Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Hoe goed heeft u thuiswerken geregeld? 7 tips voor verbetering

Nu we de pandemie achter ons hebben gelaten, kunnen we vaststellen dat thuiswerken als onderdeel van hybride werken een geweldige manier is om de productiviteit en efficiëntie van medewerkers te vergroten. Er zijn wel wat mitsen. De belangrijkste: mits u een omgeving creëert die voor u en uw medewerkers werkt. Hier volgen enkele van de meest actuele thuiswerktips.

In dit artikel vindt u een aantal tips voor thuiswerken, voor uzelf en om aan uw medewerkers mee te geven. Wilt u hybride werken goed regelen? Lees meer over hybride werken, de nieuwe vorm van werken

Werkgevers én werknemers profiteren van de voordelen van af en toe thuiswerken. Voor veel werknemers draagt thuiswerken bij aan een betere werk/privébalans. Ook kunnen ze zich beter focussen op complexe zaken, zonder al te veel afleiding. Voor werkgevers betekent minder mensen op kantoor minder kantoorkosten en een hogere productiviteit van de werknemers. Voor een succesvol model van werken op afstand zullen werkgevers moeten investeren in de juiste technologie en een beleidskader creëren dat consequent in de hele organisatie kan worden toegepast. Het is belangrijk om het technisch en organisatorisch goed te regelen, volgens de meest recente ervaringen en inzichten. 

Hoe goed heeft u thuiswerken geregeld? 7 tips voor verbetering

Zeven tips voor de praktijk

Maar dan de praktijk. Natuurlijk zorgt u dat u een goed thuiswerkbeleid heeft en dat uw medewerkers thuis de juiste faciliteiten hebben - bekijk onze oplossingen. Maar hoe zorgt u dat thuiswerken ook echt werkt? We verzamelden zeven belangrijke, actuele tips voor u.

Tip 1 Richt een comfortabele werkruimte in

Het hebben van een speciale werkruimte thuis kan u helpen georganiseerd, gefocust en productief te blijven. Zorg ervoor dat uw werkruimte goed verlicht, goed geventileerd en ergonomisch ontworpen is, zodat deze voldoet aan uw individuele behoeften. U kunt in deze ruimte ook sfeer aanbrengen met de juiste meubelen of accessoires, zodat de ruimte comfortabel aanvoelt om uw uren te maken.

Tip 2 Stel grenzen

De balans tussen werk en privé is belangrijk bij thuiswerken. Zorg ervoor dat u grenzen stelt tussen uw werk en uw privéleven door regelmatige begin - en eindtijden voor werkdagen vast te stellen, regelmatig pauzes te nemen en afleiding zoals sociale media of huishoudelijke taken te vermijden. Als u probeert een evenwicht te vinden tussen werk en kinderopvang, is organisatie essentieel. Een dagelijkse routine voor uzelf (en eventueel uw kinderen) kan ervoor zorgen dat iedereen op dezelfde lijn zit. Dit omvat regelmatige etenstijden, aangewezen speeltijd en vaste tijden voor wanneer het tijd is om te gaan werken.

Tip 3 Stel prioriteiten bij taken

Om de productiviteit te maximaliseren, stelt u prioriteiten op basis van hun belang en urgentie. Verdeel grotere projecten in kleinere stukken, zodat u zich op één taak tegelijk kunt concentreren zonder overweldigd te raken. 

Tip 4 Gebruik samenwerkingstools

Online tools zoals videoconferenties, chatrooms, projectmanagementsystemen en platforms voor het delen van documenten zijn essentieel om in contact te blijven met collega's en klanten terwijl u op afstand werkt. Deze tools vergemakkelijken de communicatie, verminderen misverstanden en helpen projecten op schema te houden. Lees alles over samenwerkingstools voor soepel hybride werken.

Hoe goed heeft u thuiswerken geregeld? 7 tips voor verbetering

Tip 5 Blijf gemotiveerd

Werken op afstand kan isolerend werken. Zet een systeem op om in contact te blijven met collega's en klanten en zorg ervoor dat u gedurende de dag regelmatig pauzes neemt. Beloon uzelf voor het voltooien van taken, stel realistische doelen en neem de tijd om uw successen te vieren. 

Tip 6 Blokkeer afleiding

Thuiswerken kan een geweldige manier zijn om u op uw taken te concentreren en uw tijd optimaal te benutten, maar u wordt gemakkelijk afgeleid door e-mails, meldingen van social media of door huishoudelijke taken. Om deze verleiding te vermijden, stelt u specifieke tijden in voor het controleren van e-mail en berichten en beperkt u zichzelf om ze buiten die aangewezen tijden te bekijken. Zo blijft u productief en zorgt u ervoor dat niets uw werk in de weg staat! 

Tip 7 Vergeet niet om te ontspannen

Bij thuiswerk kan het gemakkelijk zijn om overweldigd te worden door de hoeveelheid werk. Om te voorkomen dat u bijvoorbeeld een burn-out krijgt, is het belangrijk om tussen de taken door een moment vrij te maken voor ontspanning. Dit kan een wandeling om de hoek zijn, luisteren naar muziek of zelfs yoga. Een mentale pauze zorgt ervoor dat u fris en geconcentreerd terugkomt op uw werkzaamheden. Probeer, indien mogelijk, elke dag een uur voor uzelf uit te trekken om iets te doen dat u ontspant en het stressniveau helpt te verlagen. Dit helpt niet alleen bij de productiviteit, maar zorgt er ook voor dat u fysiek en mentaal gezond blijft terwijl u thuis werkt! Leer alles over de mentale kant van thuiswerken in deze aflevering van onze podcastserie 'Out of Office'.

Gratis Ondernemers Advies

Krijg 1-op-1 advies van een onafhankelijk adviseur