Week van de Ondernemer: 10 vragen aan Rens Kooiman
In de Week van de Ondernemer zet Vodafone Business het MKB in het zonnetje – omdat we trots zijn op al die passie en ondernemingszin. Bijvoorbeeld van klanten zoals Rens Kooiman, directeur van De Prefabriek in Amsterdam. Over standaardisatie en schaarse timmervrouwen, over 900 gemiste aanvragen en het gat in de markt.
Ondernemen in een wereld die steeds meer digitaal is, blijft een flinke uitdaging. Vodafone Business en MKB-Nederland zijn trots op alle ondernemers die zich iedere dag weer met hun hele hart inzetten voor hun bedrijf, klanten en personeel. Dit vieren wij van maandag 11 tot en met zondag 17 november in de Week van de Ondernemer. In dit artikel: De Prefabriek.
Wat doet De Prefabriek?
"Zoals de naam al doet vermoeden zijn wij goed in prefabricatie. De Prefabriek heeft een systeem ontwikkeld om aanbouwen voor huizen kant en klaar te produceren, zodat de kopers bij het plaatsen daarvan zo min mogelijk hinder ondervinden. Het hele maakproces hebben we zodanig gestroomlijnd en gestandaardiseerd dat we maximale tijdwinst boeken – uiteraard zonder concessies te doen aan de kwaliteit. Op locatie hijsen we vervolgens de aanbouw met een kraan over de woning heen en dan zetten we hem in één keer op de juiste plek."
Verder lezen: 'Kurk én motor van onze economie: feiten & cijfers over het mkb'
Op jullie website staat 'Uw aanbouw in 5 dagen'. Hoe krijg je dat voor elkaar?
"Een traditionele aanbouw kost gemiddeld minstens een week of zes. Wij pakken het anders aan. Klanten komen eerst naar de showroom, maken hun keuze en geven akkoord op de opdracht. Dan komen wij de zaak inmeten en we tekenen het ontwerp. We bestellen het staalframe, de gevelbekleding en de kozijnen. Alle andere benodigde materialen, bijvoorbeeld voor de afwerking van plafonds, wanden en vloeren, hebben wij op voorraad. En daarna prefabriceren we de hele aanbouw. De prefabricatie mag geen seconde langer duren dan vijf dagen. Datzelfde geldt voor het werk op locatie."
Kun je wat vertellen over het ontstaan van het bedrijf?
"Oorspronkelijk waren wij een traditioneel bouwbedrijf in een heel concurrerende markt. We zagen dat te veel bouwbedrijven allemaal min of meer hetzelfde deden. We wilden ons onderscheiden en gingen op zoek naar het gat in de markt. In die tijd, zo rond 2018, kwam prefab op en we zagen dat dat wel eens heel groot kon gaan worden. Met een stel architecten en constructeurs hebben we de koppen bij elkaar gestoken en gekeken hoe we het snelst mogelijke proces konden verzinnen. We voelden gewoon: 'Het moet sneller kunnen. Veel sneller'. Dat leidde tot het vijfdagenconcept en dat doen we nog steeds, met nu al 65 medewerkers."
Niemand kan aan goede mensen komen. Jullie wel?
"Ja, we zijn ooit gestart met een kleine hechte groep. Daar zijn geleidelijk steeds jongens bij gekomen. En 95% van die nieuwe collega's zijn via-via bij ons gekomen. De broer van, de oom van, een maat van... En zo werkt dat eigenlijk nog steeds bij ons. In vergelijking met een traditioneel bouwbedrijf vinden wij dan ook makkelijker personeel, omdat we supergestandaardiseerd werken. Een allround timmerman kan overal in ons proces aan de bak, maar ook als je niet allround bent kun je snel een deel van het traject oppakken. Nieuwkomers laten we twee à drie maanden meedraaien en daarna kunnen ze prima zelfstandig aan de slag."
Je hebt het over 'jongens'. Werken er geen vrouwen bij De Prefabriek?
"Jawel, maar de bouw is nog steeds vooral een mannenwereld. Bij ons werken maar drie vrouwen en die staan niet in de fabriek. Zij doen personeelszaken, administratie en ondersteuning van de verkoop. En timmervrouwen zijn schaars. Maarrr... als er zich eentje zou aanmelden, zouden we dat hartstikke leuk vinden."
Hoe ziet jullie manier van werken eruit?
"Op dit moment werken we vanuit twee vestigingen. In Amsterdam hebben we een mooie nieuwe fabriek en showroom. In Elshout, even ten westen van Den Bosch, nog een opslag- en verkooppunt. Vanuit beide vestigingen bedienen we de omliggende regio’s, dus Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland, Utrecht, Noord- Brabant en Limburg. Verder weg doen we nog niet omdat het niet rendabel is. Als je met een team vijf dagen moet afreizen naar een locatie honderd, honderdvijftig kilometer verderop, ben je alleen al aan reistijd elke dag vier uur kwijt. Uitbreiden naar het oosten van het land staat wel op de agenda voor 2025. Verder mikten we de afgelopen zes jaar op de particuliere markt. Maar omdat we bezig zijn om op te schalen, gaan we nu ook op zoek naar andere segmenten en de zakelijke markt. Een interessante mogelijkheid is bijvoorbeeld de wereld van de mantelzorg. Denk aan aanleunwoningen en kantoorunits, maar we doen ook woonserres en tuinhuizen. We hebben veel te bieden, zolang het maar rechthoekig en hijsbaar is."
Waar ben je het meest trots op?
"Dat het oorspronkelijke concept dat we jaren geleden bedacht hebben, nog steeds staat als een huis. Dat we daarmee marktleider in ons segment geworden zijn. Als het gaat om het leveren van kant en klare aanbouwen zijn we de grootste in Nederland. En dat we dat met z'n allen, als één grote familie hebben gedaan... Ja, daar zijn we ongelofelijk trots op. Klanten zijn ook tevreden: de tweehonderd reviews op Google geven ons gemiddeld een 4,8 uit 5."
Wat was jullie grootste uitdaging?
"Het maken van de eerste aanbouw. Destijds hadden we natuurlijk wel de ideeën en de drive, maar nog niet de ervaring. Op dat moment wordt duidelijk of je idee óók in de praktijk een goed idee is. En als we kijken naar nu, dan is het opschalen onze grote uitdaging. Zorgen dat de nieuwe vestiging voldoende opdrachten krijgt. Dat we medewerkers laten doorgroeien en genoeg nieuwe collega's kunnen vinden. Dat we het hele proces op hetzelfde hoge kwaliteitsniveau kunnen houden. En dat je het allemaal ook nog ingepland krijgt..."
Plannen voor de toekomst?
"Zeker weten. We willen doorgroeien van zes naar zestien aanbouwen per week. Dat maakt een enorm verschil voor de organisatie, in alle opzichten. Daarnaast willen we een derde vestiging openen in het oosten van het land zodat we echt landelijk kunnen opereren. Want er is nog heel veel potentieel. Om je een idee te geven: toen wij nog vanuit één vestiging opereerden, moesten we 900 aanvragen per jaar laten lopen – simpelweg omdat ze buiten ons verzorgingsgebied vielen. Dan gaan je handen wel jeuken..."
Tot slot. Tips voor startende ondernemers?
"Het zijn maar drie woorden, maar die hebben ons altijd richting gegeven: 'alles of niets'. En daarmee bedoel ik: ga er echt voor. Wees bereid om veel, heel veel opzij te zetten voor wat je wilt bereiken. Doe het goed. En anders: doe het niet."
Meer over ondernemen: 'Tien maal inspiratie: de ultieme leeslijst voor ondernemers'
Meer antwoorden
Benieuwd naar de antwoorden van andere ondernemers? Lees ze hier:
Janou Hendrix van Stal Hendrix
Joost Smits van RSE Telecom & ICT
Ook interessant: lees het artikel over Ron Knaap van Trigon
Deel dit artikel