Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Werken met de 'social stars': wat is uw influencer marketing strategie?

Heeft u al een influencer marketing strategie? Het aanboren van de invloed van social media-sterren kan een game-changer zijn voor bedrijven die hun digitale PR-inspanningen een boost willen geven. 

In de snelle wereld van digitale marketing kan een influencer-marketingstrategie een game-changer zijn. Ontdek hoe het u kan helpen contact te maken met uw doelgroep, merkbekendheid op te bouwen, verkoop te stimuleren en uw digitale PR-succes een boost te geven. Meer weten over digital marketing? Bekijk de serie.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is een krachtige digitale marketingstrategie waarbij wordt samengewerkt met mensen met veel volgers op sociale media zoals Instagram, YouTube of TikTok. Deze influencers helpen bedrijven en merken hun producten of diensten te promoten bij een breder, meer doelgericht publiek. De influencermarkt is booming met ongeveer 20 miljard dollar wereldwijd en maar liefst 72% van de millennials en Gen Z zijn trouwe volgers. Maar slechts 25% van de marketingmensen onderzoekt hoe influencer marketing kan worden gebruikt om digitale PR-campagnes te ondersteunen.

De sleutel tot succes is het vermogen van influencers om echt contact te maken met hun volgers en hun aankoopbeslissingen letterlijk te beïnvloeden. Het enige wat u hoeft te doen, is goed onderzoek doen en iemand kiezen die bij uw budget en merk past en wiens publiek aan uw doelgroep voldoet.

Lees ook: Welke 'social' werkt voor uw bedrijf?'

Werken met de 'social stars': wat is uw influencer marketing strategie?

Wat te overwegen bij influencer marketing?

Voordat u een influencer marketingstrategie gaat opzetten, moet u aan paar overwegen:  
  • Relevantie van product of dienst - Zijn uw producten of diensten ideaal om visueel onder de aandacht te brengen? Organisaties die zich bezighouden met mode, beauty, fitness en voeding lenen zich perfect voor een influencer marketingstrategie. 
  • Doelgroep - Is uw doelgroep actief op sociale mediaplatforms, vooral de platforms waar influencers de voorkeur aan geven, zoals Instagram, YouTube of TikTok? Als dat zo is, kan influencer marketing u op de voorgrond plaatsen.
  • Mogelijkheden om verhalen te vertellen - Kunt u een boeiend verhaal vertellen? Merken met een goed verhaal en die kunnen samenwerken met influencers aan creatieve content kunnen gedijen.
  • Budget - Hoeveel bent u bereid uit te geven? Denk altijd na over uw budget. Influencer marketing kan variëren van betaalbare nano-influencers tot dure mega-influencers. Nano-influencers accepteren vaak producten voor hun diensten in plaats van een vaste vergoeding. 
  • Merkreputatie - Niet alle influencers zijn gelijk. Zorg ervoor dat u mensen kiest wiens merkwaarden en imago overeenkomen met die van jou. Vergeet niet dat hun reputatie van invloed kan zijn op die van jou, dus doe uw onderzoek: met wie hebben ze eerder samengewerkt en wat was de algemene reactie? 

Ook interessant: 'de social media trends van 2024'

Werken met de 'social stars': wat is uw influencer marketing strategie?

Hoe u influencer marketing integreert in digitale PR

  • Ken uw publiek - Verbazingwekkend genoeg bleek uit het 2022 marketingonderzoek van HubSpot dat 42% van de marketeers niet weet wat de interesses en winkelgewoonten van hun doelgroep zijn, welke producten ze willen kopen, hun aankoopgeschiedenis of waar ze content vinden.Inzicht in hun gedrag, levensstijl, waarden en interesses is cruciaal. Als u eenmaal uw specifieke doelgroep hebt bepaald, kunt u uw marketingstrategie en content effectief afstemmen.
  • De juiste beïnvloeders identificeren - Bekijk de sociale mediakanalen waarop u zich richt om erachter te komen wie er over uw bedrijf of expertisegebied praat. Hashtags die uw merk weerspiegelen, zoals #beauty, kunnen u helpen dieper te graven, of investeer in een tool voor het luisteren naar sociale media die scant op specifieke trefwoorden, merken of onderwerpen.  
  • Stel duidelijke doelen - Of het nu gaat om het vergroten van de naamsbekendheid, het genereren van websiteverkeer of het stimuleren van de verkoop, zorg ervoor dat u weet wat u probeert te bereiken.
  • Creëer authentieke, SEO-geoptimaliseerde content - Authenticiteit schept vertrouwen, dus werk samen met de influencer om content te maken die aanslaat bij hun publiek, uw merk promoot en uw zoekmachine rankings een boost geeft. Maar dicteer niet. Volgers kennen hun favoriete influencers door en door en zullen snel een zweem van beïnvloeding van buitenaf of onoprechtheid ontdekken. Bovendien kunnen beïnvloeders die betrokken zijn bij een digitale PR-campagne backlinks verdienen, waardoor het verkeer naar uw website een impuls krijgt.
  • Betrek uw publiek - Moedig de influencer aan om te reageren op opmerkingen en vragen van volgers over uw merk om betrokkenheid op te bouwen.
  • Meten en analyseren - Gebruik analysetools om bij te houden hoe goed uw influencer marketingcampagne werkt. Metrics zoals bereik, betrokkenheid en conversiepercentages bieden allemaal waardevolle inzichten.
Werken met de 'social stars': wat is uw influencer marketing strategie?

Voordelen van influencer marketing

Als u het goed doet, kan social media influencer marketing uw bedrijf op heel veel manieren ten goede komen. Denk aan:
  • Verhoogde naamsbekendheid - Bereik een breder en gerichter publiek - bouw naamsbekendheid op en zorg dat u opvalt in een drukke markt.
  • Meer geloofwaardigheid - Influencers worden gezien als betrouwbare bronnen door hun toegewijde fanbase, waardoor uw bedrijf meer geloofwaardigheid krijgt.
  • Verbeterde SEO - Het creëren van SEO-geoptimaliseerde content met influencers kan de zoekmachineranking van uw website verhogen, waardoor het organische verkeer toeneemt.
  • Kosteneffectief - Nano- en micro-influencers bieden vooral kosteneffectieve marketing voor kleinere bedrijven met een beperkt budget. 
  • Diverse inhoud - Werken met influencers voegt diversiteit toe aan uw digitale PR, verbreedt uw output en raakt meerdere touchpoints.

Een influencer marketingstrategie kan een geweldige aanvulling zijn op uw digitale PR-strategie. Als u het eenmaal begrijpt, de perfecte pasvorm voor uw merk vindt en het in uw PR-inspanningen integreert, zul u het ongelooflijke potentieel ervan ontsluiten. 

Alles leren over digital marketing? Bekijk de serie
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement