Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

VINCI Energies over CYOD: ontzorging, keuze en gemak

CYOD is een praktische ‘ontzorgingsdienst’ voor organisaties om centraal devices en abonnementen te realiseren voor medewerkers. “Met de CYOD-dienst van Vodafone Business wordt onze IT-afdeling ontzorgd én bieden we onze mensen meer keuze en gemak”, vertelt Jan Govert Kemps, IT-director bij VINCI Energies Nederland. Sinds een jaar maakt zijn organisatie gebruik van CYOD, wat het werkende leven van hem én zijn collega’s een stuk aangenamer maakt. 

Wat is CYOD? Met een CYOD-dienst stelt een werkgever een selectie samen van devices waaruit uw medewerkers zelf een keuze kunnen maken. Ze bepalen zélf welke devices en abonnementen het beste passen bij hun werkzaamheden en behoeften. Prettig voor de werknemer, die met een zelfgekozen device efficiënter kan werken en aantrekkelijk voor de werkgever die controle houdt over het budget en zijn/haar IT-afdeling ontzorgt.

 Rutger van den Berg is productmanager bij Vodafone. Hij ziet dagelijks hoe bedrijven zich op IT-gebied hervormen en innoveren. En een dienst zoals CYOD draagt daar significant aan bij, vertelt hij. Op welke manier ontzorgt CYOD een IT-afdeling? Van den Berg: “Een groot deel van het operationele werk wordt uitbesteed. De medewerker kiest en bestelt zélf een device, dat automatisch gekoppeld is aan het bedrijf. Een IT-afdeling hoeft zich daardoor niet meer te ontfermen over voorraadbeheer. Ook reparatie en het managen van abonnementen kan met CYOD automatisch worden geregeld.”

BTW en BKR-vrij ondernemen: de voordeeltjes voor kleine ondernemers

CYOD: door steeds meer bedrijven omarmd

Van grootzakelijke organisaties tot gemeenten, bouwbedrijven en juridische dienstverleners; CYOD wordt door steeds meer bedrijven omarmd. Ook VINCI Energies is sinds een jaar volledig overstag. Met 3.400 medewerkers, verdeeld over 65 Business Units, is ondersteuning op het gebied van IT cruciaal. Hoe ging het eraan toe voordat VINCI Energies instapte in de CYOD-dienst van Vodafone? Jan Govert Kemps van VINCI Energies: “Het faciliteren van mobiele devices verliep toen verspreid over onze verschillende businessunits. Medewerkers kregen in sommige gevallen een budget en werden verder vrijgelaten in de besteding daarvan. Andere Business Units gaven zakelijke toestellen uit en leverden daar zelf ondersteuning bij. Het werd een lappendeken van oplossingen, die we nu, met de CYOD-dienst van Vodafone hebben geharmoniseerd.”

Jan Govert Kemps van VINCI Energies: “Het is een uitdaging om al onze medewerkers op een efficiënte en veilige manier te voorzien van de juiste apparatuur. Daar heb je simpelweg een partner bij nodig. Inmiddels zijn we zo ver dat al onze mensen zijn uitgerust met de juiste devices, waarmee ze overal en altijd toegang hebben tot onze diensten; van urenregistratie, ERP, Teams, Office, informatievoorzieningen tot het volgen van trainingen.”

BTW en BKR-vrij ondernemen: de voordeeltjes voor kleine ondernemers

Welke directe veranderingen ziet u bij u op de IT-afdeling?

Kemps: “Die wordt ontlast, waardoor er meer ruimte is voor IT support, vooruitgang en innovatie. In feite hoeven onze IT’ers geen toestellen meer te zien. Ze zijn minder tijd kwijt aan het inrichten van devices, reparatie of synchronisatie. Dat gebeurt nu grotendeels automatisch en vanuit medewerkers zelf, of in combinatie met een servicedienst die we vanuit IT ondersteunen. Medewerkers kunnen via Vodafone zelf inloggen op de portal en bestellen een toestel naar keuze. Voordat het apparaat het Vodafone-distributiecentrum verlaat, wordt het geregistreerd in onze managementsystemen. De volgende dag heeft de medewerker het toestel in huis en kan direct aan de slag. Afleveren op de IT afdeling kan ook in het geval we dat voor een medewerker zo afspreken. Die flexibiliteit is belangrijk." 

Automatische toestel-uitrol

Van den Berg: “Een andere belangrijke toevoeging binnen de CYOD-dienst van Vodafone is de automatische toestel-uitrol (‘device enrollment’). Bestelde toestellen worden nu direct geregistreerd voor bijvoorbeeld Apple Business Manager en Samsung Knox. Zo is het toestel op het moment dat het aangezet wordt door de medewerker al volledig automatisch ingericht met de juiste beveiliging en de bedrijfsapplicaties, ingesteld via het Device Management-platform van zijn organisatie.” 

Maar welke devices passen het beste bij al die verschillende functies binnen een organisatie? Een selectie maken met voldoende opties voor de meest uiteenlopende expertises kán lastig zijn. Van den Berg: “In de meeste gevallen lukt het bedrijven zelf een goede selectie te maken. De eenvoud van dit platform is tegelijkertijd de kracht.”

Over VINCI Energies - VINCI Energies is een technische dienstverlener met sterke merken binnen de energietransitie en digitale transformatie. Wereldwijd zijn er 1900 business units waarvan 65 in Nederland met ruim 3400 medewerkers. Ze zijn gespecialiseerd in industriële dienstverlening, ICT en automatisering, elektriciteitsnetwerken én in het beheer en onderhoud van gebouwen en installaties. VINCI Energies streeft niet alleen naar technische innovatie, maar zet zich ook actief in voor maatschappij, mens en milieu.  

Is CYOD mogelijk ook voor uw organisatie interessant?

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement