Van offline naar online: maak met uw bedrijf de oversteek
Als u een winkel heeft, dan kan het openen van een webshop een relatief eenvoudige sprong zijn. Maar wat als u niet in de detailhandel zit? Maak de oversteek naar online, ook als eigenaar bent van een sportschool, een restaurant of een adviesbureau.
Als u geen winkel heeft, lukt online gaan dan wel? Het eenvoudige antwoord is dat je buiten de gebaande paden moet denken.
Digitaal actief en aanwezig zijn wordt steeds belangrijker. Misschien wordt het ook voor u tijd om te bekijken hoe u uw offline business online kunt brengen. In de praktijk kan het omarmen van ‘digitaal’ vrijwel elke organisatie helpen, of het nu gaat om het vormgeven en lanceren van nieuwe activiteiten, of om het efficiënter maken van de huidige diensten. Als u de transformatie overweegt voor uw bedrijf, neem dan de volgende tips mee.
Uw diensten online vertalen
Als u geen winkel heeft, lukt online gaan dan wel? Het eenvoudige antwoord is dat je buiten de gebaande paden moet denken. Tijdens de COVID-19 crisis zijn veel personal trainers begonnen met het aanbieden van thuisworkouts via videoconferencing tools zoals Zoom en Teams. Café’s en restaurants bieden afhaaldiners aan met online bestelling. Denk goed na over uw producten en diensten, en onderzoek welke digitale tools en platforms er zijn om u te helpen ze online te spiegelen.
De juiste online platforms kiezen
Het zal u verbazen hoeveel adviesbedrijven hun diensten kunnen repliceren via beeldbellen, met tools zoals Zoom of Microsoft Teams. Er is echter nog een wereld van andere platforms. Amazon en eBay bieden een geweldige ingang voor e-commerce. Ze vormen een krachtig verkooppunt, zelfs voor degenen die al een eigen online winkel hebben. Bedrijven als Deliveroo, Thuisbezorgd en UberEats zijn ideaal voor restaurants die afhaalmaaltijden aanbieden.
En vergeet ook de kracht van Instagram en Facebook niet vergeten: ze hebben beide accountopties speciaal voor bedrijven. Het bouwen van een website kan verrassend eenvoudig zijn. Misschien is het voor uw bedrijf een goed plan om deze platforms te integreren met uw eigen site op maat van uw zakelijke behoeften.
Bestaande klanten online brengen
Als u uw bedrijf online brengt, bereikt u natuurlijk een nieuw publiek. Maar u moet uw bestaande klanten ook blijven aanspreken. Veel meer mensen experimenteren tijdens de pandemie met online diensten die verder gaan dan basiswinkelen... Profiteer hiervan en moedig ze verder aan door kortingscodes en lage prijzen aan te bieden. Bereik ze via sociale media en kondig ze aan in uw e-mailnieuwsbrief.
Denk op lange termijn
Uiteindelijk is digitale technologie niet alleen iets om u op korte termijn te helpen. Zodra u van start gaat, zult u al snel allerlei manieren ontdekken waarop online zijn op de lange termijn uw bedrijf vooruit kan helpen.
Online gaan hoeft uw dagelijkse activiteiten niet te overschaduwen. Onderzoek in plaats daarvan hoe digitaal en fysiek naast elkaar kunnen bestaan. Investeer vervolgens in het juiste talent en de juiste middelen. En bouw een bedrijf op dat kan profiteren van alles dat ‘digitaal’ te bieden heeft.
Deel dit artikel