Week van de Ondernemer: 10 vragen aan Ron Knaap (Trigion)
In de Week van de Ondernemer zet Vodafone Business een aantal bedrijven in het zonnetje – omdat we stiekem heel trots zijn op zulke klanten. Deze keer Ron Knaap, Directeur platform technology bij Trigion. Over 'drone in a box' en het belang van een netwerkorganisatie, over mouwen opstropen en de relevantie van menselijke interactie.
Ondernemen in een wereld die steeds meer digitaal is, blijft een flinke uitdaging. Vodafone Business en MKB-Nederland zijn trots op alle bedrijven en ondernemers die zich iedere dag weer met hun hele hart inzetten voor hun klanten en personeel. Dit vieren wij van maandag 11 tot en met zondag 17 november in de Week van de Ondernemer. In dit artikel: Trigion.
Trigion of Facilicom: hoe zit dat precies?
"Facilicom is de moedermaatschappij, Trigion is een van de vier businessorganisaties die daaronder vallen. Het is de grootste divisie van de vier, gespecialiseerd in beveiliging. Wij leveren mensen en activiteiten, de zogeheten soft services. En wat wel interessant is: Facilicom heeft weliswaar ruim 20.000 fte's, maar het is opgericht als een echt familiebedrijf en dat is het ook altijd gebleven. We hebben geen externe aandeelhouders, geen vreemd vermogen. Typisch Rotterdams: mouwen opstropen en aan de slag."
Lees ook over andere bedrijven in het grootzakelijke segment: 'Meer inzicht in cyberdreigingen, ook voor middelgrote organisaties'
Waar kunnen we Trigion van kennen?
"We zijn het grootste beveiligingsbedrijf van Nederland. Trigion beveiligt AZC's en energiecentrales, banken en fabrieken, ziekenhuizen en winkelcentra... Ik zou oprecht geen branche kunnen bedenken waarin we niet actief zijn. Als je eenmaal een van onze rode autootjes hebt gezien, zie je ze overal."
Wat is jouw taak daarbinnen?
"Ik ben verantwoordelijk voor de platformtechnologie, vooral waar het gaat om de kritieke infrastructuur. Wij hebben een enorm platform waar onze alarmcentrale en de zorgcentrale op draaien. Daarin zijn we bewust vendor-onafhankelijk: het maakt ons dus niet uit welk merk of systeem onze klanten gebruiken. Ik ben verantwoordelijk voor beheer, onderhoud en ontwikkeling van dat platform. Voor de innovatie werk ik al sinds 2003 samen met Vodafone Business. Leuk om te weten: in dat jaar waren wij de grootste dataverbruiker van Nederland. Destijds hebben wij samen ook de eerste handheld voor medewerkers 'in het veld' ontwikkeld."
Hoe ziet je werkdag eruit?
"Het is bepaald geen van-9-tot-5-baan. Wij moeten er 24/7 voor onze klanten zijn, en ik werk vanaf elke denkbare locatie in binnen- of buitenland. Dat houdt In: veel overleg over technologie. Verder veel werkzaamheden rondom cybersecurity. Ik spreek veel leveranciers en klanten. En ik besteed veel tijd aan research: welke nieuwe technologieën zijn er? Daarbij ben ik overtuigd dat voor onze behoeften ergens in de wereld al oplossingen bestaan. Misschien in een andere vorm of in een ander soort organisatie, maar de functionaliteiten kunnen wij dan weer modelleren naar onze organisatie."
Waarin onderscheidt Trigion zich van andere aanbieders?
"Er zijn wel vergelijkbare aanbieders, maar die zijn binnen Nederland doorgaans kleiner dan wij en wereldwijd juist groter, denk aan G4S of Securitas. Wat ons onderscheidt, zijn twee dingen. Ten eerste: als familiebedrijf zijn wij anders georganiseerd. Daardoor zijn onze lijnen korter en zijn wij flexibeler. Dat maakt onze slagkracht groter. Wij kunnen sneller inspelen op nieuwe situaties en ontwikkelingen. En ten tweede: omdat wij geen externe aandeelhouders hebben, zijn wij meer georiënteerd op continuïteit dan op winstmaximalisatie. Als het een keer wat minder goed gaat, hoeven wij niet de kaasschaaf over onze services te halen. Heel geruststellend voor onze klanten, aangezien het om hun veiligheid gaat."
Welke rol speelt technologie bij jullie?
"Die rol wordt steeds groter en manifester. Maar eerst even een stapje terug. Vijf jaar geleden dachten we nog: heeft een klant een vraagstuk, dan lossen we dat op met mensen. Nu is er op de arbeidsmarkt veel meer vraag dan aanbod. Bovendien geldt voor ons segment: mensen moeten een diploma hebben én goedkeuring van de politie. Op dit moment zijn er in ons land slechts 30 tot 35 duizend mensen met een geldig diploma. De poel waar wij in vissen is dus nog kleiner dan die van veel andere bedrijven. En dat maakt technologie die taken kan overnemen alleen maar belangrijker. Onze visie: zet mensen in waar menselijke interactie relevant is, gebruik techniek voor eenvoudige en eentonige taken."
Waar ben je het meest trots op?
"Wij zijn de eerste particuliere verkeerscentrale in Nederland. Dat houdt in: afgezien van de snelwegen en de tien grootste gemeenten, managen wij al het verkeer in de provincie Noord-Holland. Dat vraagt om veel overleg en afstemming: onze bedrijfsorganisatie is anders dan die van een overheid, dus je moet zorgvuldig met elkaar afstemmen. Concreet maken wij plannen voor wegwerkzaamheden, we managen verkeers-stromen, regelen matrixborden... We werken dus zowel op operationeel, tactisch als strategisch niveau."
Wat is jullie grootste uitdaging?
"Naast het aantrekken van het juiste talent: de snelheid waarmee wij moeten inspelen op nieuwe ontwikkelingen in cybersecurity. Vanuit beveiligingsoogpunt moet je permanent alert blijven en zo snel mogelijk een antwoord hebben op nieuwe dreigingen. En dat verandert ook weer onze behoefte aan talent. Waar we vroeger konden volstaan met professionals op MBO en HBO niveau, hebben we nu steeds vaker ook academici nodig. Dat maakt ook het belang van ons netwerk steeds groter: je moet tegenwoordig absoluut een netwerkorganisatie zijn om elkaar te kunnen helpen. Je kan simpelweg niet alles meer zelf doen."
Plannen voor de toekomst?
"Het ziet er naar uit dat wij de eerste organisatie worden die door heel Nederland publiek en privaat drones mag vliegen. Dat gebeurt op grote afstand, dus zonder dat de piloot de drone fysiek kan zien. Vanuit onze centrale in Schiedam kunnen we overal drones besturen, ook al is dat in Den Helder of Maastricht. Zo kunnen we door de inzet van nieuwe technologie ook andere vormen van veiligheid bieden. Op dit moment zijn we piloten hiervoor aan het opleiden. We parkeren een drone op een locatie in het land, we noemen dat 'drone in a box', steken de stekker in het stopcontact en voilà, je kan vliegen. Ideaal, bijvoorbeeld om verkeersstromen in goede banen te leiden rondom een groot festival."
Tot slot. Tips voor startende ondernemers?
"Wat ik zie bij starters: ze willen vaak heel snel heel groot worden. Ik zou zeggen: probeer niet in het eerste jaar de groei van de komende tien jaar te behalen. Te snelle groei levert veel grotere problemen op dan een gestage groei. Zeker als je met mensen werkt: hoe zorg je dat zij de geest van je bedrijf overnemen, ook in hun gedrag? En als je continu mensen moet inhuren omdat je ze zelf nog niet hebt, mensen die jou moeten vertegenwoordigen bij de klant... dan leidt dat niet tot het juiste beeld bij de klant. Dat gaat in de toekomst je proces verstoren. Of laat ik het positief formuleren: think big, start small."
Meer over bedrijven en ondernemen: 'VINCI Energies over CYOD: ontzorging, keuze en gemak'
Meer antwoorden
Benieuwd naar de antwoorden van andere ondernemers? Lees ze hier:
Janou Hendrix van Stal Hendrix
Deel dit artikel