Week van de Ondernemer: 10 vragen aan Greg de Jong
In de Week van de Ondernemer zet Vodafone Business het MKB in het zonnetje – omdat we trots zijn op al die passie en ondernemingszin. Bijvoorbeeld van klanten zoals Greg de Jong, CEO van Chaud Devant in Amsterdam. Over duurzaamheid en inspiratie, over sexy bedrijfskleding en slobberpolo's.
Ondernemen in een wereld die steeds meer digitaal is, blijft een flinke uitdaging. Vodafone Business en MKB-Nederland zijn trots op alle ondernemers die zich iedere dag weer met hun hele hart inzetten voor hun bedrijf, klanten en personeel. Dit vieren wij van maandag 11 tot en met zondag 17 november in de Week van de Ondernemer. In dit artikel: Chaud Devant.
Wat doet Chaud Devant?
"Wij zijn een producent en leverancier van kleding voor chefs en bedienend personeel in de horeca. Al sinds dertig jaar kleden wij vakmensen in restaurants, hotels en brasserieën. In dit marktsegment zijn wij in Nederland marktleider, maar vanuit ons grote magazijn leveren we daarnaast ook in 23 andere landen. We werken met veertig medewerkers, onze kleding is onder meer te krijgen bij de Hanos en de Sligro. Overigens is de doelgroep heel gevarieerd. Het gaat van de driesterrenchefs van de Ritz in Parijs tot aan de bediening in het eetcafé bij jou om de hoek."
Stappen maken met uw bedrijf? Maak gebruik van ons 'Gratis Ondernemers Advies'
Kun je wat vertellen over het ontstaan?
"Chaud Devant is bijna dertig jaar geleden opgericht door Bianca van der Lee. Zij studeerde bestuurskunde aan de universiteit van Amsterdam en werkte daarnaast bij een bij een restaurant in Amsterdam, toen de kok daar uit zijn broek scheurde. Ze raapte hem op en vroeg zich af of er geen leukere modellen op de markt waren. Op dat moment werd het idee geboren om eigentijdse, stijlvolle en professionele kokskleding te ontwikkelen. Zij heeft toen op basis van een populair jeansmodel een nieuwe broek ontworpen, is daarmee langs groothandels van bedrijfskleding gegaan en die hebben dat eerste ontwerp opgenomen in hun assortiment. Zo is het balletje gaan rollen."
Hoe belangrijk is bedrijfskleding eigenlijk?
"Met de enorme populariteit van films als 'Boiling point' en series als 'The bear' zie je dat de wereld van chefs en bediening heel anders bekeken wordt. Het moet er allemaal top uitzien, op een bepaalde manier wordt het vak meer sexy gevonden dan voorheen. Chefs zijn veel meer zichtbaar en staan in direct contact met hun gasten. Het hele team moet er strak bij lopen, iedereen goed gekleed en niet in een of andere oude slobberpolo. En al lijkt het misschien anders: dat gaat om méér dan de buitenkant. Het versterkt de professionaliteit, het zelfvertrouwen en de communicatie."
Hoe gaat het ontwikkelen van een nieuwe collectie in z'n werk?
"Om te beginnen is het goed om te weten dat er een belangrijk verschil is met de fashionindustrie. Daar komen producenten elk kwartaal – en soms nog vaker – met een nieuwe collectie. Die wordt voorverkocht, geproduceerd en zodra die op is, is het op. Dan komt de volgende collectie alweer. Dat doen wij heel anders. Wij hebben een basiscollectie die we jarenlang op voorraad houden. Van chefsjasjes tot koksmutsen, van jurkjes tot overhemden, van sloven tot schoenen. Als een keuken nu een blauwe koksbuis draagt van een bepaald type, dan kunnen wij die over zes jaar nog steeds leveren. Daarnaast introduceren we elk jaar een vijftigtal nieuwe producten die voortkomen uit de creatieve geest van onze ontwerpers, die ook een scherp oog hebben voor de behoeften van de chefs."
Honderden producten, tientallen maten. Allemaal op voorraad?
"Chaud Devant voert circa 350 verschillende producten en als je de SKU's gaat tellen, dus de voorraad- eenheden, dan kom je op een aantal van 1250. Onze maten lopen tot 5XL, dus we houden echt met iedereen rekening. Wij laten alles in Europa maken en dat hebben we ook van begin af aan gedaan. Misschien zou je dat goedkoper kunnen laten doen in lagelonenlanden, maar wij ondernemen met aandacht voor mensen, producten en een duurzame toekomst. In Europa produceren heeft bovendien als voordeel dat de lijnen kort en de levertijden snel zijn. Dus als iemand iets bijzonders wil omdat ze een nieuw hotel opent, dan kunnen wij dat ook snel leveren."
Jullie bieden ook Recycled Chefwear. Wat houdt dat in?
"Als eerste in dit segment bieden wij een dergelijk duurzaam assortiment en dat is wel een revolutionaire ontwikkeling. Dit is een circulaire collectie. Wij zamelen oude horecatextiel in, dat wordt geselecteerd en vervolgens in vezels uit elkaar gehaald. Die vezels worden bewerkt tot een soort pluis en daarvan maken we dan weer garen. Dat garen gebruiken we om nieuw doek van te maken, daarbij voegen we andere gerecyclede materialen toe, zoals katoen en PET-polyester. Van dat doek maken we dan weer de Recycled Chefwear. Zo streven we naar een kleinere ecologische voetafdruk met behoud van comfort en pasvorm."
Wat doen jullie aan marketing?
"Onze slogan is niet voor niets 'To make you look and feel good'. We willen mensen inspireren en zo zijn wij bijvoorbeeld in Noord-Europa sponsor van de San Pellegrino Young Chef Academy. Daar supporten we de Young Chef Awards om jong talent te stimuleren het beste uit zichzelf te halen. Aan de andere kant van het spectrum zijn wij bijvoorbeeld partner van het Franse nationale team dat deelneemt aan de Bocuse d'Or. Dat is de meest prestigieuze wedstrijd wereldwijd die elke twee jaar plaatsvindt voor chefs op het allerhoogste culinaire niveau. Besef wel, dan heb je het over mensen die zes dagen per week, elf uur per dag trainen. En ja, die hebben goede kleding en goede schoenen nodig. Overigens, wij hebben voor het personeel een mooi restaurant in ons bedrijf gebouwd, waar we biologische lunches serveren: dat restaurant zetten we ook weer in voor marketingdoeleinden, daar organiseren we evenementen met chefs, relaties en prospects."
Wat is jullie grootste uitdaging?
"Bij het woord uitdaging denk ik direct aan de coronapandemie. Die periode was voor de hele horeca, maar zeker ook voor ons, natuurlijk een zware tijd. Orders bleven uit, plannen gingen in de ijskast. Toen kwam het echt aan op de veerkracht van onze organisatie en gelukkig bleek die heel groot. We zagen veel loyaliteit plus de bereidheid om samen door zo'n beproeving heen te komen. Hier werken collega's die al meer dan twintig jaar bij de zaak zijn. Daar ben ik trots op – en dat koesteren we."
Plannen voor de toekomst?
"Wij leveren alles via groothandels en dealers, dus we zijn niet op zoek naar nieuwe klanten in Nederland. Wel willen we internationaal verder groeien, met een focus op Europa. We zien veel potentieel in landen als Frankrijk en Duitsland, maar ook andere landen. Daar willen wij de groothandels en dealers aanboren waar onze chefwear nu nog niet ligt. Daarvoor hebben wij ook vertegenwoordigers die in het buitenland wonen en die actieve acquisitie plegen. Maar we gaan daar geen kantoren openen."
Heb je nog tips voor startende ondernemers?
"Eén woord: focus. Zeker in het begin komen er zó veel kansen voorbij, dan is het heel verleidelijk om achter elke kans aan te hollen. Om allemaal zijstapjes te zetten omdat je er nu eenmaal geld mee kan verdienen. Maar dat leidt je alleen maar af. Want je was begonnen met een heel goed concept, maar stap voor stap verwatert je aandacht en de tijd die je erin kan steken. Dus focus is cruciaal. Je moet je concept uitwerken en doorleven, net zo lang totdat je daarin de beste bent van de hele branche. Het geldt overigens ook voor scale-ups. Op het moment dat wij zelf willen doorgroeien, kan het heel verleidelijk zijn om ook kleding te leveren voor tandartsen of bouwvakkers. Gaan we niet doen. Je kan beter de beste worden in wat je al doet dan dat je er van alles bij gaat doen."
Meer lezen over ondernemen? 'Duurzaam ondernemen voor mkb: 4 vragen om u op weg te helpen'
Meer antwoorden
Benieuwd naar de antwoorden van andere ondernemers? Lees ze hier:
Janou Hendrix van Stal Hendrix
Rens Kooiman van De Prefabriek
Joost Smits van RSE Telecom & ICT
Ook interessant: lees het artikel over Ron Knaap van Trigon
Deel dit artikel