Hoe innovatief en duurzaam is de nieuwe Samsung Galaxy S23?
Innovatie, verpakt in een next level, duurzaam jasje; dát moeten de makers aan de tekentafel hebben gedacht voordat de nieuwe Samsung Galaxy S23 officieel in de schappen belandde. Hoewel de Fairphone als het summum geldt van duurzaamheid, is deze Galaxy-serie ook zeker te overwegen. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels legt uit hoe dat werkt in het brein van ondernemers en klanten.
Hoe duurzaam is die nieuwe Samsung Galaxy S23 eigenlijk? Best duurzaam en dat zit in kleine dingen. Denk bijvoorbeeld aan het gerecyclede, extra krasbestendige Gorilla Glass dat Samsung gebruikt. Het zorgt er voor dat dit model een stootje kan hebben en dus langer mee gaat. Lees over deze en andere details in dit artikel.
Onder ondernemers stijgt de vraag naar duurzame software en dat is de makers van de nieuwste Samsung smartphone niet ontgaan. De gloednieuwe reeks legt – naar eigen zeggen – de innovatieve lat nóg hoger en draagt bij aan een gezondere planeet.
Duurzaam of degelijk
Kan een degelijke smartphone ook een duurzame smartphone zijn? Ja natuurlijk, zou je denken, maar je brein denkt vaak anders. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels legt uit: ”Het brein denkt: als een product uitblinkt in het één, zal dat wel ten koste gaan van het ander. Het is echt een uitdaging voor merken om aan te tonen dat degelijk en duurzaam of innovatief en duurzaam wel goed samengaan.”
Waar moet je als bedrijf dan voor kiezen? Duurzaam of degelijk? “Kies voor duurzaam en straal dat ook uit. Het zorgt voor een positieve associatie bij de doelgroep en straalt af op de producten die het bedrijf levert. De consument denkt: een bedrijf dat om te beginnen goed scoort op duurzaamheid, zal ook wel goed zijn met innovatie en betrouwbaarheid van de producten die het levert. Het is veel moeilijker om als bedrijf een betrouwbaar product te leveren en tegelijk aan klanten te vertellen dat je duurzaam opereert.”
Ook interessant: De zakelijke smartphone: 3 redenen om de Fairphone te kiezen
Duurzaam imago
Een duurzaam imago voor een organisatie, leverancier of producent werkt dus beter dan een puur duurzaam product. Het zijn vooral de duurzame keuzes die een organisatie maakt die positieve effecten hebben op de beslissingen en ervaringen door consumenten. Bovendien willen medewerkers graag werken voor een organisatie die duurzaamheid veel aandacht schenkt. Ook in dat geval vertaalt een duurzaam imago van het bedrijf zich namelijk naar positieve verwachtingen over de werksfeer, werkdruk en andere aspecten op de werkvloer. Bij gebrek aan meer informatie vult het brein dat graag zelf in.
Dat duurzame zit ‘m vooral in het gebruik van gerecyclede grondstoffen. Zo is het display gemaakt van (deels) gerecycled Gorilla Glass, PET-folie en gerecycled aluminium. Voor de behuizing van het apparaat is ‘ocean bound plastic’ gebruikt – afgedankt plastic dat uit onze oceanen wordt gevist. Zodoende beschikt het apparaat over het ECOLOGO-keurmerk, wat betekent dat het toestel minder impact maakt op het milieu. Mooi, toch? Maar hoe zit het met die innovatieve opzwieper?
Ook interessant: Geef uw smartphone een tweede leven, met Vodafone inruildeals
Voor de creatieve ondernemer
De nadruk van het nieuwe model ligt op creativiteit. Zo is het camerasysteem doorontwikkeld en verrijkt met tal van nieuwe features, waaronder ‘nightography-video’s en een adaptive pixel-sensor en een Astrophoto-functionaliteit.
Maar hoe degelijk zijn die duurzaamheid en creativiteit?
Doorgaans betekenen meer features (op den duur) meer gebreken, nietwaar? Ook dáár lijken de ontwikkelaars over te hebben nagedacht. Door gebruik te maken van gerecycled, extra krasbestendig Gorilla Glass, kan het model een stootje hebben en gaat het dus langer mee. Voila, weer een vinkje op het duurzaamheidsmenu.
Meer weten over de nieuwe Samsung Galaxy S23?
State-of-the-art-techniek verpakt in duurzaam design.
Deel dit artikel