User-generated content: zo gebruikt u ‘de kracht van de klant’
Wat is user-generated content (UGC) en hoe kunt u aanbevelingen van uw klanten inzetten bij uw online marketinginspanningen? Lees deze gids om u te verdiepen in de wereld van UGC en ontdek hoe het de online aanwezigheid van uw merk kan vergroten en verbeteren.
User-generated content, ook wel UCG, is zoiets als mond-tot-mondreclame. Mits goed ingezet, kan het ‘t aantal leads voor uw bedrijf enorm vergroten. Dit artikel legt uit wat UGC is. Ook adviseren wij u hoe u het in uw online marketing kunt gebruiken. Meer weten over digital marketing? Bekijk de serie.
Wat is UGC en waarom is het belangrijk?
Door gebruikers gegenereerde content, kortweg in vaktaal UCG, is alle content die wordt gemaakt door individuen - meestal klanten of fans - in plaats van merken of organisaties. Het omvat verschillende vormen, waaronder getuigenissen, beoordelingen, afbeeldingen, video's, blogposts en posts op sociale media, waarin klanten hun ervaringen met een product, dienst of merk delen.
UGC is feitelijk de mond-tot-mondreclame in het digitale tijdperk, omdat tevreden klanten zo uw merk kunnen promoten en hun positieve ervaringen kunnen delen met een breder publiek. Deze organische content kan een krachtig middel zijn als u voor uw bedrijf vertrouwen en geloofwaardigheid wilt opbouwen.
Wat is een voorbeeld van door gebruikers gemaakte content?
Denk aan 'unboxing' video's op TikTok, of aan iemand die een Instagram selfie deelt van zichzelf terwijl hij een product vasthoudt om een wedstrijd te winnen. Het opnemen van UGC in uw marketingstrategie kan veel voordelen opleveren, waar we later op in zullen gaan, maar kan UGC voor u werken?
Ook interessant: 'Wat zijn de social media trends van 2024?'
Hoe u user-generated content kunt opnemen in uw marketing
- Moedig klantbeoordelingen aan - Vraag uw tevreden klanten om beoordelingen achter te laten op platforms zoals Google, Yelp of branchespecifieke beoordelingssites. Positieve beoordelingen kunnen uw online reputatie een boost geven en nieuwe klanten aantrekken.
- Maak gebruik van sociale media - Maak hashtags met een merknaam, bijv. #VodafoneVHub, en moedig klanten aan deze te gebruiken wanneer ze berichten plaatsen over uw producten of diensten. Deel door gebruikers gegenereerde berichten op uw social media-accounts en geef de makers credits.
- Organiseer wedstrijden en uitdagingen - Organiseer door gebruikers gegenereerde contentwedstrijden of uitdagingen waarbij klanten foto's, video's of verhalen kunnen insturen die verband houden met uw merk. Bied prijzen of erkenning om deelname te stimuleren.
- Laat aanbevelingen van klanten zien - Geef testimonials prominent weer bovenaan uw website en in uw marketingmateriaal. Authentieke aanbevelingen van echte klanten kunnen vertrouwen opbouwen bij potentiële kopers.
Lees ook: 'Welke 'social' werkt voor uw bedrijf?'
- Werk samen met beïnvloeders - Zijn er influencers op sociale media of micro-influencers in uw niche? Zo ja, dan vertrouwen hun volgers vaak op hun meningen en aanbevelingen. Dus werk met hen samen om UGC te creëren.
- Ceëer een community - Bouw een online community of forum waar klanten hun ervaringen kunnen delen, vragen kunnen stellen en met uw merk kunnen communiceren. Dit bevordert het gevoel erbij te horen en stimuleert het maken van UGC.
- Beloon loyaliteit - Creëer loyaliteitsprogramma's die klanten belonen voor hun terugkerende zaken en UGC-bijdragen. Kortingen, exclusieve toegang of vroege productreleases kunnen klanten motiveren om zich in te zetten.
De 5 voordelen van UGC voor mkb’ers en kleine ondernemers
- Naamsbekendheid - UGC vergroot de zichtbaarheid en het bereik van uw merk. Wanneer klanten hun ervaringen met uw producten of diensten delen, komen hun vrienden, familie en volgers in aanraking met uw merk, wat kan leiden tot nieuwe klanten.
- Gratis' content - UGC is een waardevolle bron van gratis content. In plaats van middelen te spenderen aan het creëren van inhoud vanaf nul, kunt u door gebruikers gegenereerde inhoud hergebruiken om uw website, sociale-mediaprofielen en marketingmateriaal te vullen.
- Autoriteit en vertrouwen opbouwen - Wanneer potentiële klanten positieve UGC zien, bouwt dit vertrouwen en autoriteit op rond je merk. Het horen van aanbevelingen van collega's is vaak overtuigender dan traditionele reclame.
- Betrokkenheid en interactie - UGC stimuleert betrokkenheid tussen klanten en uw merk. Wanneer klanten deelnemen aan het creëren van content, raken ze meer emotioneel betrokken bij het succes van uw merk.
- Kosteneffectieve marketing - UGC is een kosteneffectieve marketingstrategie. Het minimaliseert advertentiekosten terwijl het de impact van mond-tot-mond aanbevelingen maximaliseert. Feit: Uit een onderzoek van Adweek bleek dat door gebruikers gegenereerde video's op YouTube 10 keer meer bekeken werden dan content die door het merk was gemaakt en geüpload.
Ook interessant: 'Digital marketing serie #8: zie uw verkeer met Google Analytics'
Deel dit artikel