VanMoof onder McLaren Applied door met VodafoneZiggo's IoT-tech
VanMoof leeft! Het iconische fietsenmerk gaat een nieuwe toekomst tegemoet met e-stepbedrijf Lavoie, onderdeel van het Britse McLaren Applied. Daarmee breken ook nieuwe tijden aan voor de slimme IoT-oplossingen van het merk, powered by VodafoneZiggo. McLaren Applied heeft met de curatoren en met VodafoneZiggo vastgelegd dat ook de IoT-samenwerking weer springlevend is, tot minimaal maart 2025. Waar gebruikt VanMoof de VodafoneZiggo's IoT-tech voor? Dit verhaal legt het uit.
Machine to machine, kortweg M2M, is directe communicatie tussen apparaten via elk communicatiekanaal, inclusief bekabeld en draadloos. De wereldbekende VanMoof fietsen maken volop gebruik van M2M. Leer alles over onze IoT-oplossingen.
De uitdaging: wereldwijd terugvinden
Wat is eigenlijk de definitie van een VanMoof fiets? VanMoof heeft sinds de start van de onderneming bekend gestaan om twee kenmerken: functionaliteit en innovatie. Dat heeft onder meer geleid tot integratie van verlichting in de fietsen in samenwerking met Philips. De verlichting is uiteindelijk volledig in het frame verwerkt, en kan dus niet zomaar kapotgaan. Alle draden zijn weggewerkt en de dynamo zit in het voorwiel, het is dus een clean systeem. Na de geïntegreerde verlichting volgden het geïntegreerde slot en een eigen zadel, een zadelklem en een kettingkast. De laatste toevoeging aan het portfolio is een elektrische fiets die niet als elektrische fiets te herkennen is omdat wederom alle onderdelen in het frame zijn geïntegreerd.
Deze fiets bevat een slimme toepassing van Machine to Machine (M2M)-technologie, die in samenwerking met Vodafone is ontwikkeld. Oprichter en inmiddels oud-CEO Taco Carlier zei daarover in een interview met V-Hub, een jaar voordat VanMoof onderdeel werd van McLaren Applied: “Ons doel voor de komende jaren is het bijdragen aan het terugdringen van fietsendiefstal. Dat is een groot sociaal probleem. Het lijkt gewoon irritant, maar het is meer dan dat.”
Hij legde uit: “Omdat mensen bang zijn voor fietsendiefstal fietsen ze de stad rond op oude ‘wegwerpfietsen’. Dit heeft drie grote nadelen. Ten eerste gooit iedereen zijn fiets zomaar weg dus de gemeente blijft maar fietsenstallingen plaatsen en fietsen opruimen. Ten tweede is het een milieuprobleem. Het is gewoon een verspilling van resources wanneer je elk jaar een nieuwe ‘wegwerpfiets’ koopt. Ten derde fietst het gewoon minder fijn. Als mensen een nieuwe VanMoof hebben realiseren ze zich hoe fijn dat fietst. Vervolgens gaan ze meer fietsen.”
"Om te helpen deze visie te realiseren hebben we de hulp van Vodafone ingeroepen. We wilden een Find my VanMoof-app creëren waarmee je je fiets op een website kunt terugvinden als hij is gestolen. Dat zijn we samen met Vodafone gaan creëren en dat is gelukt.” De samenwerking met Vodafone is tot stand gekomen dankzij het gebruik van Social Media. “Wij delen al onze issues op Facebook, ook de strategische beslissingen. Door onze visie te delen werd het opgepakt door iemand die bij Vodafone werkt. Vervolgens zijn we samen gaan ontwikkelen. Ik vind ook dat de merken bij elkaar passen. Vodafone zie ik ook als stedelijk, jong en bruisend.”
De oplossing: één aanspreekpunt
De elektrische fietsen van VanMoof hebben nu op een onzichtbare plek een ingebouwde SIM-kaart en GPS, waar ze niet zomaar te verwijderen zijn door een dief. Als de fiets gestolen wordt, kan de gebruiker inloggen op een website waar vervolgens te zien is waar de fiets zich bevindt. Dat het werkt, is onlangs bewezen toen op die manier een gestolen VanMoof binnen een dag werd teruggevonden in Florida.
De volgende stap is het bieden van deze slimme M2M-dienst op gewone fietsen. “Op een elektrische fiets is het vrij eenvoudig, daar zit immers al elektriciteit in. We zijn nu", zo legde mede-oprichter en inmiddels oud-CEO Carlier in het interview met V-Hub uit, "druk bezig om dit op te lossen voor normale fietsen. Dat is een grote uitdaging, hoe ga je zo efficiënt mogelijk met je energiegebruik om? Wanneer je fiets twee weken op een station staat, wil je nog steeds je fiets terugvinden wanneer deze gestolen is.”
Ook interessant: Lees meer over IoT en 5G. En: IoT, wat bedoelen ze er mee?
“Het is geweldig om als klein bedrijf te kunnen samenwerken met zo’n grote partij. Er zit daar zoveel kennis." - Taco Carlier, CEO VANMOOF
Carlier is altijd enthousiast geweest over de samenwerking met Vodafone. “Het is geweldig om als klein bedrijf te kunnen samenwerken met zo’n grote partij. Er zit daar zoveel kennis. Het is een grote organisatie waar je met veel mensen te maken hebt, maar we hebben een goede accountmanager die ons goed helpt. Zij komt vaak langs en als we vastlopen trekt zij ons er weer uit. Je moet iemand hebben die erin gelooft.”
Dat er voor de hele wereld één aanspreekpunt is, zag hij als groot voordeel. “Het is voor ons heel fijn dat we wereldwijd werken met één aanbieder, met één tarief. We hoeven ons geen zorgen te maken waar welke fiets met SIM naartoe gaat. Het werkt overal, behalve in Noord-Korea.” Aanvankelijk leek het wereldwijde management van de SIM-kaarten een uitdaging. “We hadden het geluk dat Vodafone daar net een tool voor heeft ontwikkeld die we daarvoor kunnen gebruiken.”
Het resultaat: nieuwe diensten en producten
De toenmalige CEO Taco Carlier had in de periode tot aan het faillissement al grootse plannen voor verdere samenwerking met Vodafone. “We kijken nu of we Vodafone location-based services kunnen implementeren. Nu bepaal je met GPS je locatie aan de hand van satellieten. We zijn nu aan het onderzoeken met Vodafone of we dat kunnen gaan bepalen aan de hand van de zendmasten. Een driepuntsmeting is veel energiezuiniger dan GPS en werkt beter in gebouwen.”
Toen duidelijk werd dat de M2M-technologie werkt, zag Carlier een breed scala aan mogelijkheden. “Denk aan een systeem waarbij klanten een fiets bij ons kopen voor een klein bedrag en daarnaast maandelijkse kosten hebben voor een abonnement, verzekering en het terughalen. Het is als het ware bike as a service. Als de fiets gestolen wordt, laten wij hem ophalen.”
“Je kunt het ook gebruiken voor fietsdeel-systemen. Bike sharing kennen we in Nederland bijna niet. Maar New York, Barcelona, Madrid, Londen en Parijs hebben wel allemaal dat soort systemen. En je kunt het gebruiken in een Smart City. Bijvoorbeeld door stoplichten eerder op groen te krijgen voor fietsers als het regent.” “Wij willen deze visie graag wereldwijd met Vodafone uitdragen. Fietsen is wereldwijd hot en dankzij de technologie van Vodafone kunnen we fietsen veiliger maken. Ik vind dat een geweldig verhaal. Zo maken we steden fietsvriendelijker, helpen we het milieu en leven de mensen gezonder.”
Deel dit artikel