Hoe blijft uw winkelbedrijf relevant? Switch van retail naar e-tail!
Consumenten switchen graag naadloos tussen online shops en fysieke winkels. En door de groei van e-commerce wordt bijna elke stenen winkel zonder online verkoop irrelevant. Maar hoe wordt u van een fysieke retailer ook een succesvolle e-tailer?
In 'De toekomst van retail', het nieuwe e-book van Vodafone Business, komen verschillende experts aan het woord. Een concumentenpsycholoog en de algemeen directeur van brancheorganisatie INretail, een succesvolle ontwikkelaar en een vastgoedspecialist. Ook e-tailer worden? Lees: 'E-book voor de retailer die e-tailer wil worden: zo bouwt u de webshop'.
Vier experts, vier perspectieven
Een pandemie, personeelstekort, zorgen over inflatie: de uitdagingen voor retail-ondernemers zijn bekend. Maar hoe ziet de toekomst eruit? En hoe maak je een kloppend verhaal? Om antwoorden vanuit meerdere perspectieven te krijgen, komen in ons nieuwe e-book vier verschillende experts aan het woord. Een paar quotes als voorproefje.
Reddingsboei voor het middensegment
Jan Meerman van INretail: "De reddingsboei voor het middensegment? Die zit 'm in het vermogen van de retailondernemer om zich zowel online als offline effectief te profileren én te anticiperen. Het is slikken of stikken." Consumentenpsycholoog Patrick Wessels: "Nostalgie speelt zowel bij ouderen als bij jongeren een steeds belangrijkere rol. Producten in het nostalgische domein dragen bij aan het gevoel van controle en rust. Ze verwijzen terug naar een tijd met minder onzekerheid, iets dat de beide doelgroepen sterk aanspreekt."
Minder ketenwinkels, meer zelfstandige winkeliers
Bart van Twillert, Westfield Mall of the Netherlands: "Succesfactoren? Optimale bereikbaarheid en gratis parkeren, fraaie, hoogwaardig afgewerkte looproutes en andere gemeenschappelijke ruimten, waaronder schone toiletten. De complete beleving moet kloppen." En tot slot Herman Kok, directeur Kern, kennis- en netwerkorganisatie rond vitale centrumgebieden: "De laatste jaren daalt het aantal ketenwinkels, terwijl het aantal zelfstandige winkels groeit. Denk aan vintagewinkels en boekhandels. En je ziet steeds meer zelfstandige winkeliers die als webshop zijn begonnen en na verloop van tijd een offline winkel toevoegen voor extra klantenbinding."
Download het e-book
Nieuwsgierig geworden? Naar meer trends, inzichten en voorbeelden? En benieuwd naar de mogelijkheden en kansen voor retail?
De toekomst van retail
Trends bij het winkelend publiek
Het stadscentrum van 2030
Van retail naar e-tail: hoe dan?
Deel dit artikel