Wat is een CRM-systeem?
Een CRM-systeem biedt bedrijven een centrale locatie om gegevens van klanten en prospects op te slaan en te beheren. CRM staat voor Customer Relationship Management en dat is precies de toegevoegde waarde van zo’n systeem: het gemakkelijk kunnen managen van uw klantrelaties. Lees in dit artikel hoe het ideale CRM-systeem eruit ziet en hoe het kan bijdragen aan een groeiend en succesvol bedrijf.
Wat betekent een CRM-systeem? Hoe kan CRM een bijdrage leveren aan een groeiend en succesvol bedrijf? Lees hier hoe u klantdata naar een hoger niveau brengt. Lees het hier!
Wat betekent CRM in de praktijk?
CRM (customer relationship management) is een bedrijfsstrategie met een duidelijk doel: het verbeteren van klantrelaties én het binnenhalen van nieuwe klanten. Een CRM-systeem kan uw bedrijf helpen bij de uitvoering van deze strategie. In het systeem houdt u nauwlettend alle informatie bij over uw klanten en prospects. CRM betekent het centraliseren en beheren van klantcontact, het automatiseren van processen en het voeren van marketingcampagnes. Zo maakt een CRM-systeem het gemakkelijker om in contact te komen en te blijven met (potentiële) klanten, in te spelen op de behoeftes en klanten voor langere termijn aan uw organisatie te binden.
Heeft mijn bedrijf CRM nodig?
Voor de meeste bedrijven kan CRM ontzettend veel waarde toevoegen. Of een CRM-systeem hoog op uw prioriteitenlijstje moet komen te staan, is voor een deel afhankelijk van het formaat van uw bedrijf, het soort werkzaamheden en uw groeiambities. Een CRM-systeem is onmisbaar voor een bedrijf dat wil groeien of klantrelaties wil versterken. En CRM heeft nog veel meer voordelen:
- Waardevolle data: inzicht in én overzicht van klantgegevens en contactmomenten
- Betere klantervaring = hogere klanttevredenheid
- Minder frustraties voor zowel klanten als medewerkers
- Vervelende en saaie taken automatiseren
- Hogere medewerkerstevredenheid
- Efficiënter werken = hogere productiviteit
- Gemakkelijk samenwerken met verschillende afdelingen
- Sneller en gemakkelijker inspelen van feedback
- Marketingcampagnes optimaliseren
- Minder risico om iets te ‘vergeten’
- Up-sell en cross-sell wordt eenvoudiger
- Nieuwe verkoopkansen ontdekken
- Minder personeelskosten
- Meer verkopen
- Meer winst
Wat is het verschil tussen CRM en ERP?
ERP staat voor Enterprise Resource Planning en verwijst naar software die uw bedrijf helpt processen te optimaliseren met als doel de productiviteit te maximaliseren. ERP is niet hetzelfde als CRM. ERP-software wordt ingezet voor de complete bedrijfsvoering, terwijl CRM zich specifiek richt op relatiebeheer en alles wat daar mee te maken heeft. Het is in veel gevallen wel mogelijk om ERP en CRM te integreren, zodat de systemen met elkaar kunnen communiceren en data kunnen uitwisselen. Dit is vooral handig als het gaat om bijvoorbeeld klantgegevens, productinformatie, prijzen en kortingen, orders en betalingsinformatie.
Waar moet een goed CRM-systeem aan voldoen?
Een goed CRM-systeem maakt het beheren van relaties met klanten en prospects simpel en overzichtelijk. Zo’n systeem is dus te gebruiken door sales, klantenservice én marketing, waarbij de gehele ‘reis’ van prospect naar klant wordt vastgelegd. Het ideale CRM-systeem heeft deze functionaliteiten:
- efficiënt opslaan en beheren van klantgegevens, zoals contactpersonen en offertes
- sales-pijplijn met informatie over suspects, prospects, leads en klanten
- verkoopdoelstellingen en -analyses
- vaste werkstromen voor de salesafdeling
- geautomatiseerde processen, waardoor bijvoorbeeld administratieve handelingen niet meer handmatig hoeven te gebeuren
- de mogelijkheid om contactmomenten en afspraken per contact te registreren
- gemakkelijk inzien en interpreteren van klantdata
- de mogelijkheid tot profiling en klantsegmentatie, om zo gepersonaliseerde marketingcampagnes op te kunnen zetten
- integratiemogelijkheden met andere software, zoals Outlook, agenda’s en ERP
- een mobiele applicatie, zodat uw medewerkers altijd en overal toegang hebben tot de juiste informatie
Welk CRM-systeem past u het best?
Welk CRM-systeem vervolgens het beste past bij uw bedrijf is afhankelijk van een aantal factoren. De zoektocht naar het juiste systeem begint bij het beantwoorden van de volgende vragen:
- Wie gaat het CRM-systeem gebruiken? Hoeveel gebruikers zijn er?
- Welke processen wilt u verbeteren?
- Welke processen ontbreken nog en wilt u graag toevoegen?
- Met welke andere software wilt u het CRM-systeem koppelen?
- Wat is het budget?
Deel dit artikel