders leest verhalen vanaf de mobiel, terwijl die content vaak wordt geproduceerd vanuit een desktop-perspectief. Een bizarre situatie. Hoe laat u uw storytelling juist shinen op dat kleine, meer persoonlijke mobiele scherm, waardoor uw marketing of journalistiek meer impact krijgt? Mobile first!

Mobiele gebruikers hebben een andere behoefte: De aandachtsspanne is korter op mobiel, dus de content moet beknopt en to-the-point zijn. Een 'mobile first' website biedt een optimale gebruikerservaring voor iedereen, op elk apparaat. Hoe dat werkt, leggen we in dit artikel uit.

DPG Media geeft in Nederland talrijke media uit, waaronder bekende dagbladmerken als AD en Volkskrant, nieuwssites als NU.nl, magazines als Libelle en Margriet, en special interest-titels zoals Ouders van Nu en AutoWeek. Wat blijkt: gemiddeld 80,53% van alle digitaal gepubliceerde verhalen wordt gelezen vanaf de mobiel, tegenover slechts 11,55% vanaf desktop/laptop/notebook en 7,63% op de tablet. Magazines als Flair en Margriet gaan zelfs al richting 90% van hun lezers die de digitale artikelen op de mobiel leest. En natuurlijk zet deze trend nog verder door. Kijk maar eens in een willekeurige trein…

Lees ook: 'Is uw website wel oké? Met deze actielijst kunt u 'm checken'

Ga ‘full swing’ voor mobile storytelling: 7 tips

Denk ‘Mobile-first’

Het grote probleem is dat veel designers en contentmakers onbewust nog denken vanuit het desktopscherm, omdat zij daarop hun verhalen maken en controleren voor publicatie. Die contentmakers moeten snel ‘mobile-first’ gaan denken: hoe gaat mijn verhaal er op het mobiele scherm uitzien? Hoe komt de boodschap op dat kleine scherm krachtig over? Desktop en tablet zijn eigenlijk nog maar bijzaak.

Ook interessant: 'de social media trends van 2024'

Hoe met ‘Mobile first’ te beginnen?

Hoe maakt u werk van storytelling op de smartphone? Dit zijn de eerste, mentale stappen:
Denk vanuit de leefwereld van uw publiek - Begin als contentmaker met het zelf veel meer verhalen van uw eigen bedrijf, merk of journalistieke titel lezen op de mobiel. Hoe voelt dat kleine scherm aan? Welke verhaalvormen werken, en welke vertel-elementen komen niet over en kunt u beter schrappen of door iets beters vervangen? 
Deel in presentaties screenshots van mobiele contentproducties of designs - Kom snel los van het desktopdenken door in presentaties te werken met screenshots van mobiele storytelling designs, of van contentproducties op het mobiele scherm. Alle voorbeelden moeten mobiel zijn, en daarin overtuigen. 
Ga ‘full swing’ voor mobile storytelling: 7 tips
De volgende vraag na deze shift in mindset van desktop naar mobiel is natuurlijk hoe u komt tot krachtige mobiele storytelling. Een smartphonescherm is niet slechts de kleinere variant van het desktopscherm. Met alleen ‘responsive design’ laat u kansen liggen om juist bij het medium smartphone te excelleren in storytelling, en zodoende impact te maken, uiteindeljk ook commercieel. Zeven tips:
1. Zorg dat een klein scherm groot voeltVergelijk de voorpagina van de New York Times (NYT) over het overlijden van Koningin Elisabeth met die van De Volkskrant. Doordat het plaatje bij NYT kleiner is afgebeeld, is er ruimte vrijgemaakt. Deze wordt optimaal benut om te variëren in groottes van nieuwskoppen etc. Zo geeft NYT meer gewicht en duiding aan deze belangrijke nieuwsgebeurtenis. 
2. Maak direct het relevante aanbod duidelijk - De aandacht van lezers is bij het vluchtige medium smartphone snel afgeleid. Benoem daarom in het begin kort - en grafisch uitgelicht - wat mensen ermee winnen als ze uw verhaal lezen of video bekijken. Bijvoorbeeld de highlights in drie korte bullet points. Of toon deze drie items na elkaar via een flitsende animatie-caroussel. 
Ga ‘full swing’ voor mobile storytelling: 7 tips

4. Laat zien waar de finish isMensen willen graag het einde halen als ze ergens aan beginnen. Laat weten of zien hoe lang een item duurt om te lezen of bekijken, en waar het eindigt.

5. Ontwerp voor swipes in plaats van clicksOp media als TikTok en Instagram wordt vooral geswiped en weinig geclickt. Het clicken is een overblijfsel van het desktoptijdperk. Zorg dus dat mensen door de content van uw merk heen kunnen swipen en zo weinig mogelijk hoeven te clicken/tappen. 

6. Help de lezer met navigeren - Op een klein scherm als de smartphone is een heldere navigatie door alle content die het bedrijf of merk te bieden heeft essentieel, maar niet eenvoudig. Er zijn letterlijk honderden vormen te bedenken: bijvoorbeeld een blokje middeninmidden in een artikel, met daarin via bullets verwijzingen naar andere merkverhalen die bij het artikel aansluiten.

Ga ‘full swing’ voor mobile storytelling: 7 tips

Zeven tips voor mobiele storytelling met impact

6. Wees informeel en persoonlijk - De smartphone zit letterlijk in de broekzak, dicht op de huid. Omdat het medium zo persoonlijk is, verwacht de gebruiker dat de boodschapper dat ook is. Vertaald naar storytelling in marketing: vertel als auteur van uw brandstory wie u bent, wat u te vertellen heeft en waarom u te vertrouwen bent. Creëer kortom een authentieke relatie met het beoogde publiek. 

7. Sluit in storytelling aan bij jongere generaties - Jongeren op TikTok of Instagram nemen vaak video’s op in portrait modus, waarbij zij zichzelf klein op de voorgrond plaatsen en dan verwijzen naar bepaalde elementen op de achtergrond. Als jongeren zo zelf hun nieuws presenteren, waarom zouden merken en websites dat dan richting jongeren ook niet doen? Maar doe dat (in eerste instantie) wel vooral op de genoemde platforms waar die jongeren al zijn en bouw daar een band met ze op. Als die band er eenmaal is kunt u ze ook bij uw eigen mediaplatforms betrekken. 

Ga ‘full swing’ voor mobile storytelling: 7 tips

Conclusie: terug naar de tekentafel

Mobiel is dus niet slechts een kleiner scherm dan de desktop, maar het medium gaat ook gepaard met een andere context. Bedrijft uw onderneming of merk nog storytelling vanuit een desktop-perspectief? Gooi het roer om en ga voor mobiele storytelling. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want mobiele storytelling moet vanaf de tekentafel opnieuw worden uitgedacht. Dit proces vergt bovendien niet alleen de inzet van journalisten of schrijvende marketeers, maar ook van bijvoorbeeld designers, product owners en adverteerders. Allen hebben zij hun eigen expertise en invloed op het eindproduct dat de klant vanaf dat kleine, persoonlijke scherm moet aanspreken.

Nog meer werk maken van uw website? Leer alles over 'accessibility'

Onafhankelijk advies voor uw business

Krijg 1-op-1 advies van een V-Hub adviseur