Onderzoek naar digitalisering mkb: kennisgebrek grootste obstakel
Digitalisering is de sleutel tot concurrentievermogen en innovatie. Nieuw onderzoek van Vodafone Business en MKB-Nederland wijst echter uit dat veel mkb-ondernemers kansen laten liggen. Slechts 17% van de ondernemers houdt zich bezig met het Internet of Things (IoT), terwijl 14% zich richt op kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML). Dit gebrek aan focus op geavanceerde technologieën staat in schril contrast met hun optimistische inschatting van hun digitale vaardigheden. Ondernemers overschatten vaak hun digitale niveau, wat hen belemmert in het benutten van de mogelijkheden die digitalisering biedt.
Nieuw onderzoek wijst uit dat kennisgebrek onder mkb’ers de digitalisering van hun bedrijf in de weg staat. Om mkb’ers te ondersteunen, lanceerde Vodafone Business daarom onlangs het initiatief ‘Gratis Ondernemersadvies’, waarmee ondernemers onafhankelijk advies kunnen inwinnen over digitalisering. Maak hier direct een afspraak.
De cijfers uit het onderzoek van Ipsos onder 500 mkb-ondernemers zijn zorgwekkend. Bijna de helft van de ondernemers (48 procent) verwacht dat het een uitdaging zal zijn om hun digitaliseringsdoelen binnen drie jaar te bereiken. Cybersecurity is een grote zorg, met 81 procent van de ondernemers die zich pessimistisch toont over hun digitale veiligheid. Bovendien vindt 61 procent van de ondernemers dat de snelheid van digitalisering te hoog is om bij te houden, en meer dan 80 procent geeft aan dat zij of hun medewerkers onvoldoende kennis hebben om effectief te investeren in nieuwe technologieën.
Gebrek aan praktische ondersteuning
Een belangrijk obstakel voor veel ondernemers is het gebrek aan praktische ondersteuning. 43 procent van de ondernemers meldt dat er weinig tot geen hulp beschikbaar is, of dat ze niet weten waar ze deze kunnen vinden. Dit leidt ertoe dat ze vooral online zoeken naar informatie of vertrouwen op hun eigen medewerkers voor kennis. Toch is er een duidelijke behoefte aan externe ondersteuning, gericht op kennis en vaardigheden (39 procent), advies en begeleiding (37 procent), en technische ondersteuning (37 procent).
Innovatie en veiligheid
"Digitalisering is essentieel, niet alleen voor innovatie in onze economie, maar ook voor de veiligheid van iedereen die met een bedrijf in aanraking komt," zegt John van Vianen, CCO Business Market bij Vodafone Business. Hij benadrukt dat ondernemers tijd, ruimte en praktische ondersteuning nodig hebben om digitalisering op een manier toe te passen die bij hen past. Het is cruciaal dat zij de kans krijgen om de mogelijkheden van digitalisering te verkennen.
Ook interessant: 'Is uw website oke? Met deze actielijst kunt u 'm checken.'
MKB-Nederland: “Overzicht ontbreekt”
Leendert-Jan Visser, algemeen directeur MKB-Nederland, sluit zich hierbij aan. "Ondernemers opereren in een grote verscheidenheid aan sectoren, elk met hun eigen unieke uitdagingen en kansen.” “Digitalisering kan hen op veel manieren vooruit helpen, maar het is begrijpelijk dat zij zich vooral richten op technologieën die zij kennen. Voor veel ondernemers ontbreekt nog het overzicht en de juiste begeleiding om hun digitale potentieel te benutten en nieuwe mogelijkheden te verkennen.
De kansen die digitalisering biedt zijn aanzienlijk. Van het automatiseren van repetitieve taken tot het verbeteren van klantrelaties via data-analyse, de mogelijkheden zijn eindeloos. Ondernemers kunnen hun operationele efficiëntie verhogen, kosten verlagen en nieuwe markten aanboren door gebruik te maken van digitale tools en technologieën. Bovendien kunnen innovatieve oplossingen zoals AI en machine learning hen helpen om beter in te spelen op klantbehoeften en trends, wat leidt tot een concurrentievoordeel in hun sector.
Slim meer klanten en omzet scoren? Check onze serie over 'Digital Marketing'
Onafhankelijk advies inwinnen
Gelukkig zijn er initiatieven die iets aan het probleem doen. Vodafone Business heeft onlangs het initiatief ‘Gratis Ondernemers Advies’ gelanceerd, waarmee ondernemers onafhankelijk advies kunnen inwinnen over digitalisering. Dit soort programma's kan een belangrijke rol spelen in het helpen van mkb-ondernemers om hun digitale potentieel te benutten en nieuwe mogelijkheden te verkennen.
Remco Kers, Head of B2B SME Innovation Cluster van Vodafone Business, verwacht veel van Gratis Ondernemers Advies, de dienst die een verlengde is van het inspiratieplatform V-Hub: “Het is duidelijk dat de tijd om te handelen is aangebroken. Ondernemers doen er goed aan hun kennis en vaardigheden op het gebied van digitalisering verbeteren. Daarbij is het verstandig dat ze ook de juiste ondersteuning zoeken om de kansen die de digitale wereld biedt te grijpen. De toekomst van het mkb hangt af van hun vermogen om deze digitale sprong te maken.”
Klaar voor de volgende stap? Lees 'Hoe schrijft u een geoptimaliseerde blog voor uw website?'
Deel dit artikel