Mijlpaal: Odd.bot eerste Fit For the Future-bedrijf in Nederland
Goed boeren als startup? Het Nederlandse bedrijf Odd.Bot maakt er létterlijk werk van. Met behulp van hun slimme robot maken ze akkers onkruidvrij én reduceren ze handwerk en het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. De oogst? Een bloeiende, innovatieve business én het eerste officiële Fit For the Future certificaat!
Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. Odd.bot is het eerste bedrijf in Nederland dat het 'keurmerk' waard is. De basis onder FFtF is het FFtF-onderzoek, uitgevoerd onder 3.101 bedrijven in 15 landen. Leer alles over Fit For the Future worden in ons e-book.
Op meerdere akkers in Nederland zal je ze komend voorjaar al zien cruisen: de smart robots van Odd.Bot. Een slimme camera, gecombineerd met kunstmatige intelligentie, herkent naadloos het verschil tussen onkruid en gewas. Maar daar blijft het niet bij. Edge technologie zorgt ervoor dat de intelligentie die de robot vergaart, razendsnel wordt gedeeld via het mobiele netwerk. Oftewel: de eindgebruiker - de akkerboer in dit geval - kan in real time deelnemen aan het geautomatiseerde proces.
Duurzamer concept
Het idee ontstond zo’n vijf jaar geleden. Martijn Lukaart, founder van Odd.Bot, had aanvankelijk het plan een on-demand delivery robot te ontwikkelen. Maar de koers werd gewijzigd, hij ging de boer op met een nóg beter, maar vooral duurzamer concept. ‘’Die koerswijziging had enerzijds te maken met wetgeving. Zelfrijdende systemen op de openbare weg waren – en zijn – nog lang niet wettelijk geaccepteerd. Tegelijkertijd zagen we in Europa een challenge die ons niet losliet: de transitie naar duurzame akkerbouw. Hier konden we een duurzaam verschil maken en aangezien akkers privéterrein zijn, konden we veel sneller de markt op met een oplossing die echt werkt."
Hoe kijk je terug op de afgelopen vijf jaar?
‘’We kregen direct al veel support en dat gaf een enorme energy boost, waardoor we al na een half jaar een mooie financiering ophaalden. Het verbaasde me soms, hoe snel het ging, hoe rap we konden starten met ontwikkelen. Maar eerlijk is eerlijk, we werden ook met onze neus op de feiten gedrukt. Hardware ontwikkeling is iets van de lange adem. We zijn inmiddels toe aan ons vierde prototype, maar de productie naar een volwaardige blueprint is pittig. Gelukkig weten onze investeerders dat en gunnen ze ons die ontwikkeltijd.’’
Van Machine Learning, AI, 5G en Network Slicing: What’s next? Als tech-innovator moet je bijna helderziend zijn wil je op de troepen vooruit blijven lopen, nietwaar? ‘’Ja, je moet er gevoel voor hebben, onuitputtelijk nieuwsgierig zijn en een experimentele inslag hebben. Ik heb geen agrarische achtergrond en ben geen techneut, maar ik ben wel een evangelist van nieuwe technologie, soms met een té roze bril.’’
Ook interessant: Fit For the Future-bedrijven zijn vaak ook vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid.
Een tech-evangelist met roze bril, vertel eens?
‘’Ik zie het tech-landschap als een soort speeltuin. Het liefst probeer ik alles uit. Ook wanneer technologie nog niet af is, het er ‘hakkietakkie’ uitziet, ook dán is mijn nieuwsgierigheid gewekt. Ik word er oprecht enthousiast van wanneer ik kansen en mogelijkheden zie.’’
‘’Zolang je je milestones helder in kaart hebt, is die nieuwsgierigheid juist een katalysator. Het zorgt ervoor dat je scherp blijft en dat je snel aan de slag kan met nieuwe insights." Op kantoor werken jullie met 7 fte’s, dus de vaart zit erin. Maar hoe blijf je wendbaar wanneer je zo hard groeit? "Onze wendbaarheid zit ‘m vooral in de co-creatie met onze eindgebruikers, de akkerbouwers. Daar ligt ook echt onze focus. We willen nog veel meer van ze leren, hun feedback ophalen en onze technologie verbeteren.’’
Hoe ziet Odd.bot er over twee jaar uit? ‘’Onze plannen wat betreft industrialisering liggen al klaar. Maar eerst is het zaak om onze blueprint volledig te maken. Dat heeft tijd nodig, want we willen voorkomen dat we een serie bouwen waar nog hiaten in zitten. Het is telkens de afweging: wanneer is een product écht goed genoeg?’’
Odd.bot adviezen voor andere ondernemers met Fit For the Future-ambities
Op Vodafone’s Fit For the Future scale behaalde OddBot een score van maar liefst 83,9%. Wat voor advies geeft Lukaart collega tech-ondernemers meegeven? Hoe worden zij net zo 'fit voor de toekomst' als Odd.bot?
1: Zorg dat je een kraakheldere missie hebt - "Investeerders lopen warm voor bedrijven met een heldere missie en strategie. Maar ook intern heb je dat perspectief nodig. Het geeft richting, cohesie en maakt je werk meetbaar."
2: In het verlengde van je missie: waar wil je impact maken? - "Winst hoeft niet altijd je key goal te zijn. Sterker nog, daar win je geen harten mee. Kijk waar je als ondernemer je steentje kan bijdragen aan een betere wereld. Voor ons is dat toekomstbestendige akkerbouw. Daar zetten we vol op in. En het mooie is, dat die missie in het hele bedrijf, maar ook bij investeerders én de boeren waarmee we werken evident is."
3: Kruip in de huid van je afnemer - "Je kan nog zo gedreven zijn door een duurzame of maatschappelijke missie; uiteindelijk moet jouw oplossing voldoen aan de vraag van de afnemer. Experimenteer, praat, test en haal continu feedback op bij de eindgebruiker. Oftewel: Build, measure, learn! Wanneer je in je eentje op een zolderkamer een oplossing uitdoktert zonder enige input, sla je als je buitenkomt de plank waarschijnlijk mis."
Het team van Odd.bot. Vierde van rechts Martijn Lukaart.
4: Durf te spelen en tackle de bottlenecks als éérste - "Ik ga prat op een experiment driven aanpak. Durf te testen, wijs nieuwe, premature technologieën niet meteen af, maar leer ze kennen. En ben je uiteindelijk toe aan productontwikkeling, ga dan direct en als éérste aan de slag met potentiële showstoppers. Engineers beginnen het liefst met het ontwikkelen van zaken die ze leuk vinden. Stimuleer ze om éérst de meest risicovolle factoren te tackelen."
5: Team-up! - "Investeerders trekken liever hun portemonnee voor een goed team met een slecht idee, dan andersom. Verzamel mensen om je heen die ondernemend ingesteld zijn, die net als jij impact willen maken en jouw drive delen."
Een andere kandidaat voor het officiële FFtF-certificaat: 'Groeiwonder Probo'
De criteria - Zo scoren ondernemers hoog op de FFtF-schaal
Vodafone stelt u als ondernemer vijf vragen. Heeft als ondernemer een goed antwoord op deze vragen? Dan komt uw bedrijf mogelijk in aanmerking voor het officiële FFtF-certificaat. De geformuleerde criteria geven u overigens ook direct inzicht in de elementen waar nog aan gewerkt moet worden.
Criterium 1: De toekomst is één grote speeltuin
Zijn plotselinge koerswijzigingen eerder een lekkere uitdaging dan een struikelblok? Wendbaarheid en een positieve mindset zijn cruciaal voor een Fit For the Future-ondernemer. Zij zien verandering als ultieme challenge, kijken met honger de toekomst in en zijn in staat ook hun medewerkers mee te nemen in hun can-do mentaliteit.
- Zijn acute afwijkingen voor u uitdagend?
- Hoe snel kunt u schakelen wanneer dat uw impact vergroot?
Mentaliteit: wendbaar, positieve mindset, blik op de toekomst, schokbestendig.
Criterium 2: Innovatie is de hoeksteen
Voor een Fit For the Future-ondernemer is techniek de sleutel tot vooruitgang. Hij of zij omarmt tech-innovaties en is niet bang te experimenteren. Voor deze ondernemer is digitalisering geen verplicht nummertje, maar een wezenlijk onderdeel van het businessmodel.
- Experimenteert u met nieuwe technieken en toepassingen?-
- Is techniek cruciaal voor uw customer insights?
- Tot in hoeverre bepalen innovatie en techniek uw business-doelstellingen?
Mentaliteit: onderzoekend, tech-savvy, digitaal-strategisch
Criterium 3: Digitalisering is de slagader
Kunt u naadloos in de huid van uw afnemer kruipen? Dan bent u aardig op weg. Een FFtF-ondernemer weet precies hoe hij zijn klanten optimaal kan bedienen. En dat de klanteis per week kan verschillen, daar heeft deze ondernemer al op voorgesorteerd. Aandacht voor de afnemer is prioriteit, nét als de aandacht voor duurzaamheid. Deze ondernemer neemt met schwung zijn verantwoordelijkheid.
Voor de beste, persoonlijke klantervaring heeft deze ondernemer bovendien de slimste digitale tools in place. Strategisch gestelde doelen, tijdlijnen, KPI’s en verantwoordelijkheden maken het werk meetbaar en bieden waardevolle inzichten.
- Kunt u van elke afnemer een digitale blauwdruk maken?
- Tot in hoeverre bent u bezig met een omni channel aanpak?
- Werkt u met gedocumenteerde strategieën, tijdlijnen, KPI’s, budgetten en verantwoordelijkheden?
- Werkt u aan zowel korte als lange termijnstrategieën?
Mentaliteit: anticiperend, nieuwsgierig, strategisch, analytisch
Criterium 4: Talent oogsten door flexibiliteit
De FFtF-ondernemer heeft een neusje voor (groeiend) talent en is niet bang daarin te investeren. Deze ondernemer wéét dat talent en drive gedijt bij ondersteuning en vrijheid. Flexwerken of remote knallen? Deze ondernemer zorgt ervoor dat alle medewerkers kunnen excelleren op hun eigen manier.
- Bent u bezig strategisch nieuwe talenten te werven?
- Tot in hoeverre stimuleert en motiveert u medewerkers de ruimte om flexibel of remote te werken?
Mentaliteit: ondersteunend, wervend, flexibel
Criterium 5: Nieuwe technieken zijn gouden business opportunities
Zet u uw tanden graag in nieuwe techniek? Laveert u met optimisme en flexibiliteit tussen handmatige en geautomatiseerde processen? Dan heeft uw business een streepje voor. De FFtF-ondernemer is niet alleen zélf nieuwsgierig, maar weet de juiste teams aan te sturen en te trainen in de route naar innovatie. Deze ondernemer is een realist, maar vooral vastberaden om te profiteren van nieuwe technologieën die productiviteit verhogen en positieve invloed hebben.
- Hoe belangrijk is het voor u uw medewerkers te trainen en op te leiden als het gaat om technologie?
- Weet u relevante technologieën binnen no time te onderscheiden en te implementeren?
Mentaliteit: doortastend, realistisch, vernieuwend, kritisch
Maak uw bedrijf Fit For the Future - leer van het e-book!
Kom alles te weten over Fit For the Future en hoe u uw bedrijf voorbereidt op de toekomst. Een groene toekomst!
Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:
- Ze staan positief tegenover verandering
- Ze staan open voor nieuwe technologie
- Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
- Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
- Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
- Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten
Deel dit artikel