Week van de Ondernemer: 10 vragen aan Janou Hendrix
In de Week van de Ondernemer zet Vodafone Business het MKB in het zonnetje – omdat we trots zijn op al die passie en ondernemingszin. Bijvoorbeeld van klanten zoals Janou Hendrix, Manager Marketing & Events bij Stal Hendrix in het Limburgse Kessel. Over het mekka van de paardensport en de derde generatie, over Olympische ruiters en Californische huisvrouwen.
Ondernemen in een wereld die steeds meer digitaal is, blijft een flinke uitdaging. Vodafone Business en MKB-Nederland zijn trots op alle ondernemers die zich iedere dag weer met hun hele hart inzetten voor hun bedrijf, klanten en personeel. Dit vieren wij van maandag 11 tot en met zondag 17 november in de Week van de Ondernemer. In dit artikel: Stal Hendrix.
Hoe is het bedrijf ontstaan?
"Mijn opa zat in de koudbloeden, dat zijn de zwaardere paardenrassen die gebruikt werden op het land en in de bosbouw. In 1976 is het bedrijf verhuisd naar een boerderij in Baarlo, bij Venlo, waar ook zijn twee zoons gingen meewerken. Mijn oom Emile was een getalenteerd ruiter en mijn vader Paul was een geboren handelaar. De een reisde de wereld rond voor wedstrijden en trof daaromheen geïnteresseerde kopers. De ander regelde alles voor de verkoop. Het bleek een gouden combinatie. Zij hebben het bedrijf van hun vader verder uitgebouwd en zijn nog steeds regelmatig in het bedrijf te vinden, terwijl de derde generatie al is aangetreden."
Meer over ondernemen: '10 Favoriete websites, onmisbaar voor ondernemers in 2025'
Wat doet Stal Hendrix vandaag de dag?
"Tegenwoordig gaat het puur om springpaarden, daar gaat ons hart echt sneller van kloppen. Daarin doen wij veel verschillende dingen, die onderling overigens wel samenhangen. Wij fokken veulentjes en we kopen ze ook aan uit getalenteerde bloedlijnen, om ze vervolgens op te leiden. Dat kan je vergelijken met een voetbalschool die talenten aflevert op Champions League niveau. Verder geven mijn neef Tim en zijn vriendin Oda trainingen aan mensen die zichzelf als ruiter willen verbeteren. We organiseren wedstrijden en veilingen, en dan hebben we ook nog een hengstenstation voor de fokkerij. Binnen dit gespecialiseerde vakgebied zijn onze activiteiten dus heel divers – dat maakt ons in Nederland vrij uniek."
Wie is jullie doelgroep?
"Wij hebben een internationale doelgroep. Kopers komen uit de VS, Europa en de Arabische wereld, daarbij gaat het zelden om eenmalige contacten. Met vrijwel al onze klanten hebben we een hechte, langdurige relatie. Het zijn professionals en vermogende particulieren, een goed paard vraagt om een serieuze investering. Voor onze trainingen komen mensen echt overal vandaan, van Finland en Zweden tot Libanon. En de doelgroep is enorm betrokken. Wij worden regelmatig door klanten gebeld met de vraag 'Wanneer is dat evenement volgend jaar?' Zij plannen dan alles daaromheen, omdat ze per se bij onze evenementen willen zijn."
Op de website staat: 'Het juiste paard bij de juiste ruiter brengen'. Hoe doe je dat?
"Je moet weten dat in de Verenigde Staten een trainer vaak een dubbele rol heeft. Die traint niet alleen zijn klanten maar adviseert ze ook bij de aankoop van een paard. Geen paard is namelijk hetzelfde. Doordat wij veel contact met die trainers hebben, weten we aan welk soort paard behoefte is. Verschillende doelgroepen vragen om verschillende types paarden. Een huisvrouw in Californië stelt nu eenmaal andere eisen dan een Olympische ruiter – en wij bedienen beide markten."
Over markten gesproken, wat doen jullie aan marketing?
"In het voorjaar organiseren wij een internationale springwedstrijd. Daarnaast houden we vier veilingen per jaar. Eén daarvan in het World Equestrian Center, een gigantisch complex voor de paardensport in Ocala, Florida. Dat doen we op die plek omdat driekwart van onze verkopen in Amerika plaatsvinden. Daarnaast organiseren we veilingen voor de verkoop van jonge getalenteerde springpaarden en veulentjes van derden. Daarmee ondersteunen we het Limburgse fokgebied. En eind van het jaar doen we nog een veiling online. Daar kunnen mensen een jong paard van een jaar of drie, vier kopen. Mijn vader zegt altijd 'De driehoek Valkenswaard - Aken - Brussel is het mekka van de paardensport'. En we mogen gerust zeggen dat wij daar ons steentje aan hebben bijgedragen."
Waar ben je het meest trots op?
"Dat wij al zo lang een gevestigde naam zijn. Dat heeft alles te maken met de langdurige relaties met onze klanten. Het eerste contact in de VS stamt al uit 1983 – momenteel doen wij nog steeds zaken met de dochter van die eerste Amerikaanse koper. Of neem Ian Millar, ook wel bekend als Captain Canada: die is inmiddels 77 en deed al tien keer mee aan de Olympische Spelen: zeven keer deed hij dat op een paard van Stal Hendrix. Daar ben ik trots op, hoe we dat als Limburgs familiebedrijf voor elkaar hebben gekregen."
Wat zie je als een grote uitdaging?
"Misschien wel de grootste uitdaging: paardenwelzijn. Bij Stal Hendrix zorgen we heel goed voor onze paarden, ook als ze op het hoogste niveau presteren. Maar soms zie je in het nieuws dat het ergens verkeerd gaat en dat mag natuurlijk nooit gebeuren. Omdat wij een toonaangevend bedrijf zijn, voel ik het als een vanzelfsprekende plicht dat we onze ogen en oren openhouden voor het welzijn van de dieren. We hebben een voorbeeldfunctie."
Zijn er nog andere, meer concrete uitdagingen?
"Innoveren, daar ben je nooit klaar mee. Denk aan de ruimtes en trainingen die de paarden nodig hebben: zo hebben we onze locatie in Baarlo al drie keer verbouwd, de stallen uitgebreid en geüpdatet naar de nieuwste vereisten. Dat zijn van die innovaties die we nodig achten met het oog op marktontwikkelingen, maar die we ook doorvoeren vanuit onze passie voor het vak. Wel zorgen we er altijd voor dat die concrete vernieuwingen passen binnen de strategische keuzes die we voor de langere termijn maken. Over drie jaar willen we nog steeds toppaarden kunnen afleveren."
Welke rol heeft TCC als Business Partner van Vodafone voor Stal Hendrix?
"Zij zijn onze intermediair voor IT. En Tom, onze contactpersoon bij TCC, is zelfs familie geworden: hij is de schoonzoon van Emile. Als derde generatie willen we ons bij Stal Hendrix volledig kunnen focussen op de dingen waar we goed in zijn. We reizen bovendien veel en hij heeft ons met het juiste pakket prima ontzorgd. Als ondernemer is het heel prettig wanneer je dingen kunt overlaten aan iemand die z'n vakgebied echt goed snapt. Dat geldt als je bijvoorbeeld met een cateraar samenwerkt voor een evenement, maar dat geldt zeker ook voor zoiets belangrijks als IT en telecom. Met de juiste klik kun je echt op elkaar bouwen."
Tot slot. Tips voor startende ondernemers?
"Ten eerste: doen. Kansen signaleren en die dan ook echt oppakken. Ook al werkt het niet, als ondernemer leer je er altijd van. Het hoeft niet iets nieuws te zijn, maar door het te doen kom je verder. Zelf ben ik tijdens de coronapandemie een internetplatform begonnen en daardoor heb ik weer veel nieuwe dingen geleerd. Dus doe het! En ten tweede: ga praten met mensen die je goed vindt in je vakgebied, sta open voor nieuwe inzichten en ervaringen. Luister podcasts, ga naar evenementen en ontmoet vakgenoten. Vul je bagage."
Nog een succesvolle ondernemer: 'E-book: zo werkt de succesformule van JOSH-V'
Meer antwoorden
Benieuwd naar de antwoorden van andere ondernemers? Lees ze hier:
Rens Kooiman van De Prefabriek
Joost Smits van RSE Telecom & ICT
Ook interessant: lees het artikel over Ron Knaap van Trigon
Deel dit artikel