Vodafone Business innoveert met online winkel: ‘Shared Shop’ (video)
In een pop-up store aan de Utrechtsestraat 50 opende de ‘Shared Shop’ van Vodafone Business de deuren. Een innovatie op retailgebied, want het is de eerste ‘virtuele stenen winkel’ waar consumenten kunnen kennismaken met het aanbod van webshops. Door het toepassen van AR-technologie toont Vodafone Business, als partner van kleine en grote (online) ondernemers, welke mogelijkheden de technologie van nu biedt.
Begin december presenteerden drie webshops hun producten, in de eerste ‘virtuele stenen winkel’. Het winkelaanbod aan de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam: duurzaam modemerk studio subtl, koffiebrand Moyee Coffee en vitaminen- en supplementenonderneming Yummygums.
De ‘Shared Shop’ biedt een volstrekt nieuwe ‘blended’ shopervaring. Daar hebben consumenten, maar zeker ook online winkeliers, behoefte aan. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat online winkels afgelopen september minder hebben omgezet dan vorig jaar. En dat terwijl online ondernemers dag in dag uit omzet voor hun bedrijf proberen te realiseren door middel van efficiëntie en optimalisatie. Daar wringt de schoen: aan de ene kant besteden ze veel tijd aan essentiële IT-zaken om de boel draaiend te houden. Aan de andere kant komen ze niet toe aan het experimenteren met IT om hun shop – en hun omzet! – te laten groeien.
De 'Shared Shop' werd geopend door Fleur van Beem, Executive Director Strategy, Insights & Digital transformation bij Vodafone.
Vodafone Business, ‘partner in digitalisering’ voor het bedrijfsleven, haakt in op die behoefte aan experimenteren. In de tijdelijke ‘Shared Shop’ aan de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam werkt Vodafone Business samen met online winkeliers Studio Subtl, Moyee Coffee en Yummygums.
Wat is er in de Shared Shop te beleven?
Via de AR-technologie, door het scannen van een QR-code in de winkel, krijgen consumenten toegang tot een virtuele laag van de verschillende shops. Op de aanwezige iPads kan elke bezoeker rondkijken in het assortiment van deze online winkels, de verhalen achter de verschillende producten leren kennen en overgaan tot aankoop.
- Studio Subtl belicht in de Shared Shop dat het modemerk alleen de duurzaamst geproduceerde stoffen koopt en gebruikt. Daarnaast produceert het merk uitsluitend in Europa om de impact op het milieu zo laag mogelijk te houden.
- Moyee Coffee laat consumenten met de virtuele shopervaring kennismaken met het verhaal achter kwalitatief goede, verantwoorde koffie.
- Yummygums laat bezoekers zien hoe makkelijk het is om een gezonde routine aan te leren en wat de positieve effecten hiervan zijn.
Van Vianen: “Zakelijke klanten ondersteunen”
Wat was de aanleiding voor Vodafone Business om dit experiment op te zetten? John van Vianen, Executive Director Zakelijke Markt bij Vodafone: “In ons trendrapport over de retailsector zien we een beweging richting bewust consumeren en produceren. We zien daarbij dat de betrokken consument hier steeds meer invloed op heeft. Deze consumenten zijn tijdens het winkelen op zoek naar verschillende ervaringen en verwachten daarbij zoveel mogelijk informatie. Samen met online ondernemers Studio Subtl, Moyee Coffee en Yummygums kunnen wij de winkelende consument een blended winkelervaring bieden, die zowel het merk als de producten leren kennen."
De 'blended ervaring'
Trendwatcher Lieke Lamb sprak tijdens de opening over de ‘blended ervaring: “De scheidslijn tussen social media en e-commerce vervaagt steeds meer. De meeste aankopen van jongeren wordt nu beslist door TikTok. En dat vervagen, ofwel ‘blenden’, zal alleen maar toenemen. Het is inmiddels geen kwestie meer of online het wint van offline, het gaat om transparantie, kennis en aandacht voor de consument. Als je in de retail slagen wilt maken, dan maakt het inmiddels niet meer uit of je een fysieke winkel hebt of een digitale winkel. Zolang je het met aandacht doet en zorgt dat je de consument kent en herkent, met ze praat, dan ben je al een heel eind.’’
Trendwatcher Lieke Lam voorzag de lancering van achtergrond en duiding.
Fleur van Beem (Executive Director Strategy, Insights & Digital transformation bij Vodafone) reageerde op de vraag of zij de 'Shared Shop' als de winkel van de toekomst: "Ik geloof dat er een nieuwe mix zal ontstaan in traditionele retail en ‘blended’ winkels. De ‘Shop in Shop-methode’ kennen we al: deze methode stelt ook kleinere ondernemingen in staat om op een laagdrempelige wijze hun merk onder de aandacht te brengen. De Shared Shop doet daar een schepje bovenop, het geeft extra verdieping en maakt ruimte voor het verhaal achter een merk. Dat is interessant voor de consument, maar vooral relevant voor (retail)ondernemers. Met de Shared Shop willen we ze inspireren en laten zien wat er op technologisch vlak allemaal mogelijk is.’’
Van Vianen: "Zakelijke klanten ondersteunen"
“Onze ambitie”, zegt John van Vianen, “is duidelijk: al onze zakelijke klanten ondersteunen bij het ontdekken en volledig benutten van de concrete voordelen die digitalisering te bieden heeft, met daarbij een grote rol voor veiligheid en betrouwbaarheid. De Shared Shop laat zien welke kansen er zijn voor ondernemers en hoe wij helpen die te benutten."
Lees verder: hoe hebben de retailers studio subtl, YummyGums en Moyee Coffee het Shared Shop project beleefd?
Deel dit artikel