Test uw kennis: SEO-jargon en wat het betekent
SEO (Search Engine Optimisation) is belangrijk om uw website gevonden te laten worden en om het beste uit uw website te halen. Maar het technische jargon maakt SEO soms moeilijk te begrijpen, laat staan implementeren. Om u te helpen een beter inzicht te krijgen, hebben we deze SEO-woordenlijst samengesteld met vereenvoudigde definities en nuttig advies. Benieuwd hoe staat met uw kennis, test uzelf!
Van gebroken links tot Google penalties: dit zijn de SEO-termen die u moet kennen. Dit artikel legt u uit wat het technische jargon betekent. Ook interessant: laat snel de vindbaarheid van uw bedrijfssite checken!
Duplicate content
Wanneer dezelfde inhoud op meer dan één pagina op het internet beschikbaar is, dan noem je dat duplicate content. Zoekmachines, zoals Google of Bing, houden niet van dubbele inhoud, want als er verschillende pagina's zijn met exact dezelfde of zeer vergelijkbare inhoud, dan is het niet duidelijk welke pagina hoger in de zoekresultaten komt te staan. Omdat dit verwarring veroorzaakt, kan het tegen u werken, omdat zoekmachines deze pagina's lager plaatsen en in plaats daarvan de voorkeur geven aan andere webpagina's.
De eenvoudigste manier om ervoor te zorgen dat u duplicate content vermijdt? Zorg dat de inhoud van elke pagina uniek en origineel is. Als u om welke reden dan ook dezelfde inhoud op meer dan één pagina moet gebruiken, is het gebruik van een canonical tag (weer een SEO-term: een manier om zoekmachines te vertellen dat een pagina een kopie is van een andere pagina) een goede tip.
Nog meer termen verklaard: wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Broken links
Broken links zijn links op een website die niet werken. Deze links kunnen frustrerend zijn voor gebruikers omdat hun online reis plotseling tot stilstand komt. Dat gebeurt dan omdat ze geen toegang krijgen tot de informatie die ze nodig hebben of omdat ze niet verder kunnen met een proces om een bepaalde bestemming te bereiken. Dit kan hen afschrikken; ze kunnen hun interesse in uw bedrijf of product volledig verliezen.
Broken links veroorzaken ook problemen voor zoekmachines, omdat deze links gebruiken om nieuwe pagina's te ontdekken. Als uw website gebroken links bevat, is het onwaarschijnlijk dat zij deze positief zullen beoordelen.
Het goede nieuws is dat u dit probleem kunt voorkomen door uw website zelf regelmatig te controleren of door een tool voor het controleren van gebroken links te gebruiken, zoals Google Search Console, waarmee u ze kunt opsporen en snel kunt (laten) repareren.
Google penalties
Als u een Google penalty ontvangt, betekent dit dat u een of meer van de marketingregels van Google hebt overtreden. Google noemt deze officieel 'handmatige acties en algoritmische acties' in plaats van sancties. Handmatige acties worden uitgevoerd door een mens die uw site bekijkt en algoritmische acties komen voort uit een Google-update die uw website degradeert.
Afhankelijk van de aard van de inbreuk kunnen sancties inhouden dat de ranking van uw website wordt verlaagd of zelfs helemaal uit de zoekresultaten wordt verwijderd.
Alles wat Google beschouwt als valsspelen, misleiden of manipuleren van de zoekmachine om betere resultaten te krijgen, kan een sanctie opleveren. Tactieken zoals het overmatig ‘volproppen’ van zoekwoorden in uw inhoud, het kopen van links of het gebruik van spammy technieken kunnen leiden tot penalties, met als resultaat het verlies van verkeer en inkomsten.
Als u een fout maakt die leidt tot een penalty, raak dan niet in paniek. U kunt stappen ondernemen om de fout te herstellen. Maar de beste manier om in de eerste plaats te voorkomen dat u door Google wordt bestraft, is door de richtlijnen te volgen en u te richten op het maken van goede inhoud voor uw publiek.
Wilt u meer weten over alles wat met SEO te maken heeft? U leert het in onze serie over Digital Marketing.
Website indexeren
Om uw bedrijf vindbaar te maken op het internet moet uw website geïndexeerd zijn. Indexeren betekent dat de website is toegevoegd aan de internetdatabase, zodat mensen hem kunnen vinden als ze op zoek zijn naar informatie die verband houdt met uw inhoud. Anders zou uw website 'onzichtbaar' zijn.
Zoekmachines crawlen (weer zo’n term: doorzoeken) voortdurend het internet – met behulp van 'bots' of 'spiders' – om nieuwe websites te vinden die worden toegevoegd aan de database met zoekresultaten. De crawlsnelheid is een factor voor de rangschikking van pagina's. Ervoor zorgen dat uw website 'crawlable' is, betekent dat zoekmachines er gemakkelijk doorheen kunnen navigeren en uw pagina's kunnen vinden voor indexering. U kunt uw website ook rechtstreeks bij zoekmachines aanmelden om hen te laten weten dat hij bestaat. De eenvoudigste manier om uw website te laten indexeren is via Google Search Console.
Om uw website zichtbaar te houden nadat hij is geïndexeerd, moet u uw site voortdurend optimaliseren voor zoekmachines en inhoud van hoge kwaliteit creëren.
Ook interessant: hoe doe je een SEO-zoekwoordenonderzoek?
Descriptive links
In tegenstelling tot algemene links zoals 'klik hier' vertellen beschrijvende links de gebruiker precies waar hij naartoe gaat en wat hij kan verwachten als hij doorklikt. Met een duidelijke, snelle beschrijving van de inhoud van de gelinkte pagina geven ze de gebruiker een nuttige aanwijzing zonder dat hij hoeft door te klikken.
Enkele voorbeelden van beschrijvende links zijn: 'leer hoe je een cupcake maakt' of 'lees meer over plaatsen om te bezoeken in Parijs'. De gebruiker kan dan zelf beslissen waar hij heen wil.
Beschrijvende links besparen gebruikers zowel tijd als frustratie bij het surfen en zijn bijzonder nuttig voor mensen die soms moeite hebben met de toegankelijkheid van websites en die schermlezers gebruiken om door het internet te navigeren.
Inzicht in deze veelgebruikte SEO-termen kan u helpen een effectieve strategie te implementeren om uw zakelijke doelen te bereiken.
Heeft u praktisch SEO-advies nodig voor de website van jouw mkb-bedrijf? Er zijn veel adviesbureaus.
Deel dit artikel