Hoe de QR-code voor uw bedrijf kan werken: 5 tips & toepassingen
QR-codes, die gebruik je toch om pakjes te traceren of om menukaarten van restaurants te lezen? Dat klopt, maar QR-codes kunnen nog veel meer. De codes hebben de laatste jaren steeds meer processen helpen digitaliseren en zijn een superhandig hulpmiddel in allerlei situaties. We zetten 5 handige tips en toepassingen van QR-codes voor u op een rij.
Van reclame tot het omleiden van verkeer naar uw website, QR-codes bieden een eenvoudige en effectieve manier om taken uit te voeren die oorspronkelijk tijdrovend en soms ook duur konden zijn. En aangezien 84% van de wereldbevolking een smartphone met een QR-codescanner bezit, kunt u veel winnen als u QR-codes goed gebruikt.
Wilt u ook weten hoe u met uw bedrijf digitalisering kunt omarmen en succesvoller kunt worden? Doe de Business Scan. Binnen vijf minuten heeft u een helder advies waar voor uw bedrijf de kansen liggen.
Dus, hier zijn 5 manieren waarop u de kracht van de QR-code kunt benutten voor uw bedrijf:
1. Klanten naar uw website leiden
QR-codes kunnen bijna overal worden geplaatst en zijn uiterst eenvoudig te gebruiken. Voeg ze toe aan flyers, posters, digitale bewegwijzering of zowat overal waar uw doelgroep is - en uw klanten hoeven ze alleen maar te scannen om naar uw site te worden gestuurd. Dit helpt uw site niet alleen aan extra verkeer, maar helpt u ook het potentieel van uw website te maximaliseren en de bekendheid van uw merk te vergroten.
2. Volg uw campagnes
Bedrijven hebben gegevens nodig om de waarde en het succes van een campagne te begrijpen. Soms zijn die gegevens moeilijk te verzamelen, vooral bij campagnes in print. QR-codes kunnen hierin verandering brengen.
Wanneer u een QR-code toevoegt aan een poster of advertentie, maakt u de campagne direct traceerbaar. Door gegevens over scanactiviteiten te analyseren, kunt u begrijpen wanneer en waar uw klanten interactie hebben met uw campagne en hoeveel. Vervolgens kunt u dit inzicht gebruiken om te begrijpen hoe succesvol de campagne is geweest. Ook kunt u deze informatie gebruiken voor toekomstige campagnes.
“Met QR-codes kunt u ervoor zorgen dat u de klant koning maakt en een loyaal klantenbestand opbouwt.”
3. Klantinformatie vastleggen
Wilt u uw klanten beter leren kennen? Ook daar is een QR-code een handig hulpmiddel voor. QR-codes toevoegen aan kassabonnen of e-mails is een eenvoudige manier om feedback van klanten over uw bedrijf te verzamelen. U hoeft alleen maar de code te genereren; deze kan klanten doorverwijzen naar enquêtes of hen aanmoedigen om beoordelingen achter te laten. Vervolgens kunt u dit inzicht gebruiken om ze terug te laten komen naar uw bedrijf.
4. Belangrijke informatie delen
Wilt u informatie delen over uw bedrijf of product zonder uw klanten te overladen? QR-codes kunnen informatie rechtstreeks aan uw klanten leveren in een snelle en eenvoudige scan. En wanneer u iets gemakkelijker maakt voor uw klanten, is de kans groter dat ze het zullen gebruiken.
U kunt ook een QR-code op productverpakkingen plaatsen om inzicht te geven in ingrediënten, productieprocessen en duurzaamheid. Voeg QR-codes toe aan posters, advertenties en e-mails om klanten naar relevante pagina's op uw website te leiden.
5. Link naar promoties en loyaliteitsprogramma's
In elk bedrijf komt de klant op de eerste plaats. Met QR-codes kunt u ervoor zorgen dat u de klant koning maakt en een loyaal klantenbestand opbouwt. Hoe? Met QR-codes die linken naar loyaliteitsprogramma's of kortingen kunt u niet alleen de verkoop stimuleren, maar ook de betrokkenheid bij uw bedrijf vergroten. Uw klant hoeft alleen maar te scannen om punten te verzamelen voor beloningen of om zijn eigen persoonlijke kortingscode te activeren.
Op het eerste gezicht lijken QR-codes weinig toepassingen te hebben in het dagelijkse bedrijfsleven. Maar als u ze goed gebruikt, dan zijn ze een effectief hulpmiddel. En wanneer u het potentieel ervan maximaal benut, bent u slechts één scan verwijderd van succes.
Meer weten?
Het slim gebruiken van QR-codes past bij bedrijven die digitalisering omarmen. Digitalisering bepaalt mede uw bedrijfssucces, nu en in de toekomst. Maar is uw bedrijf klaar voor die toekomst, Fit For the Future?
Deel dit artikel