Week van de Ondernemer: 10 vragen aan Joost Smits
In de Week van de Ondernemer zet Vodafone Business het MKB in het zonnetje – omdat we trots zijn op al die passie en ondernemingszin. Deze keer Joost Smits, directeur van het Groningse RSE telecom & ICT én Vodafone Business Partner. Over groeien – en toch een familiebedrijf blijven, over de kansen van AI en het belang van plezier maken.
Ondernemen in een wereld die steeds meer digitaal is, blijft een flinke uitdaging. Vodafone Business en MKB-Nederland zijn trots op alle ondernemers die zich iedere dag weer met hun hele hart inzetten voor hun bedrijf, klanten en personeel. Dit vieren wij van maandag 11 tot en met zondag 17 november in de Week van de Ondernemer. In dit artikel: RSE telecom & ICT.
Kun je wat vertellen over jullie werk?
"Bij ons draait alles om de klanten. Dat is wat mijn broer Gert en ik beschouwen als de kern van onze business. Natuurlijk, wij bieden telecom en ICT voor de zakelijke markt in Noord-Nederland. MKB-bedrijven helpen wij met hun mobiele en vaste telefonie, met cybersecurity, netwerken en connectiviteit. Maar wij geloven dat je pas succesvol kunt zijn als je je echt verdiept in de business van je klanten. Die diepe lokale marktkennis, dat maakt ons uniek. Een van onze klanten is een toonaangevend productiebedrijf in pallets. Ik vind dus niks mooier dan helemaal in de palletbusiness te duiken, ik wil snappen waar precies de behoeften van mijn klant liggen."
Meer leren over ondernemen? 'Haal meer inkomsten uit uw (deep) sales. Met deze 6 tips'
En hoe is de rolverdeling met Vodafone Business?
"Wij kijken samen met onze klanten wat ze nodig hebben en vervolgens adviseren we ze oplossingen van een van onze partners. Vodafone Business is voor ons een heel belangrijke partner en, eerlijk gezegd, andersom is dat ook het geval. In Noord-Nederland ligt het marktaandeel van Vodafone Business flink boven het gemiddelde van Nederland, dus blijkbaar werkt ons strategische partnership naar beide kanten prima. Het is de impact van een groot A-merk in combinatie met onze lokale marktkennis. Het feit dat wij letterlijk en figuurlijk de taal van de markt spreken levert toegevoegde waarde op. Er ontstaat dus synergie die wij in ons eentje nooit zouden bereiken en datzelfde geldt voor Vodafone Business. Ons partnership is een soort maatpak geworden. Een duurzame relatie, waarin we weten wat we aan elkaar hebben. En we zijn er voor elkaar, niet alleen bij feestjes, maar ook als er problemen zijn."
Hebben Gert en jij RSE opgericht?
"Nee, RSE bestaat al sinds 1989. Maar Gert en ik komen uit een ondernemersfamilie, van oorsprong in de horeca. Als familie waren, en zijn, we altijd op zoek naar nieuwe vervolgstappen en ondernemen zit nou eenmaal in ons bloed. De oud-eigenaar van RSE was op zoek naar opvolging en in een van onze restaurants raakten wij hierover met elkaar aan de praat. Na een aantal gesprekken bleek de combinatie van de gastvrijheid uit de horeca en de kennis en kunde van RSE een goede combinatie. In 2008 hebben Gert en ik een deel van de aandelen overgenomen en sindsdien is het altijd een familiebedrijf gebleven."
Wie is jullie doelgroep?
"Wij zeggen weleens: eigenlijk zou iedereen met een zakelijke mobiele telefoon of een werkplek klant bij ons kunnen zijn. Onze klantenlijst loopt van een eredivisieclub tot de grootste mosterdproducent van Nederland, van zorginstellingen en accountants tot isolatiebedrijven. Maar we doen echt niet alleen grote klanten. Als de kapper om de hoek op zaterdagavond in het café z'n telefoon in de wc laat vallen, dan sta ik ook voor hem klaar."
Op welke locaties werken jullie?
"Om te beginnen is er natuurlijk het persoonlijke contact met klanten op locatie, bijvoorbeeld voor advisering en andere projecten. Ook de salescollega's schuiven bij klanten aan. Maar met alle technologie waar we over beschikken kunnen we onze dienstverlening ook prima op afstand bieden. Dat doen we vanuit onze locaties in Groningen, Emmen en Winschoten. En onze helpdeskmedewerkers werken naar wens vanuit kantoor of vanuit huis."
Waar ben je het meest trots op?
"Onze bedrijfscultuur, zonder twijfel. We zijn ons heel goed bewust hoe belangrijk die is in een bedrijf waar elke collega klantcontact heeft. En ook al zijn we flink gegroeid, we hebben nog altijd die typische combinatie die je bij veel familiebedrijven aantreft: gastvrijheid en tegelijk 'vol gas gaan voor je klant'. En voor ons geldt ook wat voor elke bedrijfscultuur geldt. Of je nu contact hebt met collega's, partners of klanten: als je elkaar behandelt zoals je zelf behandeld wilt worden, komt dat op de een of andere manier zeker weten altijd weer terug."
Samen met je familie een bedrijf runnen, leuk! Of...?
"Omdat Gert en ik al zo lang samenwerken, ken je elkaar natuurlijk door en door, ook op zakelijk gebied. Het grote voordeel is dat je elkaar snapt en dat je aanvoelt hoe de ander naar iets kijkt. Daarbij blijven we broers en weten we exact wat we aan elkaar hebben. Je kunt elkaar door en door vertrouwen. En dan had ik nog niet verteld dat onze echtgenoten ook in het bedrijf werken…. Dit maakt het nog boeiender. Dat werkt prima, omdat je allemaal dezelfde doelen hebt en elkaars taal spreekt. Zakelijk en privé kunnen we goed op elkaar afstemmen en met een heldere rolverdeling weten we elkaar prima aan te vullen. Dus is een familiebedrijf runnen leuk? Nee, het is fantastisch! Helemaal met onze familie."
Wat was jullie grootste uitdaging?
"In het begin waren we vrij zwaar gefinancierd. Dan voel je aan alles: dit wordt keihard werken. Dag en nacht aan de slag, bikkelen, proberen de juiste keuzes te maken. Daar moet je doorheen. En als het dan lukt, en het gaat steeds beter, dan wordt je volgende uitdaging: hoe groei je op een goede manier? Ik ben heel lang alles zelf blijven doen. Deed HR én marketing én sales, terwijl ik die taken er eigenlijk niet meer bij kon hebben. Ik was heel veel tijd met die dingen bezig terwijl ik me ook volop moest focussen op de groei. We kregen steeds meer diensten en producten in ons pakket en we bleven maar groeien: zestien jaar geleden waren we nog met vijftien collega's – nu zijn we met z'n 65'en. De les die ik eruit getrokken heb: je moet niet alles zelf willen bedenken of doen. Haal er bijtijds goede mensen bij en vertrouw erop dat zij doen waar ze goed in zijn."
Plannen voor de toekomst?
"We zien overal kansen voor vernieuwing. Om te beginnen voor onze propositie 'Moderne werkplek'. Maar ook bijvoorbeeld voor AI: daarin zien we grote mogelijkheden op het gebied van consultancy en het bouwen van connectoren. We verwachten dat vrijwel elk bedrijf binnen een jaar of twee op de een of andere manier met AI bezig zal zijn. Dus dat is typisch zo'n gebied waar je als ondernemer gaat zaaien, in de verwachting dat die innovatie op termijn meer business gaat opleveren. En op korte termijn bieden bijvoorbeeld de nieuwe regels van NIS2 over cybersecurity al volop kansen. Daar hebben klanten nu al een concrete behoefte als het gaat om hun cybersecurity."
Tot slot. Tips voor startende ondernemers?
"Blijf realistisch, blijf goed nadenken. Je kan niet alles alleen: als je ergens mee zit, overleg dan met collega's of bevriende bedrijven, maakt niet uit of dat binnen of buiten de branche is. En maak vooral heel veel plezier. Zolang je oprecht passie in je bedrijf stopt, straalt dat uit op potentiële klanten en medewerkers – en dan willen ze graag bij jouw club horen."
Meer leren over ondernemen? '10 Favoriete websites, onmisbaar voor ondernemers in 2025'
Meer antwoorden
Benieuwd naar de antwoorden van andere ondernemers? Lees ze hier:
Janou Hendrix van Stal Hendrix
Rens Kooiman van De Prefabriek
Ook interessant: lees het artikel over Ron Knaap van Trigon
Gratis Ondernemers Advies
"Wij kijken samen met onze klanten wat ze nodig hebben en vervolgens adviseren we ze oplossingen van een van onze partners. Vodafone Business is voor ons een heel belangrijke partner en, eerlijk gezegd, andersom is dat ook het geval. In Noord-Nederland ligt het marktaandeel van Vodafone Business flink boven het gemiddelde van Nederland, dus blijkbaar werkt ons strategische partnership naar beide kanten prima. Het is de impact van een groot A-merk in combinatie met onze lokale marktkennis. Het feit dat wij letterlijk en figuurlijk de taal van de markt spreken levert toegevoegde waarde op. Er ontstaat dus synergie wij in ons eentje nooit zouden bereiken en datzelfde geldt voor Vodafone Business. Ons partnership is een soort maatpak geworden. Een duurzame relatie, waarin we weten wat we aan elkaar hebben. En we zijn er voor elkaar, niet alleen bij feestjes, maar ook als er problemen zijn."
Deel dit artikel